Har fört en diskussion gällande byte till termostatventiler på mina gamla element.
Fråga 1:
Kommer termostatventiler att göra någon skillnad då jag har en precis nyinstallerad IVT jordvärmepanna? (har inte innegivare utan endast en utegivare), Jag vill tro att det är bra med termostatventiler då dessa inte står på full fräs som det gör idag dvs värmen fördelas mer jämt och inte allt direkt.
Fråga 2:
Bilden jag bifogar är de vred som sitter på elementen idag. Kan jag byta dessa utan att byta rördelar eller tappa ur hela systemet? vilken typ av termostat ska jag då använda.
Fråga 1:
Kommer termostatventiler att göra någon skillnad då jag har en precis nyinstallerad IVT jordvärmepanna? (har inte innegivare utan endast en utegivare), Jag vill tro att det är bra med termostatventiler då dessa inte står på full fräs som det gör idag dvs värmen fördelas mer jämt och inte allt direkt.
Fråga 2:
Bilden jag bifogar är de vred som sitter på elementen idag. Kan jag byta dessa utan att byta rördelar eller tappa ur hela systemet? vilken typ av termostat ska jag då använda.
Du ska skruva ut vreden max och istället strypa in elementen fast. På så sätt får du en så effektiv anläggning som möjligt.
Termostater använder du bara i de rum där du tex. har stor solinstrålning eller annat tillfälligt påverkar värmebehovet.
Termostater använder du bara i de rum där du tex. har stor solinstrålning eller annat tillfälligt påverkar värmebehovet.
Är med på allt förutom " istället strypa in elementen fast"?mexitegel skrev:
För att få rätt värme i varje rum balanserar man sina radiatorer genom att strypa in elementen. Beroende på modell så görs det antingen på en liten inställningsring under termostatvredet eller på returen under täcklocket. Jag skulle tro att det är det senare som gäller för dina radiatorer.
Här är en bra guide: http://www.vvs-klimat.se/dokument/Handbocker injustering_av radiatorsystem.pdf
Här är en bra guide: http://www.vvs-klimat.se/dokument/Handbocker injustering_av radiatorsystem.pdf
Klicka här för att svara

