4 223 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Låg temperatur i ackumulatortankarna
Jag är nybörjare i detta med vedeldning. Jag har två st 500l ackumulatortankar. Termostaten på pannan slår till vid ca 70 grader och matar ut vattnet till ackumulatortankarna. Trots att jag eldar tre fulla inlägg med ved så lyckas jag aldrig få upp temperaturen i tankarna mer än till 80 grader. När jag läser inlägg, så har de flesta en temperatur upp mot 90 grader. Skall man ställa om termostaten på pannan till kanske 90 grader för att få högre temperatur i ackumulatortankarna? Spelar det någon roll, det blir väl ändå samma energimängd på nåt sätt? Skiktningen i tankarna verkar fungera. Tankarna är parallellkopplade, dessutom finns en koppling från vad jag uppfattar som slavtankens (som jag kallar den) övre del till huvudtankens nedre del. Är det rätt gjort? I huvudtanken finns tappvatten.
Nu testade jag att vrida upp termostaten 5 grader. Tidigare fick jag egentligen inte mer än drygt 70 grader i tankarna, inte 80 som jag skrev. Dessutom skrev jag fel att det matas ut vatten till tankarna. Det är i själva verket en cirkulationspump som drar in vatten till pannan från botten av tankarna. Nu får jag upp till 80 grader i tankarna. I pannan så pendlar temperaturen mellan ca 82-87 grader. Man kan nog inte ställa termostaten för högt, det är ju en viss fördröjning i systemet då cirkulationspumpen börjar mata in kallare vatten till pannan från botten av tankarna. Man vill ju inte att det skall börja koka, finns lite ventiler för det i och för sig, men man skall väl lägga sig med en viss marginal mot kokpunkten förmodar jag.
Om man kan ha högre temp i tankarna så kan man lagra mer energi, men om man alltid lassar in, säg tre omgångar med ved, blir det väl samma energimängd totalt sett vare sig man har termostaten så att det blir 70 eller 80 grader i tankarna. Energin sprider sig väl på annat sätt i tankarna beroende på temperaturen.
Den enda fördel med att ha hög temp i tankarna är att man kan lagra mer energi, eller?
Om man kan ha högre temp i tankarna så kan man lagra mer energi, men om man alltid lassar in, säg tre omgångar med ved, blir det väl samma energimängd totalt sett vare sig man har termostaten så att det blir 70 eller 80 grader i tankarna. Energin sprider sig väl på annat sätt i tankarna beroende på temperaturen.
Den enda fördel med att ha hög temp i tankarna är att man kan lagra mer energi, eller?
Om du gör en liten ritning på ditt system och beskriver ingående komponenter och fabrikat så är det mycket lättare att hjälpa dig.
Klicka här för att svara