Living on the edge! I like it!

S Småbrukaren skrev:
Living on the edge! I like it!
Hahaha jo jag tänker väl att är det en skada så lagar jag den. Fördelen med att ha byggt det mesta är väl att man vet hur det är gjort. Men så klart känns det ju motigt om man skulle se att det droppar ur blindbotten 😅

L lat skrev:
Om det är en gammal c-pump med mer än ett läge kan man i princip alltid ställa den på läge 1.
Om det är en ny pump så kan det vara så att den går att ställa i konstant-tryck läge, då bör man göra det.
Cirkulationspump sitter nog inne i Värmepumpen

D Djurmo skrev:
Cirkulationspump sitter nog inne i Värmepumpen
Du får väl titta därinne då.
Vad är det för VP?

En IVT Greenline 6-9
Jag var ner och började pilla, fick loss fronten och hittade 2 cirkulationspumpar, en som satt öppet till nere till vänster och en betydligt mer i skymundan nere till höger. Båda hade en röd skruv som ser lite ut att vara en som styr hastigheten

• Cirkulationspumpsmotor, tekniska specifikationer, etikett, Wilo-märke, elektriska uppgifter, tillverkad i EU.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronisk apparat, kablar, fläkt, röd detalj, grå och vit struktur, delvis suddig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, försök lista ut vilken som är till värmesystemet och dra ned den 1 snäpp till att börja med.

L lat skrev:
Ok, försök lista ut vilken som är till värmesystemet och dra ned den 1 snäpp till att börja med.
Du ska ha stort tack för hjälpen! Jag vet inte om det fungerade, men...
Jag hittade cirkulationspumpen, den kallades cirkulationspump - värmebärare i manualen, tälde ner den ett snäpp. Nu när jag vrider på ventilerna så smäller det inte längre som det alltid gjorde innan. Du vet när termostaten vrids över den inställda tempen, Ja då small det alltid till förr, nu car det ljudlöst, så ja, om inte annat så har vi nog fått ner driftströmmen något i alla fall.

• Gilla
lat
  • Laddar…
D Djurmo skrev:
Varför väsnas termostaterna så här?
Hej, jag har termostater som fasen låter hemsökta. Jag har ett slutet system med 1,5 plan och liten källare, det där trycksatta expansionskärl visar väl 1 bar just nu, men det brukar dala mycket långsamt, för att sedan stanna på typ en halv bar, så jag brukar låta det vara så, på 0,5 bar.

Vet någon vad detta beror på, Ja alltså främst ljudet?
Visst, kan någon tipsa om den där mysko typen av läcka som liksom ger upp vid 0,5 bar och ka vara så i många år så får man ju gärna ge förslag.

Tilläggas kan att detta händer av och till i alla fem termostater jag har, aldrig samtidigt.
Detta var intressant, aldrig hört nåt liknande....😬

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.