3 220 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
termostat för golvvärme med tidur?
jag skulle vilja styra golvvärmen lite smartare, nu har jag termostaten som medföljde till T2-kabeln, och man kan ju bara ställa tempen på den, jag kör på 20 grader men det hade vart skönt om man kunde ha lite varmare på morgoonen innan man åker till jobbet och på kvällen när man ska duscha, och helst skulle jag vilja gå ner till "underhållsvärme" ca 15grader några timmar på natten och på dagen när jag inte är hemma, det skulle ju spara el att köra värmen som mest när den mest behövs!
har ni nåt bra förslag på timer? som passar i en apparatdosa och klarar 10A last.
har ni nåt bra förslag på timer? som passar i en apparatdosa och klarar 10A last.
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Devis 550 har dygnstimer i sig som kan styra sänkning utan extra timer. Ganska dyr dock. Har för mig att jag betalade 1200 för min.
Annars så har väl även termostaten till T2 ingång för nattsänkningsrelä. Sänker 5 grader. Den ingången kan ju styras av en enkel dygntimer och kräver ju inte 10A.
Annars så har väl även termostaten till T2 ingång för nattsänkningsrelä. Sänker 5 grader. Den ingången kan ju styras av en enkel dygntimer och kräver ju inte 10A.
Sedan är ju frågan om golvet hinner reagera på några timmars avstängning. Min ingjutna slinga märks det inte på åtskilliga timmar om man slår av och på den.
Jag kör med Devireg 550 sedan flera år tillbaka och det fungerar mkt bra med dygnsreglering. Jag kör med extra värme på morgon o kväll på vardagar och mest hela dagen på helger med lite senare start på morgnarna.
Tack för tipsen, trodde inte att det fanns såna timers. jag känner till nattsänkningsfunktionen på min nuvarande men jag har ingenstans att göra av en extra timer på ett snyggt sätt. dessutom är det lite stelt med ett fast steg på 5 grader, jag vill nog prova mig fram till vad som känns som rätt temperatur vid rätt tillfälle, varmast på kvällen så att vattnet torkar upp fort, kallast på natten, och mittemellan på dagen.
och visst hinner det reagera, stänger jag av det på knappen så är golvet kallt inom 1.5 -2h.
ytan är på 20 kvadrat.
det är enbart sågspånsisolering och krypgrund under så jag misstänker att det värmer krypgrunden en del,
jag har funderat på att tilläggsisolera under golvet i krypgrunden men är osäker på om jag ska göra det för det kan ju bli en fuktfälla.
jag är inte så kunnig inom det men jag pratade med en snickare och han sa att det bästa hade vart att isolera golvet på insidan innan jag la värmen, men då hade jag redan hunnit lägga ut det och kakla över.. dessutom hade golvet höjts också och det skulle bli knepigt med tröskeln.
visst 1200 lät lite dyrt men man kan nog tjäna in det på att inte behöva värma för mössen när man inte är hemma.
och visst hinner det reagera, stänger jag av det på knappen så är golvet kallt inom 1.5 -2h.
ytan är på 20 kvadrat.
det är enbart sågspånsisolering och krypgrund under så jag misstänker att det värmer krypgrunden en del,
jag har funderat på att tilläggsisolera under golvet i krypgrunden men är osäker på om jag ska göra det för det kan ju bli en fuktfälla.
jag är inte så kunnig inom det men jag pratade med en snickare och han sa att det bästa hade vart att isolera golvet på insidan innan jag la värmen, men då hade jag redan hunnit lägga ut det och kakla över.. dessutom hade golvet höjts också och det skulle bli knepigt med tröskeln.
visst 1200 lät lite dyrt men man kan nog tjäna in det på att inte behöva värma för mössen när man inte är hemma.
Klicka här för att svara