4 892 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Tem dubbeltrappbrytare hur koppla?
Det hade fungerat med en ny kronbrytare. Men det går att få till det med en dubbeltrapp som du har köpt också.M MR.V skrev:
Skillnaden mellan en dubbeltrapp och en kronbrytare är just att dubbeltrappen är två helt fristående växlande brytare medan kronbrytaren är två växlande brytare med ingångarna sammankopplade. Det går utmärkt att använda en dubbeltrapp som kronbrytare. Men inte utan en bygel. Så du lär få skaffa lite FK.M MR.V skrev:
Koppla på 4 inte på 2.
Edit: och 5 i stället för L. Om du vill att den ska gå åt rätt håll. Annats fungerar det föreslagna också.
Edit: och 5 i stället för L. Om du vill att den ska gå åt rätt håll. Annats fungerar det föreslagna också.
Eller så vänder man brytaren upp och ner, så slipper man använda skruvterminalerna. 😇
Den enkla förklaringen till den märkliga numreringen är antagligen att man ha samma märkning för L, 1, 2 (läs liknande tryck) som på enkeltrappbrytaren.
Den enkla förklaringen till den märkliga numreringen är antagligen att man ha samma märkning för L, 1, 2 (läs liknande tryck) som på enkeltrappbrytaren.
Klicka här för att svara

