Jag har precis köpt mig en bostadsrätt och allt känns bra förutom att vi kommit till den bittra insikten att det är en avloppslukt från både handfat i badrum och diskho i köket.

Vad kan orsakerna till detta vara?
Vad kan man göra åt det?

Info:

- Lukten är som mest framträdande under morgonen (gissningsvis när många använder toaletterna samtidigt) och kan vara knappt befintlig under andra tider på dygnet.
- Det förefaller vara något generellt och inte bara för min lägenhet (enligt den jag köpte lägenheten av)
- Man har även gjort någon form av spolning för ca: 2 år sedan för att få bukt med problemet men det verkar inte varit någon speciellt långsiktig lösning.

Tack för era svar!

Hörs det bubblande ljud från vattenlåsen?

Finns det tecksen på stopp. Ex att när man spolar i toaletten så "sugs" vattnet ut ur vattenlåset. Det betyder att det är ngt. problem med avluftningen, vattnet som strömmar ned i röret från din toalrett suger med sig luft, den skall komma från avluftningen uppe på taket. Fungerar det inte så drar den iställer ner luft genom vattenlåset på din (eller ngn. annans) toalett, golvbrunn etc. Då blir det för lite vatten kvar sedan för att kunna stoppa luft att komma upp ur avloppet.

Läste lite tydligare nu. Är det helt klart att det är just från handfatet lukten kommer?

Något som kanske kan vara värt att prova är en vakuumventil. Det är en ventil man sätter på avloppsröret som skall släppa in luft i röret när det blir undertryck, men den spärrar luft från att komma ut ur röret.

Ofta sätter man sådana som avluftning på avloppsstammar när et av någon anledning inte går att leda upp avluftningsröret genom taket på fastigheten. Men jag har sett miniversioner (typ en 5cm tallrik) som suttit monterade direkt på ett tvättställsavlopp, under handfatet.

problemet kan dock vara tvärtom hos dig, att det blir övertryck i systemet så att luft pressas ut genom ditt vattenlås, då hjälper ingen vakuumventil. Då är det nog bara en rejäl avloppsrensing i husets stammar som kan hjälpa.

Tack för svar!

Kan det vara så enkelt att det är skit i vattenlåsen som gör att de inte är täta?

Mvh/ Alexander

aan02014 skrev:
Tack för svar!

Kan det vara så enkelt att det är skit i vattenlåsen som gör att de inte är täta?

Mvh/ Alexander

Kan även vara så att dina anslutningar ej är täta, då brukar lukt uppkomma när avloppen inte används som flitigast och brukar lukta värst på morgonen, sen när folk börjar använda avloppen blir lukten väsentligt mycket mindre men återkommer kraftigare sen igen.

Vanligt fel jag vart med om många ggr och kan vara ett generellt fel i många lägenheter.

övriga tips kan också vara en orsak, men börja med att undersöka nipplar vid anslutningarna.

Reliner;

Jag tror (och hoppas, då det är lättare att åtgärda) att du har rätt. Ganska säker på det gällande badrummet i alla fall efter lite närmare analys. Gumminippel av variant storlek för stor var vad som fanns... dvs lämnade springa. Därav har jag startat nästa tråd för att reda ut var jag kan köpa nippel med mitt uddamått 65/40 (vilket verkar helt omöjligt att få tag i). I köket misstänker jag liknande men kanske lite mer ej helt täta skarvar i röret innan vattenlåset.

aan02014 skrev:
Reliner;

Jag tror (och hoppas, då det är lättare att åtgärda) att du har rätt. Ganska säker på det gällande badrummet i alla fall efter lite närmare analys. Gumminippel av variant storlek för stor var vad som fanns... dvs lämnade springa. Därav har jag startat nästa tråd för att reda ut var jag kan köpa nippel med mitt uddamått 65/40 (vilket verkar helt omöjligt att få tag i). I köket misstänker jag liknande men kanske lite mer ej helt täta skarvar i röret innan vattenlåset.
Läste tråden och som nämns där så kan falu expand fungera, alternativt får du använda avloppskitt, tänk på att få ner kittet mellan nya och gammla röret ordentligt isånnafall så det inte bara ligger ovanpå för då kommer lukten fort tillbaka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.