Är det manuell eller automat?
En 2012 med automat borde nog nästan ha en termostatstyrd DSG-låda.

Tempmätaren visar 90 ja. Men dom ska hålla sig inom 82-90, optimalt 86. Men mätaren kommer hålla sig på 90.

Som tidigare nämnts, för att hålla temp har VW en elektrisk tillsatsvärmare som ska hjälpa motorn hålla arbetstemp (indirekt se till att värma kupén). Funkar inte den får du problem att behålla värmen. Så har verkstaden läst ur felkoder? Kan hända att dom måste köra den i det läge den tappar värme för att se om värmaren aktiveras.

Inte bara termostaten som påverkar tempen på en motor.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
VET du att bilen inte har en tillsatsvärmare? Vad jag vet så såldes alla WV Diesel med det i Sverige. Timerstyrning av den, eller fjärrstart var tillval. De startar när utomhus tempen är lägre än 8 eller om det var 6°C.
De brukar fungera några år och sedan behöva en ny brännarinsats med glödstift eller ny styrenhet.
Kolla först hur din bil är utrustad, vad tempmätaren inne i bilen visar spelar ingen roll. Pga kundklagomål är de programmerade att visa 90°C efter en viss tid om temperaturen anses vara normal. Och normal temp enligt VW kan vara riktigt låg!

• Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Kortfattat: "systemet" klarar inte av att värma både kupé och motor samtidigt.

Klargörande, min 2012 Volkswagen Golf Variant 1,6 diesel har en normala temp på 90 grader. Jag har ingen dieselvärmare, och jag känner inte till om jag har en tillsatsvärmare.

Jag kanske blev schizofren, och att min bil är som den ska, men förra året när det blev -14 ute, så tog det lång tid att få upp motorns temp 90grader, 25min motorväg i 80-90km/h. Satte jag på kupévärmen så kom det blygt med värme och motorns temp sjönk kraftigt. Vid tomgång gick det inte alls att hålla motorn varm(lång under 70 grader och sjunkande), trots avstängd kupévärme. Normalt?

Jag testade köra bilen för 2 dagar sedan, då +1,5 grader ute, resultat :

1) Jag kör på motorväg i 70-90km/h och får upp temp på 90 grader. Sen sätter jag på kupévärmen på max värme, och med kupévärmens fläktvarvtal på 3 av 4. = Det går bra, motorn tappar ingen motorvärme.

2) Jag kör sen på lokala småvägar i 50km/h, med samma kupévärmeinställningar, och direkt börjar motorns temp att sjunka. Jag vrider då ned kupévärmens varvtal till 2 av 4, och då kommer jag upp i mina 90 grader.

3) Jag ställer mig på parkeringen på tomgång, och motorn kan bara hålla sig varm med kupévärmen av.

Alltså, ju kallare det är ute, och ju mer jag använder kupévärmen, ju mer tappar motorn temperatur. Detta är ju enkel fysik - men jag misstänker att min bil hanterar detta sämre dessa senaste 15 månader. (tempen går alltså ner kraftigt, nästan i botten när jag testat). Att motorn inte kan hålla sig varm på tomgång när det är -14 ute låter illa, detta trots kupéfläkt helt avstängd.

För två dagar sedan bytte jag termostaten på Autoexperten, för hutlösa 2860kr, och det jag ansåg var fel är fortfarande fel.

Två frågor till er :

1) Är min beskrivning normal eller inte vad gäller temperaturer och kupévärmen?

2) Vad kan vara fel om inte termostaten? Hur vet jag om jag har en tillsatsvärmare?....och om den är trasig? (Volkswagen säger att de inte kan se felkoder på en tillsatsvärmare, men kanske kan felsöka den på annat sätt?).

(Jag valde Autoexperten för att jag känner en kille där, men nästa gången kanske det blir VW verkstad)

JacobH_ JacobH_ skrev:

Tempmätaren visar 90 ja. Men dom ska hålla sig inom 82-90, optimalt 86. Men mätaren kommer hålla sig på 90.

Som tidigare nämnts, för att hålla temp har VW en elektrisk tillsatsvärmare som ska hjälpa motorn hålla arbetstemp (indirekt se till att värma kupén). Funkar inte den får du problem att behålla värmen. Så har verkstaden läst ur felkoder? Kan hända att dom måste köra den i det läge den tappar värme för att se om värmaren aktiveras.

JacobH_ JacobH_ skrev:

Verkstaden och VW verkstad säger att tillsatsvärmaren inte syns på elkodsläsning. Möjligt att jag har en elektrisk tillsatsvärmare som är trasig - detta måste jag kolla upp, eller så låter jag det vara då jag anar stora kostnader ;) Jag har manuell låda, 1,6L disesel. Motrosn temp sjunker långt under 70 grader med fläkt på så något är knas.

Är bilen svensksåld?
Kolla om du någonstans i närheten av motorrummet undertill hittar ett avgasrör under bilen.
Ca 3cm i diameter.

Huddingebo Huddingebo skrev:
VET du att bilen inte har en tillsatsvärmare? Vad jag vet så såldes alla WV Diesel med det i Sverige. Timerstyrning av den, eller fjärrstart var tillval. De startar när utomhus tempen är lägre än 8 eller om det var 6°C.
De brukar fungera några år och sedan behöva en ny brännarinsats med glödstift eller ny styrenhet.
Kolla först hur din bil är utrustad, vad tempmätaren inne i bilen visar spelar ingen roll. Pga kundklagomål är de programmerade att visa 90°C efter en viss tid om temperaturen anses vara normal. Och normal temp enligt VW kan vara riktigt låg!
Jag kan inte ett piss om tillsatsvärmare, men låser lite i olika trådar på nätet. Jag tror många blandar ihop begreppen, som jag nu försöker lära mig. Tillsatsvärmare är troligen bara ett paraply-namn för olika typer av värmare. Du kanske syftar på en dieseldriven värmare som värmer glykolen genom fjärrknäpp på nyckeln? En sådan har jag INTE! Jag har en motorvärmare som triggas genom 230v sladd i fronten på bilen.

Jag misstänker att jag har en elektrisk värmare för bara kupén, och att denna kan vara sönder. Därför klarar inte "systemet" av att värma både motorn o kupén samtidigt. Nu måste jag försöka kolla upp om värmaren är hel eller trasig. VW kan inte avläsa koder om denna enhet är trasig, men de bör kunna undersöka den på annat vis hoppas jag.

Vad gäller motorvärme. Folk säger att ev tillsatsvärmare kickar igång när motorn kommer under 70 grader (vid körning). På min bil blir tempen betydligt lägre under "svårare" förhållanden.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Är bilen svensksåld?
Kolla om du någonstans i närheten av motorrummet undertill hittar ett avgasrör under bilen.
Ca 3cm i diameter.
Svensksåld ja. En annan skrev här att alla vw har en elektrisk tillsatsvärmare för kupén. Är det denna du vill att jag ska leta efter? Killen på VW kundtjänst så att värmen sitter bakom handsfacket. Men man kanske pratar om olika saker (?)

F fac skrev:
Skulle det inte vara bättre om du fortsatte skriva i den tråd som du redan har startat i ämnet?
Termostat bytt, motor tappar fortfarande värme med kupévärme på
[länk]
Du har helt rätt! :) Sanningen är att jag i mitt detektiv-iver glömde att jag skapade den första tråden! :D :D

Dracula Dracula skrev:
Jag kan inte ett piss om tillsatsvärmare, men låser lite i olika trådar på nätet. Jag tror många blandar ihop begreppen, som jag nu försöker lära mig. Tillsatsvärmare är troligen bara ett paraply-namn för olika typer av värmare. Du kanske syftar på en dieseldriven värmare som värmer glykolen genom fjärrknäpp på nyckeln? En sådan har jag INTE! Jag har en motorvärmare som triggas genom 230v sladd i fronten på bilen.

Jag misstänker att jag har en elektrisk värmare för bara kupén, och att denna kan vara sönder. Därför klarar inte "systemet" av att värma både motorn o kupén samtidigt. Nu måste jag försöka kolla upp om värmaren är hel eller trasig. VW kan inte avläsa koder om denna enhet är trasig, men de bör kunna undersöka den på annat vis hoppas jag.

Vad gäller motorvärme. Folk säger att ev tillsatsvärmare kickar igång när motorn kommer under 70 grader (vid körning). På min bil blir tempen betydligt lägre under "svårare" förhållanden.
Tillsatsvärmare en en hjälpvärmare som bilar med dieselmotor har.
För 10-20år sedan var de oftast en dieselbrännare men kan också vara en elektrisk variant.
Någon fjärrkontroll eller timer för att starta de ingick normalt inte men kan ha funnits som tillval.
För att ta reda på vilken variant just din bil har så får du kanske kolla med en Volkswagen auktoriserad verkstad.
OM bilen har en dieseldriven variant så bör du kunna hitta ett litet avgasrör undertill, mycket möjligt på den högra sidan framför eller bakom höger framhjul.

Är det en elektrisk dopövärmare så sitter den nära kupevärmeelementet.
Doppvärmaren kan ha "brunnit av" eller så har säkringen till den gått.

Jag har en VW från 2007, den har inte någon värmare.

D Daniel 109 skrev:
Jag har en VW från 2007, den har inte någon värmare.
Vad för bil? Tar för givet att det är en diesel.
De flesta med halvstor eller större kupé hade alltid en tillsatsvärmare om de var svensksålda.
Dock visste de flesta ägare inre om att de hade en, förän de slutade att fungera.

Fick använda en VW transporter några dagar på ett jobb innan min ordinarie bil dök upp.
Den hade dieseldriven tillsatsvärmaren utan möjlighet att starta den själv.
Värmaren var trasig, det var 14-16 minusgrader på morgonen de dagar jag använde bilen. Efter åkt 3 mil landsväg gjorde tempmätaren inget utslag, och det var +1 grad i hytten.
Jag frågade om det var nått fel på bilen.
Nä, de har varit inne för termostat byte mm, felet är att värmaren inte går.

Kollade upp detta.
Visar sig att bilar av storlek Golf och nedåt oftast har elektriskt hjälpvärmare. Golf+ och uppåt har dieseldriven hjälpvärmare.
Så det är väl den som har pajjat om säkringen är hel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.