Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad för bil? Tar för givet att det är en diesel.
De flesta med halvstor eller större kupé hade alltid en tillsatsvärmare om de var svensksålda.
Dock visste de flesta ägare inre om att de hade en, förän de slutade att fungera.
Ja, det är en diesel. Polo med trecylindrig motor. Jag tror inte att det finns något elektrisk värme heller.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Verkstaden och VW verkstad säger att tillsatsvärmaren inte syns på elkodsläsning. Möjligt att jag har en elektrisk tillsatsvärmare som är trasig - detta måste jag kolla upp, eller så låter jag det vara då jag anar stora kostnader ;) Jag har manuell låda, 1,6L disesel. Motrosn temp sjunker långt under 70 grader med fläkt på så något är knas.
Klart den syns om den sätter felkod. Vilken styrenhet den hamnar på vågar jag däremot inte säga.
Men högst troligt får verkstaden gå in i basic settings och leta fram rätt grupp som indikerar för om tillsatsvärmare (oavsett elektrisk eller bränsledriven) ska aktiveras eller ej.
Eller det kanske dom till och med kan hitta på Realtidsdatan/Live datan. Men under Basic settings finns det oftast ett test att köra för att testa komponentens funktion.
 
Skrev tidigare att i min bensin 2008 finns det 2 termostater, vet du om det finns det i din

Det är inte normalt att den inte orkar hålla värmen.
På min caravelle 2003 var det en tillsatsvärmare som gick igång efter en stund, när man stängde av så kunde man höra en liten "jetmotor" som ylade en liten stund efter man slagit av bilen.
På den satt avgassystemet på vänster sida.
När den strejka så var det nog ungefär som du beskriver.
Var in på en bilelfirma som kopplade på en felkodsläsare på själva värmaren
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
nino nino skrev:
Skrev tidigare att i min bensin 2008 finns det 2 termostater, vet du om det finns det i din

Det är inte normalt att den inte orkar hålla värmen.
På min caravelle 2003 var det en tillsatsvärmare som gick igång efter en stund, när man stängde av så kunde man höra en liten "jetmotor" som ylade en liten stund efter man slagit av bilen.
På den satt avgassystemet på vänster sida.
När den strejka så var det nog ungefär som du beskriver.
Var in på en bilelfirma som kopplade på en felkodsläsare på själva värmaren
Avgassystem på tillsatsvärmare? ...då hade du alltså en bränsledriven värmare. Sådan har inte jag.
Okej, så de kunde avläsa värmaren med felkodsläsare, intressant.
 
***UPPDATERING:

Efter lite googlande så verkar det i alla VW dieselbilar sitta ett elektriskt PTC värmeelement strax bakom kupéfläktarna. Man kommer åt den genom att ta bort en plastkåpa vid höger knä på förarsidan. Elementet kickar igång vid låg temp, och slås av vid hög temp. Exakt hur den är sammanlänkad med motorns temp vet jag ej. Jag skulle gissat att elementet bara är för kupéns värme - men Skoda här nedan menar annat.

"With petrol engines, the only source of heat is the engine. With diesel engines, there is also an additional heating element. Referred to as a PTC, it is actually a compact heater that, drawing on data from several sensors (outside temperature, coolant temperature, selected interior temperature and time since engine start), automatically heats the engine in three stages of 300 W. This has been made possible by the exceptional efficiency of current diesel units, which operate with a minimum of waste heat."

Jag kan ev imorgon se om elementet avger värme. (Inte säkert elementet går igång när det är rätt varmt ute fortfarande)

Notera att det Skoda skriver om kan vara en annan typ av värmare än den jag initialt skriver om. Se bilder nedan.

(Jag glömde tidigare berätta, att jag tycker att motorns fläkt har gått på vid tillfällen den inte borde. Detta när jag stängt av bilens motor efter mycket kort körning och när det är relativt kyligt ute. På sommaren förstår jag att fläkten kan tuta igång efter längre körning och varm sommardag. Jag vet ej om detta ger någon ledtråd i övrigt eller ett annat typ av fel. Detta kan indikera på trasig termostat - men den är ju nyss bytt. Är det något annat i kylvattnets kretslopp som är strypt?)

PTC element, drivs av el och har inga slangar av vätska anslutna.

Hand håller elektronikkomponent med skadade kablar i ett fordon. Reparation eller underhåll pågår möjligen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nedan en PTC värmare som värmer kylvattnet. Min bil har en motorvärmare som aktiveras med elsladd på fronten i bilen - och det är möjligt att värmaren ser ut som nedan modell, men det vet jag ej.

Motorvärmare SafeStart PTC-serien, slangelement, effektiv, självreglerande, enkel installation, 16mm diameter, produktnummer 412761.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annan biltillverkare skriver :

"Description
The PTC (Positive Temperature Coefficient) heater is installed at the exit or the backside of heater core.
The PTC heater is an electric heater using a PTC element as an auxiliary heating device that supplements deficiency of interior heat source in highly effective diesel engine. The electric heater heats up the interior by directly heating the air that passes through the heater. The name itself implies that the element has a proportional resistance change sensitive to temperature.

Operation Principle
ECM outputs a PTC ON signal and operates PTC relay 1. Then heater controller operates PTC relay 2 and PTC relay 3 with an interval of 15 seconds.
However, PTC relay 3 can be operated while battery voltage is above 12.4V.

Operating Condition
PTC heater operates according to the following conditions:
•Battery voltage: 12.4V or above
•Engine : Running
•Ambient temperature and coolant temperature
Diagram och tabell visar PTC-elementets drift baserat på omgivande och kylvätskans temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Den runda prylen är en slangvärmare.
Golf Mk6 har ett element som ser ut som insidan av ett konvektorelement. Den styrs av ECM (eller ECU om man föredrar de namnet). Så för att kolla felkoder eller köra ”självtester” används samma läsare/program som för resten av bilen.

Separat läsare är det bara när man har bränslevärmare från eftermarknad som tex Webasto. Om man inte har en bilmodell dår webasto varit led och integrerat värmaren i styrsystemet som tex Saabs 1.9TiD.

Den påverkar motorns värme genom att du inte snor värme från kylvätskan enbart utan har ett element som hjälper till.
Samma grej som när man eldar med kaminen hemma.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.