Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle ju tycka att det vore väldigt konstigt om facket hjälpte till när det gällde lagbrott oavsett om det gäller brott mot diskrimineringslagen, som i din frus fall, eller en stöld av något på arbetsplatsen. De saknar kunskap om sånt.
Hade någon stulit och blivit ertappad så är det antar jag facket som går in och hjälper den anställde medans arbetsgivare och polis mest troligen försöker sätta dit den anställde.

Så du menar att facket inte ska hjälpa en om en blir uppsagd felaktigt och den felaktiga uppsägningen bryter mot någon lag? Utan det då faller det på den enskilde individen att ha koll.

Det låter ju väldigt sunt, vad hade hindrat facket från att driva på så att frugan fick behålla jobbet eller blev utköpt för några månadslöner? Inget hindrade dom från att göra det dom blir betalda för! Ren lathet och slapphet från facket.

Kommunal måste vara den mest korrumperade fackliga organisationen av dom alla. Om inte så är dom helt enkelt inkompetenta
 
  • Gilla
Jeppson och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lutte skrev:
Hade någon stulit och blivit ertappad så är det antar jag facket som går in och hjälper den anställde medans arbetsgivare och polis mest troligen försöker sätta dit den anställde.
Om jag tänker mig in i tjuvens situation så vore det väl bättre med en advokat specialiserad på den sortens brott än en jurist på facket som rimligen är specialiserad på arbetsrättsliga lagar och avtal.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
L Lutte skrev:
Kommunal måste vara den mest korrumperade fackliga organisationen av dom alla. Om inte så är dom helt enkelt inkompetenta
Någon mer än jag som ser motsägelsen i detta? 😊
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ni kan driva det rättsligt utan facket. Om det stämmer att hon hade tillsvidareanställning och blev uppsagd för att hon blev gravid vinner ni lätt.

Dumt att inte plocka pengarna som ligger och väntar.
Det är numera så länge sedan att det är preskiberat, verkar vara 2 år för diskriminering.
Nissens Nissens skrev:
Någon mer än jag som ser motsägelsen i detta? 😊
Att dom är korrupta eller inkompetenta är väll inte motsägelsefullt? För något måste dom vara
BirgitS BirgitS skrev:
Om jag tänker mig in i tjuvens situation så vore det väl bättre med en advokat specialiserad på den sortens brott än en jurist på facket som rimligen är specialiserad på arbetsrättsliga lagar och avtal.
Om man vill missförstå så gör man det.
Vart skrev jag att den beskyllde ska ha juridisk hjälp från facket i brottsmålet?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
L Lutte skrev:
Att dom är korrupta eller inkompetenta är väll inte motsägelsefullt? För något måste dom vara
Är man korrupt så är man väl inkompetent.
L Lutte skrev:
Om man vill missförstå så gör man det.
Vart skrev jag att den beskyllde ska ha juridisk hjälp från facket i brottsmålet?
Okej, vad menade du då att facket ska hjälpa till med?
Arbetsgivare och polis försöker sätta dit den anställde skrev du och då är det väl just en försvarare som den beskyllde behöver. Om det i ett senare skede blir så att personen blir dömd och arbetsgivaren då vill avskeda personen så kan väl facket lämpligen bli inblandad om just det, men det lär ju vara en senare fråga.
 
Nissens
L Lutte skrev:
Det är numera så länge sedan att det är preskiberat, verkar vara 2 år för diskriminering.
Varför gav ni bort pengarna? Låter mycket märkligt. Kanske hade ni för mycket?
L Lutte skrev:
Att dom är korrupta eller inkompetenta är väll inte motsägelsefullt? För något måste dom vara
Nu är det ju inte det du skrev. Du skrev först att de måste vara korrupta. Sedan skrev du något helt annat…
L Lutte skrev:
Om man vill missförstå så gör man det.
Vart skrev jag att den beskyllde ska ha juridisk hjälp från facket i brottsmålet?
Du skrev att du inte fick någon hjälp. Uppenbarligen ville du inte ha pengarna ändå eftersom du gav bort dem.
 
P
L Lutte skrev:
Så du menar att facket inte ska hjälpa en om en blir uppsagd felaktigt och den felaktiga uppsägningen bryter mot någon lag? Utan det då faller det på den enskilde individen att ha koll.

Det låter ju väldigt sunt, vad hade hindrat facket från att driva på så att frugan fick behålla jobbet eller blev utköpt för några månadslöner? Inget hindrade dom från att göra det dom blir betalda för! Ren lathet och slapphet från facket.

Kommunal måste vara den mest korrumperade fackliga organisationen av dom alla. Om inte så är dom helt enkelt inkompetenta
En vild gissning, sossestyrd kommun?
Chef som är med i partiet...
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför skulle facket ha något emot det?
Det finns väl många yrken där det gäller och där facket är välrepresenterat, även om det brukar kallas för ackordslön inom industrin.

Men du kan ju förklara på vilket sätt de har varit kreativa!
Därför att facket sätter sig på tvären när man särbehandlar duktiga. Men just inom investment management är det ju inte lika stort behov av inviduell behandling då deras löner och förmåner baseras sig på provision.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dock har det ju motsatt effekt..kollektivavtal gör löner och förmåner sämre därför det lämnar mindre frihet till cheferna att sätta lön efter prestation

Du verkar verkligen leva i en drömvärld.

Vad tror du gör att den chefen har störst chans att fortsätta avancera.

Hålla hög lönsamhet (låga löner) eller något lägre lönsamhet med fackligt förhandlade löner?
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Därför att facket sätter sig på tvären när man särbehandlar duktiga. Men just inom investment management är det ju inte lika stort behov av inviduell behandling då deras löner och förmåner baseras sig på provision.

Du verkar ha kört fast på att facket hindrar någon arbetsgivare att betala högre lön, några bevis på detta ?
Länka gärna till någon fall där facket hindrat en arbetsgivare att höja lönen

Är det inte snarare så att så att man vill kunna ge lägre lön till dom man vill ha bort

Är det bara lata och korkade som har något att vinna på att vara med i facket?


Enda jag håller med dig av det du skrivit hittils är banden till sossarna , dom borde klippas omgående
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Du verkar verkligen leva i en drömvärld.

Vad tror du gör att den chefen har störst chans att fortsätta avancera.

Hålla hög lönsamhet (låga löner) eller något lägre lönsamhet med fackligt förhandlade löner?



Du verkar ha kört fast på att facket hindrar någon arbetsgivare att betala högre lön, några bevis på detta ?
Länka gärna till någon fall där facket hindrat en arbetsgivare att höja lönen

Är det inte snarare så att så att man vill kunna ge lägre lön till dom man vill ha bort

Är det bara lata och korkade som har något att vinna på att vara med i facket?


Enda jag håller med dig av det du skrivit hittils är banden till sossarna , dom borde klippas omgående
Facken håller ner lönerna mot mitten och detta gör det svårt behålla spetskompetens. Vi har ju tom haft flera i tråden som bekräftar just detta.

Företagare bryr sig bara om vinst, och för att nå vinst kan vi inte bli av med spetskompetens.
 
N
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Facken håller ner lönerna mot mitten och detta gör det svårt behålla spetskompetens. Vi har ju tom haft flera i tråden som bekräftar just detta.

Företagare bryr sig bara om vinst, och för att nå vinst kan vi inte bli av med spetskompetens.
Dåliga företagare bryr sig bara om vinst
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Dåliga företagare bryr sig bara om vinst
Alla företagare bryr sig om vinst, det är enda sättet inte gå i konkurs. Och vägen dit är att betala sina löntagare bättre än konkurrenterna
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla företagare bryr sig om vinst, det är enda sättet inte gå i konkurs. Och vägen dit är att betala sina löntagare bättre än konkurrenterna
Eller dra ner på deras övriga förmåner…
 
Nissens Nissens skrev:
Eller dra ner på deras övriga förmåner…
Nej för då drar spetskompetens.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.