2 631 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Temp och luftfuktighet med z-wave eller 433mhz sensorer?
Jag vill kunna se temp och luftfuktighet i två krypgrunder och på husets vind.
Har idag en Raspberry Pi med Aeon Labs z-wave sticka som kör Domoticz. Det finns ju många sensorer till z-wave att välja på.
Är det någon som utmärker sig med bättre nogrannhet / kalibrering än de övriga? (Behöver inga ytterligare sensorer än dessa två värden).
Tanken är att använda batteridrift, så lång batteritid är en fördel.
Eller är det ett bättre alternativ att köpa en rfxcom 433 mottagare/sändare och använda oregons 433mhz vädersensorer med avseende på batteritid och korrrekta mätvärden?
Mvh Landmér
Har idag en Raspberry Pi med Aeon Labs z-wave sticka som kör Domoticz. Det finns ju många sensorer till z-wave att välja på.
Är det någon som utmärker sig med bättre nogrannhet / kalibrering än de övriga? (Behöver inga ytterligare sensorer än dessa två värden).
Tanken är att använda batteridrift, så lång batteritid är en fördel.
Eller är det ett bättre alternativ att köpa en rfxcom 433 mottagare/sändare och använda oregons 433mhz vädersensorer med avseende på batteritid och korrrekta mätvärden?
Mvh Landmér
Tack för tipset! Det är där jag tänkt handla men utbudet är ju för stort
Tänkte först använt aeon labs multisensor 6. Men sen såg jag någon som fått 5grader tempskillnad beroende på kabel eller batteridrift... Stämmer bara specarna hade alla dugit åt mig
Tänkte först använt aeon labs multisensor 6. Men sen såg jag någon som fått 5grader tempskillnad beroende på kabel eller batteridrift... Stämmer bara specarna hade alla dugit åt mig
När jag kopplade in min rfxcom till min vera i vintras blev det några överraskningar, en billig väderstation som suttit som ett vrak i minst tre år där fungerade fortfarande en tempsensor, hade också ett gäng tempsensorer från Jula som inte använts på ett par år som funkade fortfarande, varav en jag inte vet var den är, ligger väl i någon låda men mätvärden lämnar den
.. Så 433 sensorer med två AAA batterier verkar ha en ganska lång drifttid, köpte en billig funktsensor på Netonet och satte på vinden. Tänkte sätta några till då de är billiga, enda problemet är ju att det är begränsad räckvidd med 433...
Redigerat:
Klicka här för att svara