Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Rejäl skrev:
Detta är överklagat det är inte facket som sagt upp honom utan skolan..
Han har väldigt god chans att få upprättelse vad jag har förståt..
Ja, skrev jag något annat? jag tycker facket agerar bra i det fallet vilket var vad jag skrev.

Rejäl skrev:
Nej facket kan inte rädda varje individ i varje strid, utan dom måste driva dom större frågorna som i fallet med Tesla att inte modellen försvinner pga. oseriösa utländska bolag som kommer hit med sina kulturer och kör sitt race..
Varför inte? Fack kan existera utan kollektivavtal, tycker deras roll som en stark part som representerar arbetstagaren är betydligt viktigare än deras roll som någon form av central förhandlingsorganisation.
 
  • Gilla
  • Wow
Rabbithole och 5 till
  • Laddar…
Nissens
A ajn82 skrev:
Som lite motvikt i tråden, så är här ett exempel där det verkar som att facket gör något bra enligt mig
[länk] (även om jag bara läst ingressen)

Tycker personligen att facket ska fokusera mer på att hjälpa de enskilda medlemmarna som individer, och mindre på stora politiska strider som Tesla konflikten.

Tror fortfarande det troligaste utfallet av Tesla konflikten är att vi får ny lagstiftning runt sympatiåtgärder, Tesla kör på utan kollektivavtal och att Sverige förlorar X antal jobb till Kina.
Så du tror att utgången av ”de stora politiska striderna” inte påverkar individen???

Det är betydligt mer effektivt att ta de stora striderna än att ta många tusentals små - som hade dykt upp annars….
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så du tror att utgången av ”de stora politiska striderna” inte påverkar individen???

Det är betydligt mer effektivt att ta de stora striderna än att ta många tusentals små - som hade dykt upp annars….
Det är olika strider, med olika syften. Men det är klart att stora politiska strider påverkar individer också, men jag tycker inte det är självklart att det ska vara samma organisation. Man kan som individ mycket väl vilja vara med i ett fack för att ha en stark part på sin sida vid konflikter med arbetsgivaren, utan att för den skull vilja ha t.ex kollektivavtal, eller för den delen som arbetare vilja bidra till partikassan för Socialdemokraterna. Att lägga ihop det som ett allt eller inget paket tycker jag är problematiskt.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så du tror att utgången av ”de stora politiska striderna” inte påverkar individen???

Det är betydligt mer effektivt att ta de stora striderna än att ta många tusentals små - som hade dykt upp annars….
De små är viktiga, det ger effekt direkt för den svage. Men facken verkar inte prioritera den enskilde medlemmen :(
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Rejäl skrev:
inte modellen försvinner pga. oseriösa utländska bolag som kommer hit med sina kulturer och kör sitt race..
Multikultur, mångfald berikar..det finns plats för alla😇
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Men vid misskötsel så gäller det att säga upp personen om du inte gör det så kan inte konsekvensen skyllas på arbetsbrist..

Man kan inte vid upprepad misskötsel be om lov att säga upp en person, utan det gäller att agera så får facket agera på det om dom inte köper uppsägningen..

Dina jämförelser är inte jämförbara med en vanlig arbetsbrist pga. tex vikande marknad mm.
Du verkar ha en väldigt fin bild om hur det är att göra sig av med personal i Sverige, där arbetsgivare och fack i samråd kommer överens om att att person ska få sluta för att den misskött sig…. Så funkar det inte, ska man bli av med personal som inte är sist in är det oftast bara att betala för sig som är alternativet…

Jag tror vi under 10års tid då jag hade insyn/delaktighet i dom processerna lyckades säga upp 1 person utan att det kostade oss pengar. Han var inte med i facket och accepterade att han missköt sig och konstaterade själv att han kanske inte var lämpad för jobbet…
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Multikultur, mångfald berikar..det finns plats för alla😇
Ja men då ska dom anpassa sig till våra system, vi borde ta o kolla på våra grannländer Danmark och Finland om hur samhällerna borde styras…
Fortsätter vi som vi gjort senaste tiden så är detta vårat minsta problem med utländska influenser..
 
P
L Liljeros skrev:
Du verkar ha en väldigt fin bild om hur det är att göra sig av med personal i Sverige, där arbetsgivare och fack i samråd kommer överens om att att person ska få sluta för att den misskött sig…
Vart har jag skrivit detta, jag skrev det motsatta sluta o vända på mina påståenden!
L Liljeros skrev:
. Så funkar det inte, ska man bli av med personal som inte är sist in är det oftast bara att betala för sig som är alternativet…
Ja det är en väg eller så säger man upp personen och ser vad som händer om facket tar vidare detta till AD.
L Liljeros skrev:
Jag tror vi under 10års tid då jag hade insyn/delaktighet i dom processerna lyckades säga upp 1 person utan att det kostade oss pengar. Han var inte med i facket och accepterade att han missköt sig och konstaterade själv att han kanske inte var lämpad för jobbet…
Det tvivlar jag inte på men det kanske inte beror på lagen utan andra orsaker..
 
Rejäl skrev:
Ja men då ska dom anpassa sig till våra system, vi borde ta o kolla på våra grannländer Danmark och Finland om hur samhällerna borde styras…
Fortsätter vi som vi gjort senaste tiden så är detta vårat minsta problem med utländska influenser..
Kollektivavtal är ett system från innan andra världskriget, det har hänt lite i världen sedan dess. Det är inte så att länder utan system för kollektivavtal saknar rättigheter för anställda, jag tror att man som land främst behöver bevaka anställdas rättigheter att organisera sig. Inte bygga upp en gigantisk toppstyrd organisation

Vad jag sett så har Sverige haft likvärdig eller sämre löneutveckling än andra jämförbara länder… tror jag postat en graf på det tidigare i tråden.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 3 till
  • Laddar…
P
L Liljeros skrev:
Kollektivavtal är ett system från innan andra världskriget, det har hänt lite i världen sedan dess. Det är inte så att länder utan system för kollektivavtal saknar rättigheter för anställda, jag tror att man som land främst behöver bevaka anställdas rättigheter att organisera sig. Inte bygga upp en gigantisk toppstyrd organisation

Vad jag sett så har Sverige haft likvärdig eller sämre löneutveckling än andra jämförbara länder… tror jag postat en graf på det tidigare i tråden.
Ok ta EU landet Polen som exempel där får arbetare gå på dagen om chefen är missnöjd..
Lite så är det i Amerika med..
Lönen är inte satt av facken var får du det ifrån? Dom sätter minimum nivån för att inga skumrask företag ska ligga för lågt..

Så jag håller inte alls med dig😊
 
P
L Liljeros skrev:
Du verkar ha en väldigt fin bild om hur det är att göra sig av med personal i Sverige, där arbetsgivare och fack i samråd kommer överens om att att person ska få sluta för att den misskött sig….
Vart har jag påståt detta kan du hänvisa det till mig?😊
 
Rejäl skrev:
Ja men då ska dom anpassa sig till våra system, vi borde ta o kolla på våra grannländer Danmark och Finland om hur samhällerna borde styras…
Fortsätter vi som vi gjort senaste tiden så är detta vårat minsta problem med utländska influenser..
Danmark..bra land.

I Danmark regleras normalt mer i ditt individuella anställningsavtal än i kollektivavtal eller i lag.

Det finns inga lagstadgade turordningsregler vid uppsägningar. Arbetsgivare kan avskeda en anställd som till exempel anses vara sjukskriven ofta.

Den som har sjukt barn förväntas ha löst barnpassningen från och med andra dagen. Om du får betalt eller inte den dag du är hemma med barnet avgörs av det anställningsavtal du har. Vab-regler à la de svenska finns inte.

20 veckor kortare föräldraledighet än i Sverige.
 
  • Älska
Rabbithole
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Danmark..bra land.

I Danmark regleras normalt mer i ditt individuella anställningsavtal än i kollektivavtal eller i lag.

Det finns inga lagstadgade turordningsregler vid uppsägningar. Arbetsgivare kan avskeda en anställd som till exempel anses vara sjukskriven ofta.

Den som har sjukt barn förväntas ha löst barnpassningen från och med andra dagen. Om du får betalt eller inte den dag du är hemma med barnet avgörs av det anställningsavtal du har. Vab-regler à la de svenska finns inte.

20 veckor kortare föräldraledighet än i Sverige.
Ok Danmark kanske inte var det bästa exemplet kring arbetarens rättigheter det håller jag med om..
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Vart har jag skrivit detta, jag skrev det motsatta sluta o vända på mina påståenden!
Jag kan ha missuppfattat men utifrån texten nedan uppfattade jag det som att det bara var att säga upp folk om dom misskötte sig vilket det inte är.

"Men vid misskötsel så gäller det att säga upp personen om du inte gör det så kan inte konsekvensen skyllas på arbetsbrist.."

"Man kan inte vid upprepad misskötsel be om lov att säga upp en person, utan det gäller att agera så får facket agera på det om dom inte köper uppsägningen.."

Rejäl skrev:
Ja det är en väg eller så säger man upp personen och ser vad som händer om facket tar vidare detta till AD.
Man får inte säga upp personen utan att först förhandla med facket, som seriös arbetsgivare så är det inte ett alternativ att köra över facket och att dra varenda uppsägning genom AD
Rejäl skrev:
Det tvivlar jag inte på men det kanske inte beror på lagen utan andra orsaker..
För att klargöra, jag har alltså själv suttit i dessa diskussioner. Det fungerar så att man som arbetsgivare sitter på en sida bordet tillsammans med en representant från Svenskt näringsliv och på andra sidan sitter den anställde tillsammans med en representant från facket. I dessa möten så raljeras det över i princip allt man lägger fram som inträffat och har man inte ett vattentätt case så föreslår representanten från Svenskt näringsliv att man försöker få till en förlikning och hjälper dig att ta fram ett utifrån situationen rimligt bud. Dom föreslår inte att drar det genom AD, i viss mån kanske för att skulle innebära mer jobb för dom själva.

Exempel på saker som inte räckt för att bli av med anställda utan utköp
  • Hot mot personal hos våra kunder, 2 av varandra oberoende kunder drabbades (Facket undrade vad vi gjort för stötta honom och om vi hade drivit denna mot våra kunder för att verifiera utsagorna, det hade ju varit kanon för framtida affärer med den kunden, Facket ville ha fällande dom i rätten för att se skäl för uppsägning)
  • Anställd misstänkes vid flertalet tillfällen vara onykter och fastnade en gång i kontroll hos kund (Facket ansåg att vi skulle hjälpa den anställde med rehabilitering, han hade redan varit i företagshälsovården utan framgång och vi föreslog att han skulle försöka hitta ett jobb som inte innebar fara i samma grad som byggarbete)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Mikael_L
Rejäl skrev:
... i varje strid, utan dom måste driva dom större frågorna som i fallet med Tesla att inte modellen försvinner pga. oseriösa utländska bolag som kommer hit med sina kulturer och kör sitt race..
Om den Svenska modellen är så överlägsen, varför finns den inte i alla andra länder?
 
  • Gilla
hemix och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.