Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Då ska den ha sparken och dessutom polisanmälas. Det gäller även om S/V/MP blev stoppade.
Borde jag också ha fått (sparken alltså) då jag som 15-årig sommarbrevbärare höll ett par dagar på leveransen av en trogen prenumerants leverans av Fib-Aktuellt och Lektyr så jag hann läsa dom.

• Haha
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Borde jag också ha fått (sparken alltså) då jag som 15-årig sommarbrevbärare höll ett par dagar på leveransen av en trogen prenumerants leverans av Fib-Aktuellt och Lektyr så jag hann läsa dom.
https://lagen.nu/begrepp/Brytande_av_post-_eller_telehemlighet
Brytande av post- eller telehemlighet är ett brott enligt brottsbalken som begås om någon person utan lov öppnar och läser brev eller telegram eller annat meddelande sänt med post eller telegrambyrå enligt 4 kap. 8 §brottsbalken.

Straffet är böter eller fängelse i högst två år.

• Haha
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
jo det borde du ju då du missbrukade din tjänst

• Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
F
A ajn82 skrev:
[länk]
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
jo det borde du ju då du missbrukade din tjänst
Säg det till en 15-åring när porren kommer skickad i oförslutna ”diskreta” bruna kuvert.

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Säg det till en 15-åring när porren kommer skickad i oförslutna ”diskreta” bruna kuvert.
Det var tufft före internet 🍆

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nu får du gärna förtydliga vad du menar. Du menar att du inte ”är på fackets sida” här? I så fall har jag, och troligen många med mig, gravt missuppfattat syftet med dina inlägg i tråden. Möjligt att mitt lite raljanta sätt att uttrycka mig med ”dina kompisar” triggade dig på något sätt, men efter att du ondgjorde dig över hur orimligt du tyckte det var att någon i tredje led skulle drabbas av en konflikt så kändes det väldigt underligt att du verkar tycka det facket håller på med är rimligt.
Till att börja med kan du läsa #3 502.

Jag tycker inte att det är orimligt att någon i tredje led drabbas vid olika stridsåtgärder utan faktiskt rätt normalt historiskt sett, men om man ska uppnå något med sina handlingar så ska det ju till slut drabba den som är orsaken till det, i detta fall då fackförbundet Seko. Jag förstår inte hur någon kan tro att om en eller många inte hämtar ut sina paket hos en massa enskilda företag påverkar Seko.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag menar det verkligen uppriktigt, för jag förstår verkligen överhuvud taget inte varför facket ska tvinga sig på en arbetsgivare där arbetsgivaren själv och majoriteten av de anställda inte vill ha ett avtal med facket.
Nu har ju Metall gått ut med att av Teslas ungefär 130 anställda inom Metalls område så är drygt hälften med i facket. Jag vet inte hur du får det till att en majoritet av de anställda inte vill ha ett avtal med facket.

richardtenggren
BirgitS BirgitS skrev:
…Nu har ju Metall gått ut med att av Teslas ungefär 130 anställda inom Metalls område så är drygt hälften med i facket. Jag vet inte hur du får det till att en majoritet av de anställda inte vill ha ett avtal med facket.

• Haha
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A ajn82 skrev:
Det behövs nog inte så många per enskilt utlämningsställe som sympati-anti-strejkar för att det ska bli överfullt veckorna innan jul, och det kommer säkert rapporteras tillbaks till postnord, som i sin tur kan ta en fundering på om de ska låta sina anställda att selektivt vägra att utföra sina arbetsuppgifter utan konsekvenser.
F fsn skrev:
Ja, hur fungerar det med "selektiv maskning" när man gör sitt jobb förutom till en kund? Jag som arbetsgivare hade ju till att börja med aviserat ett löneavdrag som facket skulle få täcka upp.
A ajn82 skrev:
Hade de strejkat hade de inte delat ut till någon, nu går de till jobbet som vanligt, får lön som vanligt, men väljer att inte dela ut brev till vissa mottagare. Och att PostNord inte gjort något åt det är problemet, att bara låtsas som ingenting är att stödja beteendet.
Postnord anser att de skulle bryta mot lagen om de la sig i sympatiåtgärderna, gör löneavdrag etc. eftersom rätten till strejk etc. är skyddade i grundlagen. Sen om Postnord har rätt eller inte ska ju till att börja med Solna Tingsrätt avgöra och innan dess lär inte Postnord göra något oavsett hur många som inte hämtar ut sina paket.

BirgitS
richardtenggren richardtenggren skrev:
[media]
Om du anser att Metall har fel så kan du ju presentera vad som är korrekt.

Det finns ju regelverk för samhällskritiska tjänster och strejker. Där får man inte strejka, men det verkar inte som att utdelandet av plåtar är så kritiskt.

F
A ajn82 skrev:
Det var tufft före internet 🍆
BirgitS BirgitS skrev:
Postnord anser att de skulle bryta mot lagen om de la sig i sympatiåtgärderna, gör löneavdrag etc. eftersom rätten till strejk etc. är skyddade i grundlagen. Sen om Postnord har rätt eller inte ska ju till att börja med Solna Tingsrätt avgöra och innan dess lär inte Postnord göra något oavsett hur många som inte hämtar ut sina paket.
Om man strejkar så belalar företaget inte ut lön, det ligger lite i sakens natur att facket för lösa den grejen vid strejk. Tycker du då det är rilmligt att facket kan införa sanktioner mot ett företag utan att facket skall belastas ekonomiskt?

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Det finns ju regelverk för samhällskritiska tjänster och strejker. Där får man inte strejka, men det verkar inte som att utdelandet av plåtar är så kritiskt.
Nu är ju just frågan om plåtarna redan löst då Tesla fick ett ipositivt interimistiskt beslut i stämningen mot Transportstyrelsen. Mycket välkommet då det fortfarande verkar finnas tillstymelse till sunt förnuft kvar nån stans.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS
F fsn skrev:
Om man strejkar så belalar företaget inte ut lön, det ligger lite i sakens natur att facket för lösa den grejen vid strejk. Tycker du då det är rilmligt att facket kan införa sanktioner mot ett företag utan att facket skall belastas ekonomiskt?
Nu har vi de lagar vi har och de styr den pågående konflikten. Jag tänker inte engagera mig politiskt för att ändra dem för att påverka vad som får göras vid framtida konflikter. Tänker du?

richardtenggren
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
I vanliga fall tveklöst JA! Och även åtalas. I just detta fall antar jag det handlar om force majeure så du slipper undan. 😂😉

• Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.