717 704 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Kom den där siffran 13st från Teslaklubben?Johannes Carlsson skrev:
Kunderna får sina bilar, fler Tesla auktoriserade verkstäder än förut. Allt verkar rulla på bra.
Tesla har nu tio verkstäder i Sverige. Så här många strejkar på respektive ställe:
Umeå : 9
Uppsala : 3
Stockholm Upplands Väsby : 0
Stockholm Segeltorp : 0
Norrköping : 0
Göteborg Mölndal : 0
Göteborg Hisings Backa : 1
Malmö : 0
Örebro : 0
Jönköping : 0
Allt som allt strejkar 13 av Tesla Sveriges 130 servicetekniker, dvs 10%.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Tänker du reda ut det du sade om att människor är olika värda? Tror att många undrar vad du menar. För de flesta är det obegripligt.AndersMalmgren skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 930 inlägg
Herr Malmgren blandar ihop "värde" och "skapa värde". Allt för att reta er lite.Nissens skrev:
Vad en människa är värd går ju inte att sätta en siffra på. Vad en människa skapar för värde är ju något annat, men framförallt så är det omöjligt att sätta en siffra på innan man trillar av pinn.
Att folk som rånar, misshandlar, utnyttjar samhället och privatpersoner för sitt höga nöjes skull, pedofiler och annat löst folk rankas lägre kan jag har överseende med.
Men du ser alltså skillnad på tjänstemän och arbetare? Dvs skillnaden på hur man får sin lön betald?
Men du ser alltså skillnad på tjänstemän och arbetare? Dvs skillnaden på hur man får sin lön betald?
Renoverare
· Stockholm
· 20 276 inlägg
Nej värdet du skapar för mänskligheten definierar också ditt värde som människa. Därför jag avskyr ingen ska med mentaliten tex i svensk sjukvård.Dan_Johansson skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 569 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 276 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 930 inlägg
Jag tror inte du tänkt tanken klart, men ok...AndersMalmgren skrev:
Jag kan ge dig några trådar att försöka knyta ihop;
Vem ska beräkna värdet?
Och i vilket ögonblick/tidsram gäller det?
Du kanske genererar stort ekonomiskt värde just nu, men ditt dataspel inspirerar en ungdom i USA att göra en skolskjutning. 20 personer dör, varav två "genier". Betyder att du är mindre förtjänt av bra sjukvård?
Renoverare
· Stockholm
· 20 276 inlägg
Är du en sådan som skylde på hårdrock och videovåld förr och nu på datorspel?Dan_Johansson skrev:
Jag tror inte du tänkt tanken klart, men ok...
Jag kan ge dig några trådar att försöka knyta ihop;
Vem ska beräkna värdet?
Och i vilket ögonblick/tidsram gäller det?
Du kanske genererar stort ekonomiskt värde just nu, men ditt dataspel inspirerar en ungdom i USA att göra en skolskjutning. 20 personer dör, varav två "genier". Betyder att du är mindre förtjänt av bra sjukvård?
Edit: du kan titta på denna intervjun vad jag tror om den teorin https://www.youtube.com/live/uZ8rLf9Bww8?si=2arQ-PraGhr1luIE
Allvetare
· Västra götaland
· 10 930 inlägg
Haha.. visste att du skulle nappa på den.. 😂AndersMalmgren skrev:
Problemet är att "värde" är mer av en filosofisk fråga, än en ekonomisk...
Edit: vi kan väl ta något mer "troligt" då.. vi säger att du får två barn som hoppar av skolan efter högstadiet och sen inte lägger två strån i kors, resten av livet. Soc-fall, hopplöst tärande individer. Hur påverkar det ditt värde?