717 792 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Borde jag också ha fått (sparken alltså) då jag som 15-årig sommarbrevbärare höll ett par dagar på leveransen av en trogen prenumerants leverans av Fib-Aktuellt och Lektyr så jag hann läsa dom.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 442 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Till att börja med kan du läsa #3 502.JanneJanne123 skrev:
Nu får du gärna förtydliga vad du menar. Du menar att du inte ”är på fackets sida” här? I så fall har jag, och troligen många med mig, gravt missuppfattat syftet med dina inlägg i tråden. Möjligt att mitt lite raljanta sätt att uttrycka mig med ”dina kompisar” triggade dig på något sätt, men efter att du ondgjorde dig över hur orimligt du tyckte det var att någon i tredje led skulle drabbas av en konflikt så kändes det väldigt underligt att du verkar tycka det facket håller på med är rimligt.
Jag tycker inte att det är orimligt att någon i tredje led drabbas vid olika stridsåtgärder utan faktiskt rätt normalt historiskt sett, men om man ska uppnå något med sina handlingar så ska det ju till slut drabba den som är orsaken till det, i detta fall då fackförbundet Seko. Jag förstår inte hur någon kan tro att om en eller många inte hämtar ut sina paket hos en massa enskilda företag påverkar Seko.
Nu har ju Metall gått ut med att av Teslas ungefär 130 anställda inom Metalls område så är drygt hälften med i facket. Jag vet inte hur du får det till att en majoritet av de anställda inte vill ha ett avtal med facket.JanneJanne123 skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
A ajn82 skrev:Det behövs nog inte så många per enskilt utlämningsställe som sympati-anti-strejkar för att det ska bli överfullt veckorna innan jul, och det kommer säkert rapporteras tillbaks till postnord, som i sin tur kan ta en fundering på om de ska låta sina anställda att selektivt vägra att utföra sina arbetsuppgifter utan konsekvenser.
F fsn skrev:
Postnord anser att de skulle bryta mot lagen om de la sig i sympatiåtgärderna, gör löneavdrag etc. eftersom rätten till strejk etc. är skyddade i grundlagen. Sen om Postnord har rätt eller inte ska ju till att börja med Solna Tingsrätt avgöra och innan dess lär inte Postnord göra något oavsett hur många som inte hämtar ut sina paket.A ajn82 skrev:
Det finns ju regelverk för samhällskritiska tjänster och strejker. Där får man inte strejka, men det verkar inte som att utdelandet av plåtar är så kritiskt.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
A ajn82 skrev:
Om man strejkar så belalar företaget inte ut lön, det ligger lite i sakens natur att facket för lösa den grejen vid strejk. Tycker du då det är rilmligt att facket kan införa sanktioner mot ett företag utan att facket skall belastas ekonomiskt?BirgitS skrev:
Postnord anser att de skulle bryta mot lagen om de la sig i sympatiåtgärderna, gör löneavdrag etc. eftersom rätten till strejk etc. är skyddade i grundlagen. Sen om Postnord har rätt eller inte ska ju till att börja med Solna Tingsrätt avgöra och innan dess lär inte Postnord göra något oavsett hur många som inte hämtar ut sina paket.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Nu är ju just frågan om plåtarna redan löst då Tesla fick ett ipositivt interimistiskt beslut i stämningen mot Transportstyrelsen. Mycket välkommet då det fortfarande verkar finnas tillstymelse till sunt förnuft kvar nån stans.D Daniel 109 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Nu har vi de lagar vi har och de styr den pågående konflikten. Jag tänker inte engagera mig politiskt för att ändra dem för att påverka vad som får göras vid framtida konflikter. Tänker du?F fsn skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Är det inte IF Metall som borde komma med källor?BirgitS skrev:
Enligt IF Metall har de anställda även det dåligt, den här artikeln kom ju ut rätt nyligen och han hävdar ju motsatsen.
https://omni.se/tekniker-som-inte-strejkar-battre-utan-kollektivavtal/a/RGgRPW
I vanliga fall tveklöst JA! Och även åtalas. I just detta fall antar jag det handlar om force majeure så du slipper undan. 😂😉F fsn skrev: