Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Jag vet att maskrosor är nyttiga för pollinering osv. men jag avskyr dem nått så otroligt. Jag köpte ett hus av ett par som absolut inte prioriterade hus och trädgård. Sista tiden innan tillträde lät de bara trädgården växa utan kontroll och jag kunde se ogräset växa och växa. Nu vill jag bara ha en grön gräsmatta. Jag tänker att jag börjar där och senare tar jag tag i mossparterierna..
Jag såg en farbror på Youtube som sa att det vita i maskrosorna är kalcium och detta talar om för oss att gräsmattan lider av brist på kalcium. Vad tror vi om detta?
Jag såg en farbror på Youtube som sa att det vita i maskrosorna är kalcium och detta talar om för oss att gräsmattan lider av brist på kalcium. Vad tror vi om detta?
Produkter som diskuteras: "ogräset"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Vi tror att youtube är en fantastisk källa till dumhet.
Vaaa? Skulle kalcium i maskrosorna peka på att det är brist på kalcium i marken? Vad är logiken i det? Att maskrosorna sugit upp allt kalcium från marken?Manganbangan skrev:
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Vet att det låter knäppt men det måste ju finnas något sätt att bli av med dem utan starka kemikalier eller manuellt med de förbannade verktygen? Ska se om jag hittar klippet.C cpalm skrev:
Jag tror jag har sett samma klipp. En påstådd expert på gräsmattor som pratar en massa strunt. Han påstod att maskrosor tar upp kalcium till ytan för att det behövs där. Som om det är någon slags uppdrag som maskrosor har blivit tilldelade här i världen.
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
G gbgustaf skrev:
Hittade honom (dumt att kalla honom farbror när han är i min ålder) Hela hans teori verkar bygga på att han råkade inse att mjölksaften är just vit och eftersom mjölk är vitt och innehåller kalcium måste detta vara samma sak. Men han ska ha cred för att gör en massa andra bra videos om trädgård och gräsmattor.✌️
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Jag tycker maskrosor är rätt fina, lyser upp. En intressant sak med maskrosor - om man har robotklippare - är att de utvecklar extremt korta blommor mycket snabbt, stjälkarna blir bara någon cm för att kunna klara sig under robotens knivar. Anpassning på stadiet av enskilda plantindivider, under säsongen. Spännande!
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
"Mannen som talar med maskrosor"
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Säljaren på Granngården bekräftade teorin om att maskrosen "drar upp" kalk till utan. Kan man få en botaniker att verifiera eller dementera teorin? Har mailat en och ställt frågan
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Oj vilken tur att du inte bor granne med mig (har ingen). Jag älskar de små gula solarna. Håller efter dem i rabatterna men i gräsmattan stör de mig inte ett dugg. Fast givetvis respekterar jag ditt ogillande.
Ps. Jag har lupiner också. I rabatterna. Så fort de blommat över klipper jag av blommorna så de inte sprider sig. Ds.
Ps. Jag har lupiner också. I rabatterna. Så fort de blommat över klipper jag av blommorna så de inte sprider sig. Ds.
Produkter som diskuteras: "fördrivas"
Penselpaket med moddlare & anstrykare
Paket med tre anstrykare/moddlare
500 kr inkl moms
617 kr
Läs mer
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Haha förstår hur det låter men ändå ringlar en lite känsla av att det ligger något i det. Alltså borde man tillsätta kalk för att maskrosorna inte ska trivasC cpalm skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
Jag för en manuell kamp mot maskrosor, och det går rätt bra.
För nått år sedan började jag gå ett varv varje dag och dra upp de som börjat blomma, vissa tog jag bara blomman på. Var man i farten tog man de stora man såg på vägen mellan de gula.
Nu nått år sedan är det betydligt färre maskrosor.
En annan sak som gäller gräsmattor är att får man gräset att trivas så får inte ogräsen lika lätt fäste.
För nått år sedan började jag gå ett varv varje dag och dra upp de som börjat blomma, vissa tog jag bara blomman på. Var man i farten tog man de stora man såg på vägen mellan de gula.
Nu nått år sedan är det betydligt färre maskrosor.
En annan sak som gäller gräsmattor är att får man gräset att trivas så får inte ogräsen lika lätt fäste.