001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna sitter i vårt hus byggt 1975. Den ska tydligen vara kopplad till ett slags värmeelement, som ligger i skarven mellan den gjutna plattan och de lättbetongblock som bildar väggarna, och löper runt hela huset (förmodligen för att motverka kallras i skarven). Men vad anger temperaturskalan? Knappast att man ska ställa den i motsvarighet till utomhustemperaturen (det blir ju kallare än -10 grader och vad ska vitsen vara med +40 grader?). Rimligtvis måste skalan ange något annat. Någon som vet hur man ska tyda den?
 
Så som termostaten står inställd nu kommer den försöka hålla +10 C. Om givaren sitter i bjälklaget vid skarven kommer det vara ca 10 grader där.
Termostaten är en generell produkt och beroende på användningsområde så har den en temperaturskala med stort område. Området bestäms och utifrån vilken typ av givare som används.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.