12 373 läst ·
50 svar
12k läst
50 svar
Teorier om maskrosor?
På min tomt fungerar terrorbalans.
Jag har problem med kirskål. Den nedkämpas m h a Lupiner. Lupinerna nedkämpas av sly och tistlar. Och slyn och tistlarna bekämpar varandra.
Maskrosorna dyker upp i gräsmattan och grusplan och grusgångar. På gräsmattan hålls de i shack m h a gräsklippning och konkurrens av gräset och andra ogräs. F ö innehåller min gräsmatta alla sorter av gräs som finns i sverige samt mossa och bred sortering av örter och ogräs (en hel del Gullvivor f ö). Jag bryr mig inte då den ser rätt grön och fin ut på lite håll när den är klippt.
Maskrosorna är bara problem på grusytorna men det är görbart att rensa bort dom där.
För de som undrar: jag har inga grannar annat än skog och åker.
Jag har problem med kirskål. Den nedkämpas m h a Lupiner. Lupinerna nedkämpas av sly och tistlar. Och slyn och tistlarna bekämpar varandra.
Maskrosorna dyker upp i gräsmattan och grusplan och grusgångar. På gräsmattan hålls de i shack m h a gräsklippning och konkurrens av gräset och andra ogräs. F ö innehåller min gräsmatta alla sorter av gräs som finns i sverige samt mossa och bred sortering av örter och ogräs (en hel del Gullvivor f ö). Jag bryr mig inte då den ser rätt grön och fin ut på lite håll när den är klippt.
Maskrosorna är bara problem på grusytorna men det är görbart att rensa bort dom där.
Kirskål är en utmärkt matgrönsak, som ersättning för spenat. Kirskålsomelett och kirskålspesto är grymt gott, men visst sprider den sig så att man inte hinner äta ikapp…TRJBerg skrev:
På min tomt fungerar terrorbalans.
Numer uppskattar jag även denna ”lättodlade” grönsak.
Redigerat:
Manganbangan skrev:
[media]
Hittade honom (dumt att kalla honom farbror när han är i min ålder) Hela hans teori verkar bygga på att han råkade inse att mjölksaften är just vit och eftersom mjölk är vitt och innehåller kalcium måste detta vara samma sak. Men han ska ha cred för att gör en massa andra bra videos om trädgård och gräsmattor.✌️
Växten Euforbia har en vit växtsaft, liknande maskros. Den är giftig. Så därmed är alla växter med vi växtsaft per definition giftiga...
Klicka här för att svara