Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
mnils skrev:
Vad tjafsar du om? Tror du att de anställda på storbankernas investment banking avdelningar är medlemmar i IF Metall eller något annat LO förbund?

De sansade och lite mer rimliga fackföreningarna håller inte på med dessa maffiametoder.
Diskussionen om de Investment Managent-företagen har hela tiden gällt att de har kollektivavtal med Finansförbundet. Diskussionen i tråden har många gånger gällt kollektivavtal/fackföreningar i allmänhet och inte bara LO-förbunden och dess avtal.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De har ju hittat belöningsmodeller som facket inte rår på. Men försök applicera det på tex min bransch.
Jag har aldrig upplevt att det finns hinder från fackets sida att höja löner mer än det avtalade märket, facket månar om att lönerna skall höjas med minst märket. Det brukar tvärtom vara företagen som väljer att hålla sig till märket som ett maximum men det handlar ju om företag som inte rekryterar spetskompetens. Jag håller dock med om att anslutna arbetsplatser generellt har en lönespridning som inte ser ut att uppmuntra spetskompetens men det bakomliggande orsakerna ligger nog till större del hos företagen än hos facket. Jag upplever ibland en del problem med att arbeta på en arbetsplats som är ansluten där problemen orsakas av facket men löneutveckling utöver avtal är inte något som jag uppfattar att facket motarbetar eller tycker illa om. Det faktum att det finns en avtalspott för löneutvecklingen är dock ibland negativt men endast ur den aspekten att företagarna ser det som en möjlighet att använda som ett tak istället för som ett golv.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Diskussionen om de Investment Managent-företagen har hela tiden gällt att de har kollektivavtal med Finansförbundet. Diskussionen i tråden har många gånger gällt kollektivavtal/fackföreningar i allmänhet och inte bara LO-förbunden och dess avtal.
Så det är alltså helt irrelevant för tråden, bra att du påpekar det!
 
BirgitS
mnils skrev:
Så det är alltså helt irrelevant för tråden, bra att du påpekar det!
I så fall är väl en väldigt stor del av inläggen helt irrelevanta för tråden, en så stor del att man kan börja fundera på i vilken riktning som tråden har gått. Har den utvidgats så mycket att den gäller kollektivavtal i största allmänhet eller inte?
Flera civilingenjörer t.ex. Anders har ju tagit exempel från sin egen värld, vilket ju är långt från arbetarvärlden.
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Så inga exempel på när facket hindrat arbetsgivaren från att höja lönen ?
Om du backar lite i tråden så ser du flera inlägg om just detta.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Man ska inte heller glömma att det är frivilligt att teckna kollektivavtal!
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Man ska inte heller glömma att det är frivilligt att teckna kollektivavtal!
Javisst det är helt frivilligt. Men man får ju ingen post, kan inte skifta hjul på firma, få städat eller anlita en elektriker...
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 6 till
  • Laddar…
sysmali
Jag har också erfarenheter när facket vill premiera de som ligger lägre i lön. Så de ska "komma ikapp". Någon slags idé om att alla ska tjäna lika mycket, oavsett prestation.

Det är en god tanke om man vill dränera en arbetsplats på de medarbetare som presterar bäst.
 
  • Gilla
Lostmoose och 5 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Javisst det är helt frivilligt. Men man får ju ingen post, kan inte skifta hjul på firma, få städat eller anlita en elektriker...
Och då kan man ju undra om det just är frivilligt, kanske man ska polisanmäla IF Metall och övriga klåpare som är inblandade.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
JanneJanne123
J Jeppson skrev:
Man ska inte heller glömma att det är frivilligt att teckna kollektivavtal!
Vet inte om du är ironisk nu eller inte, men jag hoppas det.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte ett dugg bitter.. 😉
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Javisst det är helt frivilligt. Men man får ju ingen post, kan inte skifta hjul på firma, få städat eller anlita en elektriker...
Frihet kostar, för vissa speciellt utvalda.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M marka skrev:
Jag har aldrig upplevt att det finns hinder från fackets sida att höja löner mer än det avtalade märket, facket månar om att lönerna skall höjas med minst märket. Det brukar tvärtom vara företagen som väljer att hålla sig till märket som ett maximum men det handlar ju om företag som inte rekryterar spetskompetens. Jag håller dock med om att anslutna arbetsplatser generellt har en lönespridning som inte ser ut att uppmuntra spetskompetens men det bakomliggande orsakerna ligger nog till större del hos företagen än hos facket. Jag upplever ibland en del problem med att arbeta på en arbetsplats som är ansluten där problemen orsakas av facket men löneutveckling utöver avtal är inte något som jag uppfattar att facket motarbetar eller tycker illa om. Det faktum att det finns en avtalspott för löneutvecklingen är dock ibland negativt men endast ur den aspekten att företagarna ser det som en möjlighet att använda som ett tak istället för som ett golv.
Vi har ju lönesättande chefer i tråden som inte kunnat behålla spetskompetens. Om det är chefer högre upp eller facket i sig kan jag inte svara på. Men resultatet är att lönerna på anslutna bolag normaliseras och på sådana företag vill spetskompetensen inte jobba
 
N Niq skrev:
Jag har inte påstått att vinsten inte är målet. Klart den är målet ingen driver väl företag för att det är så skoj.
Men det är bara dåliga företagare som bara tänker på vinsten
Jo bra företagare tänker bara på vinsten. Detta kommer med många bra fördelar, som högre lön för spetskompetens tex
 
mnils skrev:
Vad tjafsar du om? Tror du att de anställda på storbankernas investment banking avdelningar är medlemmar i IF Metall eller något annat LO förbund?

De sansade och lite mer rimliga fackföreningarna håller inte på med dessa maffiametoder.
Fast likväl hämmar de lönerna. Enda anledningen att det inte påverkar lönerna på investmentbolag är för att deras lönemodell är svårare för facken att attackera.

Tyvärr är det svårt med en sådan modell inom tex min bransch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.