Termostat som styr eluttag (frostvakt/tempgivare?)

898 läst  11 svar

1. B
    Medlem Nivå 3
    Hej

Vill sätta upp en fläkt i vårt uterum. Men jag vill bara att fläkten ska gå igång när temperaturen sjunker under en viss temp.

Söker efter någon vettig men ändå enkel lösning.
    Typ ett vägguttag som slås igång när det är lite för kallt och sedan slår av sig.

De jag hittar har dock temperaturmätaren på själva kontakten, jag skulle vilja ha en sladd eller till och med något trådlöst så jag kan mäta på annan plats.

Frostvakt har jag också sökt på, där verkar det finnas några enkla med kabel där sensorn sitter på. Men där vet jag inte vilka temperaturer de är styrda efter, hittar ingen info.

Någon med tips?

ps. vill helst inte behöva betala flera tusen för detta... behöver inte styra det med mobiltelefonen osv.

2. Joacimz
    Medlem · Nivå 5
    Sonoff th16 låter som lösningen på ditt problem. Den kan sätta på och stänga av vid vissa temperaturer och du kan se temperaturer via en app.

3. B
    Medlem Nivå 3
    Kan du länka till vad du menar?
    Det jag googlar fram blir jag osäker utav.

4. E
    Medlem · Nivå 21
  5. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Varför vill du mäta någon annan stans? Elmonts förslag är billigt och bra. Ställs enkelt undan om den är i vägen när ni är i uterummet.

Det kan vara läge att sätta en elmätare just på det elementet för att se hur mycket det faktiskt drar och om du tycker att det är värt det.

6. 5
    Husspekulant · Nivå 8
    En frostvakt å en trådlös utetermometer med larmfunktion på temperaturen borde inte bli så hiskeligt dyrt

7. B
    Medlem Nivå 3
    Okej, ja det är ju några alternativ.
    Jag skulle ju kunna köpa ett element med färdig termostat i sig. Men det är inte riktigt vad jag söker då jag redan har en bra fläkt som passar för rummet jag ska värma upp.

Så Elmonts förslag går tyvärr bort.

På frågan varför jag vill mäta på annan plats än vid vägguttaget är för att uttaget sitter på en plats där det blir lite dumt att mäta rummets verkliga temperatur. Skulle ge rätt falska värden! Ja jag kan ju dra en skarvsladd och sätta uttaget vart jag vill men en skarvsladd och dosa blir klumpigt och inte särskilt snyggt.

Så jag försöker igen att söka efter en termostat med kabel för sensorn.
    Är lite för trög för att fatta hur jag kan få en frostvakt att fungera... jag tänker att jag ska slå på strömmen vid ca 17-18 grader och inte vid +3 som frostvakterna brukar vara inställda på. Visa gärna länkar till det ni menar.

8. E
    Medlem · Nivå 17
  9. E
    Medlem · Nivå 21
    Frostvakter brukar ha ställbar skala.

10. 5
    Husspekulant · Nivå 8
  11. B
    Medlem Nivå 5
    Conrads termostat ovan funkar bra. Kanske 2m kabel och inställning av på/av temperatur som den minns vid avbrott. Har kört den i växthuset ett par vårar.

12. Joacimz
    Medlem · Nivå 5

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: