717 720 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ouch.. Det var en pungspark av rang på Musk...D Dilato skrev:Idag (tisdagen den 14 november) har Musikerförbundet meddelat SVT och Sveriges Radio att soundtracket till SVT:s storsatsning Historien om Sverige, inte tillåts spelas hos de musikströmningstjänster som visas i Teslabilarnas mediaspelare. Det rör sig exempelvis om musikstreamingtjänster som Spotify, Apple Music och Tidal. Blockaden gäller till dess att Tesla har tecknat kollektivavtal med IF-Metall, eller till dess att Musikerförbundet meddelar att blockaden hävs.
😆
Äger musikerförbundet verkligen rättigheterna till produkten "soundtracket till Historien om Sverige" och kan förbjuda spelningen av denna?
Jag trodde i min enfald att när man betalat för rättigheter så disponerar man dom fritt (eller har SVT inte köpt rätten till musiken)?
Jag trodde i min enfald att när man betalat för rättigheter så disponerar man dom fritt (eller har SVT inte köpt rätten till musiken)?
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Borde inte hotell och restaurang gå in i konflikten? Inga hamburgare får förtäras i teslor
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Precis........ Det är exakt det som får vågskålen att tippa över på en annan bil än Tesla för min del.D Dilato skrev:Idag (tisdagen den 14 november) har Musikerförbundet meddelat SVT och Sveriges Radio att soundtracket till SVT:s storsatsning Historien om Sverige, inte tillåts spelas hos de musikströmningstjänster som visas i Teslabilarnas mediaspelare. Det rör sig exempelvis om musikstreamingtjänster som Spotify, Apple Music och Tidal. Blockaden gäller till dess att Tesla har tecknat kollektivavtal med IF-Metall, eller till dess att Musikerförbundet meddelar att blockaden hävs.
😆
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Det är så sjukt mycket billigare. Jag har köpt lite custom vapenmodeller till mitt spel. Jag fixar alltid en deal att de får sälja vidare vapnet för då kostar det kanske 2k. Om det blir ensamrätt så blir det istället minst 50kC cpalm skrev:
Och för en trailer jingle lär vi prata 100k eller mer.
edit: dock är det mer identitet i en låt än i en generisk vapenmodell. Så kan vara värt det så ingen annan kan ha samma ljudslinga
Hmm..SVT äger rättigheterna till serien, och säger på SVT play att den "Kan ses i hela världen".C cpalm skrev:
Musiken är inspelad av Radiosymfonikerna i Berwaldhallen som ägs av Sveriges Radio (en del av public Service).
Att ett fackförbund ändå skulle ha makten att förbjuda på vilka kanaler/till vilken public detta får sändas finner jag märkligt.
Ja, det låter märkligt, men å andra sidan är upphovsrätten rätt märkligt konstruerad på så sätt att den inte nödvändigtvis tillfaller arbetsgivaren i det fall man skapar ett verk på betald arbetstid.D Dilato skrev:
Hade Spotify velat haft kollektivavtal nu när de skall reducera anställningsstyrkan?
Om Spotify hade ett avtal skulle man inför neddragningen ha haft MBL-förhandlingar med Unionen. Nu är det i stället lagen (Las) som gäller – dess huvudprincip är ”sist in, först ut”, men arbetsgivaren kan undanta tre personer från listan.
Med ett kollektivavtal hade man kunnat ha en annan flexibilitet i uppsägningsfrågan nu när man vill göra sig av med folk. Syftet verkar ju, enligt grundaren Daniel Eks brev till personalen, vara att göra bolaget ”effektivare”."
"Har avtalen betydelse om ett företag ska säga upp anställda?
Ja – för både de anställda och bolaget. Det finns statlig hjälp, via Kammarkollegiet, till omställning och kompetensökning för dem som inte har kollektivavtal. Men den är mindre generös än för dem som omfattas av ett kollektivavtal och får stöd via omställningsorganisationer som ägs av arbetsgivare och fack.Om Spotify hade ett avtal skulle man inför neddragningen ha haft MBL-förhandlingar med Unionen. Nu är det i stället lagen (Las) som gäller – dess huvudprincip är ”sist in, först ut”, men arbetsgivaren kan undanta tre personer från listan.
Med ett kollektivavtal hade man kunnat ha en annan flexibilitet i uppsägningsfrågan nu när man vill göra sig av med folk. Syftet verkar ju, enligt grundaren Daniel Eks brev till personalen, vara att göra bolaget ”effektivare”."
Osökt kan man då fråga sig och andra. Är detta endast en Svensk sak eller blir det Skandiviskt nu med Danmark som kommer med i spelet, hörde nyligen att även Norge ger sig in i detta. Då får vi se vad finnarna gör. Bli utanför eller med. Med sista så är det Skandinavisk. Vad blir nästa steg, att hela Europa ger sig i kast att blockera. Då är det helt plötsligt ett Europisk problem och fall.Nyfniken skrev:
I det stora hela, så verkar det som en desperation bland Svenska fackförbund att inte klara av det hela. Man kan fråga sig vad det kommer att bli i framtiden, med strejker och blockader i Europa. Det är väl olika fackförbund i olika länder, eller är dom sammanlänkade på något sätt. Som vi inte vet.
Finner det mycket anmärkningsvärt att det ska gå att involvera andra länders fackförbund, när det är i Svergie som konflikten är
Lite skillnad mot Sjöfolkets fack som jobbar internationellt och på många fartyg finns ingen som är ansluten, lite synd då många sjömän kommer från Asien och jobbar under dåliga förhållanden.
Finland tillhör inte Skandinavien.
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Daniel lär flytta nyckelpersoner till nytt bolag och sparka restenK Kane skrev:Hade Spotify velat haft kollektivavtal nu när de skall reducera anställningsstyrkan?
"Har avtalen betydelse om ett företag ska säga upp anställda?
Ja – för både de anställda och bolaget. Det finns statlig hjälp, via Kammarkollegiet, till omställning och kompetensökning för dem som inte har kollektivavtal. Men den är mindre generös än för dem som omfattas av ett kollektivavtal och får stöd via omställningsorganisationer som ägs av arbetsgivare och fack.
Om Spotify hade ett avtal skulle man inför neddragningen ha haft MBL-förhandlingar med Unionen. Nu är det i stället lagen (Las) som gäller – dess huvudprincip är ”sist in, först ut”, men arbetsgivaren kan undanta tre personer från listan.
Ja det är hemskt. Jag får ge mig själv styrkekramar för att klara av pendlingen till jobbet utan tillgång till detta mästerverk.D Dilato skrev:Idag (tisdagen den 14 november) har Musikerförbundet meddelat SVT och Sveriges Radio att soundtracket till SVT:s storsatsning Historien om Sverige, inte tillåts spelas hos de musikströmningstjänster som visas i Teslabilarnas mediaspelare. Det rör sig exempelvis om musikstreamingtjänster som Spotify, Apple Music och Tidal. Blockaden gäller till dess att Tesla har tecknat kollektivavtal med IF-Metall, eller till dess att Musikerförbundet meddelar att blockaden hävs.
😆
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg