717 470 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Det är ett lagbrott och inte något som har med kollektivavtalet att göra.L Lutte skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Mycket bra skrivet. Liknar mina känslor och tankar om fackföreningar generellt. Det är dags att de börjar återgå till att hjälpa de som verkligen har råkat illa ut istället för att föra någon form av symbolisk kamp mot "kapitalistiska förtryckare".Mikael_L skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 243 inlägg
Facket är kört för mig för mycket koppling till vänstern. Man får lägga ner det och komma på något nytt.S Styrman_jansson skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Jag skulle ju tycka att det vore väldigt konstigt om facket hjälpte till när det gällde lagbrott oavsett om det gäller brott mot diskrimineringslagen, som i din frus fall, eller en stöld av något på arbetsplatsen. De saknar kunskap om sånt.L Lutte skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 243 inlägg
De är bättre på normalisera lönerna så man inte kan behålla de produktivaBirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 243 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jag håller med om att det inte är fackets sak att utreda brott men polis lär ju lägga ner något sånt här så fort anmälan kommer på skrivbordet pga av "brist på bevis". Då faller det tyvärr på att ta sådant här i egna händer och är man med i facket så kan de ju ha någon jurist e.d. som kan hjälpa till.BirgitS skrev:
Notera att jag tycker absolut inte det är så det ska fungera, rena lagbrott ska utredas av rättsväsendet, men i brist på ett mer fungerande sådant så är det väl lämpligt att man kan få lite valuta för avgiften.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Ni kan driva det rättsligt utan facket. Om det stämmer att hon hade tillsvidareanställning och blev uppsagd för att hon blev gravid vinner ni lätt.L Lutte skrev:
Dumt att inte plocka pengarna som ligger och väntar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
När det gäller diskriminering vänder man sig till diskrimineringsombudsmannen: https://www.do.se/diskrimineringS Styrman_jansson skrev:Jag håller med om att det inte är fackets sak att utreda brott men polis lär ju lägga ner något sånt här så fort anmälan kommer på skrivbordet pga av "brist på bevis". Då faller det tyvärr på att ta sådant här i egna händer och är man med i facket så kan de ju ha någon jurist e.d. som kan hjälpa till.
Notera att jag tycker absolut inte det är så det ska fungera, rena lagbrott ska utredas av rättsväsendet, men i brist på ett mer fungerande sådant så är det väl lämpligt att man kan få lite valuta för avgiften.
Renoverare
· Stockholm
· 20 243 inlägg
SEB har fått vara kreativa för att dessa yrken ska få vara provisionsbaserade. Fackets negativ inverkan är tydligare i verksamheter där man inte kan mäta prestationen lika tydligt som tex min branschBirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Varför skulle facket ha något emot det?AndersMalmgren skrev:
Det finns väl många yrken där det gäller och där facket är välrepresenterat, även om det brukar kallas för ackordslön inom industrin.
Men du kan ju förklara på vilket sätt de har varit kreativa!
