nikasp
Kan du utveckla lite. Jag hade räknat med TX/fire-and-forget för 433 MHz-enheter på samma sätt som nu men dubbelriktat för 868. Är det rätt uppfattat eller hade jag TX/RX för min fuktsensor till exempel på Tellstick Net? Vad är det för ny enhet du menar, en dyrare variant eller?

peternicklas skrev:
Kommer en ny enhet senare i år med både TX och RX.
 
peternicklas
Från deras support:
"Initiellt kommer vi att släppa en TellStick med Z-Wave och sändning av 433 MHz-enheter. Senare kommer en mer avancerad TellStick att släppas som både har Z-Wave samt mottagning och sändning av 433 MHz-enheter. "
 
nikasp
OK, är det ett icke-problem för mig som inte har fler "gamla" 433 MHz-enheter än två st Nexa on/off?
 
Det är ett ickeproblem för dig eftersom du bara behöver stöd för att skicka data. Om du däremot har 433MHz sensorer, så kommer du inte att se dom.

Styrkan med att kombinera Z-Wave och 433MHz-tekniken är ju att man då kan köpa billiga 433MHz-baserade sensorer där 2-vägskommunikation är helt oviktigt. Samtidigt kan man använda Z-Wave där man behöver kvittens på en action såsom strömbrytare etc.

Det var därför jag blev lite förvånad att man kombinerat Z-Wave med 433MHz TX och inte RX.

I vilket fall, både TX och RX verkar komma senare och då är allting frid och fröjd.
 
Hur har Telldus programmeringsgränssnitt sett ut tidigare? För mig är det en viktig fråga tillsammans med kompatibilitet.. Klart intressant hur som helst :thumbup:
 
nikasp
Kollade med Telldus och det kommer en Pro-version längre fram (de koncentrerar sig på Lite nu) där TX och RX finns. Men till en högre prislapp så jag inväntar Lite med spänning.
 
Såg att Tellstick Znet lite i clas ohlson katalogen (1499kr). Men finns inte på deras webshop.
 
nikasp
nforslund: Jag hänger inte riktigt med. Jag har alltså lagt beställning på en Znet Lite och bör få den snart, Tellstick Net är återlämnad. Har inte Lite:n Z-wave 868 MHz för TX/RX av såna dyra enheter men även 433 MHz TX som passar typiskt bra för de få 433 MHz-brytare jag redan har? Ser inte fördelen med 433 MHz RX - eller är det bara att man kan köpa billigare enheter på den frekvensen? (med risk att jag missuppfattat...)
 
Hittar ingen information om att det inte är TX och RX. Var står det? Eller har ni frågat Telldus specifikt? Låt oss anta att man redan har en NET och köper en ny med Z-wave. Då kan ju fortfarande NET ta emot 433 signaler från tex sensorer. Men undrar om man kan se alla enheter från både NET och Zwave i tex telefonen samtidigt?

nforslund skrev:
Det är ett ickeproblem för dig eftersom du bara behöver stöd för att skicka data. Om du däremot har 433MHz sensorer, så kommer du inte att se dom.

Styrkan med att kombinera Z-Wave och 433MHz-tekniken är ju att man då kan köpa billiga 433MHz-baserade sensorer där 2-vägskommunikation är helt oviktigt. Samtidigt kan man använda Z-Wave där man behöver kvittens på en action såsom strömbrytare etc.

Det var därför jag blev lite förvånad att man kombinerat Z-Wave med 433MHz TX och inte RX.

I vilket fall, både TX och RX verkar komma senare och då är allting frid och fröjd.
 
peternicklas
Andersson8 skrev:
Hittar ingen information om att det inte är TX och RX. Var står det? Eller har ni frågat Telldus specifikt? Låt oss anta att man redan har en NET och köper en ny med Z-wave. Då kan ju fortfarande NET ta emot 433 signaler från tex sensorer. Men undrar om man kan se alla enheter från både NET och Zwave i tex telefonen samtidigt?
Läs tidigare inlägg https://www.byggahus.se/forum/villa...stick-znet-lite-2.html?perpage=15#post2311689
 
peternicklas skrev:
Läs tidigare inlägg [länk]
Ok! Från supporten. Missade det. Men det borde väl ändå fungera om man kör parallellt med både NET och nya Z-wave på samma användar i telldus live?
 
nikasp skrev:
nforslund: Jag hänger inte riktigt med. Jag har alltså lagt beställning på en Znet Lite och bör få den snart, Tellstick Net är återlämnad. Har inte Lite:n Z-wave 868 MHz för TX/RX av såna dyra enheter men även 433 MHz TX som passar typiskt bra för de få 433 MHz-brytare jag redan har? Ser inte fördelen med 433 MHz RX - eller är det bara att man kan köpa billigare enheter på den frekvensen? (med risk att jag missuppfattat...)
Det som är nytt med Znet Lite från Telldus är att den kombinerar två tekniker, precis som du säger.
1. Z-Wave (som enligt standarden alltid är i båda riktningarna)
2. 433MHz som egentligen bara är ett fritt frekvensområde där många kan samsas om utrymmet. Det säger inget om det är envägs eller tvåvägskommunikation.

433MHz används vanligtvis av NEXA, Viking, Proove osv. Det som är gemensamt för dom är att det i de allra flesta fall är envägskommunikation (alla?). Antingen skickar dom TILL Tellsticken eller så tar dom emot FRÅN Tellsticken lite beroende på om det är en sensor eller en kontrollerbar switch.

Från m.nu-hemsidan så verkar det som Znet Lite kommer att vara Z-Wave + 433MHz TX.

Det som gör Z-Wave dyrt är dels att man som utvecklare måste köpa en licens för att få utveckla samt få sin produkt certifierad, dels att det finns en Alliance som håller ihop standarden, dels att kommunikationsstacken är mycket mer avancerat än vad som oftast används i 433MHz sändare/mottagare.

Jag gissar att du inte har lust att betala 400-800 kr för en z-wave-puck med tvåvägskommunikation som endast ska skicka temperatur/luftfuktighet.
Där är en billig 433MHz sensor mycket lämpligare. Den kan göras väldigt billig idag, om det bara handlar om att skicka temperatur/luftfuktighet från en mätpunkt, så du förstod helt rätt.
Dessutom är räckvidden på vissa 433MHz sensorer mycket lång.

Detta är orsaken till att jag skrev att 433 RX (enligt mig), skulle ha varit bättre än TX, MEN då visste jag inte att det kommer att komma en Z-Wave + 433MHz TX/RX i en senare produkt från Telldus.
I just ditt fall är ju faktiskt Z-Wave i kombination med 433 TX bättre eftersom du inte verkar ha några 433MHz-sändare. I alla fall så länge som du inte planerar att köpa billiga sensorer.

Känns som jag rörde till det nu, men jag hoppas att det blev klarare.:)
 
  • Gilla
[SH]
  • Laddar…
nikasp
Tack, nu är det glasklart. Det är ju en klar nackdel med väldigt mycket dyrare sensorer osv. men jag är villig att ta den smällen. Hade ju suttit fint med både TX och RX på 433 MHz men Pro-modellen blir dyrare och finns inte att köpa än, väntar på Lite som inte heller släppts. Jag var egentligen väldigt nöjd med Tellstick Net men hade några irriterande räckviddsproblem då garagelampan inte tändes eller släcktes när jag ville. Motorvärmare och fuktsensor är väl de som jag tycker måste fungera och där blir det dyrare grejer.
 
Tx och rx...kan nån förklara lite enkelt vad det innebär....?


Har varit i kontakt med m.nu och de sa att Znet inte kan ta emot 433mhz signaler men däremot sända. Med andra ord så kommer inte rörelsevakter, knappar och magnetkontakter med 433mhz att funka med den nya. Där får man surt uppdatera till Zwavekompatibla prylar. Har man en gammal tellstick.net så borde man väl kunna samköra dom iofs men inte helt optimalt. Vad kan det finnas för andra nackdelar med att den inte tar emot 433?
 
Redigerat:
nikasp
Tx = transmit och Rx = receive om jag har fattat saken rätt. Som du skriver så blir t.ex. en gammal 433 MHz fuktgivare värdelös så länge du inte väntar på Pro-modellen som även kan ta emot signaler från 433 MHz-enheter. Nackdelen blior väl då dels att du inte har nytta av ev. gamla prylar som sänder samt att du är tvungen att köpa dyra Z-wave grejer enbart för sändande prylar såsom fuktgivare och rörelsevakter m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.