Status
Inte öppen för fler kommentarer.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du har ju redan fått exempel på det av flera stycken i tråden.

Edit: du fick ett till exempel precis exakt nu här ovan
Ser du inga nackdelar i att inte vara ansluten?
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tyvärr är det svårt med en sådan modell inom tex min bransch.
Huawei Technologies Sweden AB var 2020 Sveriges bäst betalande företag (snittlön på nästan 2 miljoner) enligt https://www.creditsafe.com/se/sv/om...-foretagen-som-betalar-hogst-loner-lista.html
Det synnerligen tekniska företaget är med i arbetsgivarorganisationen Almega som kräver att dess medlemmar har kollektivavtal med t.ex. Sveriges Ingenjörer.

Almega om fördelarna med kollektivavtal för arbetsgivarna:
Grundtrygghet, alla vet vad som gäller och du vet att avtalet följer alla lagar och regler.
Sparar tid eftersom så mycket redan är reglerat.
Inga strejker för att få bättre villkor under avtalsperioden.
https://www.almega.se/bli-medlem/kollektivavtal/

9 myter om kollektivavtal enligt Almega:
1. Begränsningar i lönesättningen
2. Arbetstidsregler mindre flexibla
3. Sämre pensionsförsäkringar
4. Mindre snabbrörligt företag
5. Facket får bestämma
6. Kan inte ge extra förmåner och försäkringar
7. Passar inte unika verksamheter
8. Bara bra för låginkomsttagare
9. Tillhör det förgångna
https://www.almega.se/2023/11/9-myter-om-kollektivavtal/
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Du glömde myt nr 10
”Det är frivilligt att teckna kollektivavtal”
 
  • Haha
  • Gilla
Claes Sörmland och 6 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Ser du inga nackdelar i att inte vara ansluten?
Nej enbart fördelar.
 
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du glömde myt nr 10
”Det är frivilligt att teckna kollektivavtal”
Jag har inte vare sig kommit på några myter eller glömt några. Som jag skrev så är det Almegas lista.
 
Redigerat:
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Om du tror mer på bidragsmedia så skrev de också om det när det var aktuellt: [länk]

Man slås av den totala gubbigheten bland dessa "feminister"!
Haha, SVT, SR, DN och övriga PK/vänster-media hamnar på den lägre skalan vad gäller trovärdighet, men även de som står för den andra ytterligheten förtjänar att tas med en nypa salt.
Jag försöker mig på att bilda en egen uppfattning från det brus av nyheter och annat som kablas ut, och nyset från våra påtvingade licensbidragstagare SVT och SR om "fri och politiskt oberoende" förtjänar som bäst ett gapskratt.

Tyvärr kan jag inte välja bort dessa halvsanningar eller påverkanskampanjer mot svenska folket från mina bidrag då sossarna gjorde det till ett tvång att betala för propagandan.
Den andra sidans också halvsanningar och propaganda behöver jag inte betala för om jag inte vill, det är skillnaden.

Om man bortser från den kraftiga vänster/miljöpartistiska kantringen som SVT står för så kan de också göra väldigt bra program, Historien om Sverige som går nu är en höjdare, rekommenderas! Du betalar för den!

Och en lögn/halvsanning är en lögn/halvsanning oavsett vem som säger den, men det är surt att tvingas betala för den via skattsedeln, de pengarna hade jag hellre skickat till Ukraina.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
N
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo bra företagare tänker bara på vinsten. Detta kommer med många bra fördelar, som högre lön för spetskompetens tex
Nej det gör det inte
 
BirgitS BirgitS skrev:
Huawei Technologies Sweden AB var 2020 Sveriges bäst betalande företag (snittlön på nästan 2 miljoner) enligt [länk]
Det synnerligen tekniska företaget är med i arbetsgivarorganisationen Almega som kräver att dess medlemmar har kollektivavtal med t.ex. Sveriges Ingenjörer.
...
Det går nog åt en rejäl lön om man ska locka folk till ett företag kontrollerat av en kommunistiskt diktatur...
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi har ju lönesättande chefer i tråden som inte kunnat behålla spetskompetens. Om det är chefer högre upp eller facket i sig kan jag inte svara på. Men resultatet är att lönerna på anslutna bolag normaliseras och på sådana företag vill spetskompetensen inte jobba
Jag drastar mig till att säga att det är chefer högre upp och inte facket, det kan ju iochförsig vara sak samma avseende resultatet men jag uppfattar det som fel att lasta facket för något som dom inte gör, dom agerar ju bara nyttiga idioter i den aspekten.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det går nog åt en rejäl lön om man ska locka folk till ett företag kontrollerat av en kommunistiskt diktatur...
Vill minnas det var en hel del snack när det begav sig att folk fick erbjudanden det inte kunde tacka nej till, men att det var underförstått att de skulle ta med sig affärshemligheter från Ericsson
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Nissens
S Styrman_jansson skrev:
Min erfarenhet är att det har motsatt effekt. Har fått ta till en drös speciallösningar beträffande förmåner od för att behålla duktiga medarbetare.
Min erfarenhet är att alla har koll på lönen, men pensionsinbetalningar o annat har folk sämre koll på. Därför är det intressant för vissa arbetsgivare att mixtra med övriga förmåner, men då funkar det inte att ha kollektivavtal.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är vinsten som är målet.
Är olika. Finns exempel i denna tråd på företagare som levererar ytters moderat vinst år efter och år och är sjukt nöjd ändå. Tycker tydligen att det är mer värt att vara bäst på golvet än att levera vinst.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Min erfarenhet är att alla har koll på lönen, men pensionsinbetalningar o annat har folk sämre koll på. Därför är det intressant för vissa arbetsgivare att mixtra med övriga förmåner, men då funkar det inte att ha kollektivavtal.
haha, just pension är något jag diskuterat frisk många gånger. Tillsammans med ett gäng andra förmåner såsom att få träna på arbetstid, läkarbesök på arbetstid, bilförmån osv.

Visst diskuterar man lön men med skattetrycket vi har så är andra förmåner mer intressanta. Speciellt för de som har lön över brytpunkten för statlig skatt.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
G
A ajn82 skrev:
Vill minnas det var en hel del snack när det begav sig att folk fick erbjudanden det inte kunde tacka nej till, men att det var underförstått att de skulle ta med sig affärshemligheter från Ericsson
Bullshit den infon får dom av sina spioner som arbetar på Ericsson 😎.
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Det går nog åt en rejäl lön om man ska locka folk till ett företag kontrollerat av en kommunistiskt diktatur...
Självklart är det hela paketet som motiverar lönen och folk vill såklart ha betalt för att arbeta för den Kinesiska underrättelsetjänsten.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.