Hej,

Jag är nyinflyttad till ett 60-tals hus och ett par av elementen saknar termostaten på radiatorer.

Vad finns det för termostat jag kan köpa som passar? Alt. tacksam för svar hur jag behöver gå tillväga för att montera en enkel termostat på radiatorerna. Jag kan inget i ämnet så tat tacksamt emot tips på produkt.

Mvh F
 
  • Närbild av radiatoranslutning utan termostat, med en synlig ventilspindel i metall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator utan termostat i ett 60-tals hus, närbild på ventil utan termostat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruva bort den stora kromade muttern samt ta bort plasten.
Ta en ny bild på radiatorventilen.
Ta bilder på båda sidorna av ventilen så att man ser eventuell text/symboler.

De termostater som finns, hur ser de ut?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Skruva bort den stora kromade muttern samt ta bort plasten.
Ta en ny bild på radiatorventilen.
Ta bilder på båda sidorna av ventilen så att man ser eventuell text/symboler.

De termostater som finns, hur ser de ut?
Tack, jag ska prova det. Behöver jag stänga av tillförsel/trycket för att ta bort mutter och plast?

Se bifogad bild på en befintlig termostat.
 
  • Gammal vitmålad termostatventil med metallmutter och plastdetaljer installerad i ett hus, med vägg och kablar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Nej, du behöver inte stänga av något, men skruva försiktigt så hinner du märka om det ändå skulle börja droppa. Det är inget stort flöde eller tryck i radiatorer.

Den kromade delen är antingen en adapter eller en del av den gamla termostaten.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Nej, du behöver inte släppa på trycket, eller tömma systemet.

Ser ut att vara en gammal Honeywell termostat.

Enligt Rot-boken så behövs en adapter för att kunna använda MMA/Purmo termostater.
 
Tack, jag tror jag hittat adapter och enkel termostat. Jag tänker att jag beställer dessa och plockar bort plast och krom enligt tidigare i lägg.
 
  • Kundvagn på bygghemma.se med adapter för ENT på äldre ventilhus och vit termostat Evosense M28. Anpassade priser visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kollat recensionerna av "bygghemma punkt se" för den senaste tiden? Hoppas du har tur och leveransen går snabbt utan krångel. Och det rör ju inte så mycket pengar alls så det är ju bra.
 
J Josth skrev:
Har du kollat recensionerna av "bygghemma punkt se" för den senaste tiden? Hoppas du har tur och leveransen går snabbt utan krångel. Och det rör ju inte så mycket pengar alls så det är ju bra.
Tack för heads up. Jag provar så får vi se, jag köpte en balkongdörr för betydligt mer för 2 månader sedan och det gick bra iaf. Fungerar bytet smidigt till denna termostat så byter jag övriga med. Tack för er hjälp.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.