717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Diskussionen om de Investment Managent-företagen har hela tiden gällt att de har kollektivavtal med Finansförbundet. Diskussionen i tråden har många gånger gällt kollektivavtal/fackföreningar i allmänhet och inte bara LO-förbunden och dess avtal.mnils skrev:
Redigerat:
Jag har aldrig upplevt att det finns hinder från fackets sida att höja löner mer än det avtalade märket, facket månar om att lönerna skall höjas med minst märket. Det brukar tvärtom vara företagen som väljer att hålla sig till märket som ett maximum men det handlar ju om företag som inte rekryterar spetskompetens. Jag håller dock med om att anslutna arbetsplatser generellt har en lönespridning som inte ser ut att uppmuntra spetskompetens men det bakomliggande orsakerna ligger nog till större del hos företagen än hos facket. Jag upplever ibland en del problem med att arbeta på en arbetsplats som är ansluten där problemen orsakas av facket men löneutveckling utöver avtal är inte något som jag uppfattar att facket motarbetar eller tycker illa om. Det faktum att det finns en avtalspott för löneutvecklingen är dock ibland negativt men endast ur den aspekten att företagarna ser det som en möjlighet att använda som ett tak istället för som ett golv.AndersMalmgren skrev:
Så det är alltså helt irrelevant för tråden, bra att du påpekar det!BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
I så fall är väl en väldigt stor del av inläggen helt irrelevanta för tråden, en så stor del att man kan börja fundera på i vilken riktning som tråden har gått. Har den utvidgats så mycket att den gäller kollektivavtal i största allmänhet eller inte?mnils skrev:
Flera civilingenjörer t.ex. Anders har ju tagit exempel från sin egen värld, vilket ju är långt från arbetarvärlden.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jag har också erfarenheter när facket vill premiera de som ligger lägre i lön. Så de ska "komma ikapp". Någon slags idé om att alla ska tjäna lika mycket, oavsett prestation.
Det är en god tanke om man vill dränera en arbetsplats på de medarbetare som presterar bäst.
Det är en god tanke om man vill dränera en arbetsplats på de medarbetare som presterar bäst.
Renoverare
· Stockholm
· 20 257 inlägg
Vi har ju lönesättande chefer i tråden som inte kunnat behålla spetskompetens. Om det är chefer högre upp eller facket i sig kan jag inte svara på. Men resultatet är att lönerna på anslutna bolag normaliseras och på sådana företag vill spetskompetensen inte jobbaM marka skrev:Jag har aldrig upplevt att det finns hinder från fackets sida att höja löner mer än det avtalade märket, facket månar om att lönerna skall höjas med minst märket. Det brukar tvärtom vara företagen som väljer att hålla sig till märket som ett maximum men det handlar ju om företag som inte rekryterar spetskompetens. Jag håller dock med om att anslutna arbetsplatser generellt har en lönespridning som inte ser ut att uppmuntra spetskompetens men det bakomliggande orsakerna ligger nog till större del hos företagen än hos facket. Jag upplever ibland en del problem med att arbeta på en arbetsplats som är ansluten där problemen orsakas av facket men löneutveckling utöver avtal är inte något som jag uppfattar att facket motarbetar eller tycker illa om. Det faktum att det finns en avtalspott för löneutvecklingen är dock ibland negativt men endast ur den aspekten att företagarna ser det som en möjlighet att använda som ett tak istället för som ett golv.
Renoverare
· Stockholm
· 20 257 inlägg
Jo bra företagare tänker bara på vinsten. Detta kommer med många bra fördelar, som högre lön för spetskompetens texN Niq skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 257 inlägg
Fast likväl hämmar de lönerna. Enda anledningen att det inte påverkar lönerna på investmentbolag är för att deras lönemodell är svårare för facken att attackera.mnils skrev:
Tyvärr är det svårt med en sådan modell inom tex min bransch.