Hej!

Dragit på mig en redig bajsmacka.

Termostaten gick av så nu kör den på fullt (bastu), jag köpte en termostat från aqara med massa adaptrar som jag naivt trodde skulle passa mitt element… Efter lite snack med helt oduglig chat gpt så tror jag att jag nu behöver en MMA 16 —> M30x1,5 adapter (som den nya termostaten använder) då det står 16 på den gamla termostaten? Men jag hittar ingen? Måste man dra hem en VVS-hantverkare för något så litet?

Infogade bilder, hopps det är tillräckligt tydligt vad som är gammalt och nytt, visade adaptrarna som kom med också + jämförelse mellan de två.

• Radiator med en avskruvad termostatventil och synlig anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal termostatanslutning med metallgängor på ett vitt rör, del av ett värmesystem.
    Skapa konto
  • Hand som håller en vit termostat med texten "MMA", en stol och ett element syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Hand som håller en vit termostatdel nära ett element, diskuterar adapterproblem med MMA 16 till M30x1,5 adaptrars passform.
    Skapa konto
  • En hand håller en vit termostat med numret 16 tryckt på sidan, mot bakgrunden av ett element och golv.
    Skapa konto
  • Förpackning för Aqara Smart Radiator Thermostat E1 med en hand som håller lådan.
    Skapa konto
  • Vita termostatadaptrar och skruv på ett bord, olika storlekar för elementanslutning.
    Skapa konto
  • Närbild av två termostatadaptrar i olika storlekar och former, med ytterligare delar och en hand synlig i bakgrunden.
    Skapa konto
Välkommen till forumet.

Bilderna saknas.

Du kan radera inlägget själv, på liknande sätt som du redigerade inlägget.

Demmpa Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.

Bilderna saknas.

Du kan radera inlägget själv, på liknande sätt som du redigerade inlägget.
Så fixat, vet inte hur de försvann. Okej då letar jag vidare efter den inställningen för det inlägget!

Aha okej tack, inte mma16 då alltså, så en m28 till m30 adapter alternativt köpa någon av dem du skickade med?

Redigerat:
Sedan kan man ju undra hur smart det är att ha displayen på ändan av termostatvredet så som denna från Aquara har. Många gånger är det ganska svårt att komma åt och se den. Beror så klart på placering. Men värt att notera är att det finns alternativ... ...en googling bort...

O O skrev:
Sedan kan man ju undra hur smart det är att ha displayen på ändan av termostatvredet så som denna från Aquara har. Många gånger är det ganska svårt att komma åt och se den. Beror så klart på placering. Men värt att notera är att det finns alternativ...
O O skrev:
Sedan kan man ju undra hur smart det är att ha displayen på ändan av termostatvredet så som denna från Aquara har. Många gånger är det ganska svårt att komma åt och se den. Beror så klart på placering. Men värt att notera är att det finns alternativ... ...en googling bort...
faktiskt inte ett problem för detta element, men ja annars knepig design. Detta var lite av ett nödköp bara för att fixa det snabbt men det gick ju käpprätt åt h*lvete, nu ser jag att det verkar finnas massa olika adaptrar att välja mellan

Hej,

Det är en M28-M30 du behöver: https://www.hornbach.se/p/ta-adapter-50357-530-m28-m30/8696383/
Finns så klart på andra ställen också, vill minnas att jag även köpt på Bauhaus.

Det är tyvärr ganska bökigt att få dit termostaten och adaptern då det är extremt tight att få in adaptern i termostaten och få det rakt. Vill minnas att jag först skruvade fast adaptern i termostaten och sedan hela paketet på radiatorn.

När du väl fått dit den och eventuellt lagt in den i din hemautomation utan att använda en gateway från Aqara så hör gärna av dig. Jag har lyckats styra mina från Homey utan konstant strul....

Löste det, men köpte en mma adapter från m28 till m30 på Bauhaus, TA tror jag inte funkar. Inte satt upp smartsystemet och tror jag väntar med det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.