12 600 läst ·
114 svar
13k läst
114 svar
Telias monopolställning
Verkligheten är redan sån, visserligen slipper du gräva själv, men du får fortfarande betala de där 30 000 om det kostar så mycket....mycke_nu skrev:Vilket betyder att vi får vara tacksamma att Telia fixar det på fyra veckor.. Vad händer när inte dom heller vill göra det?? Jo, det kan jag berätta baserat på egen erfarenhet; Man får gräva själv och betala vad det VERKLIGEN kostar.
Jag kan lova att det kostar mer än sju tusen, snarare 30, och tar mer än 4 veckor. Vi fixade fiber själva på två år.
Sluta gnälla. Ni är vuxna nu, pojkar och flickor.
Det är en sanning med modifikation. Skanova fakturerar Telia den faktiska kostnaden, med det som underlag ger Telia rabatt för det skall bli hyffsat rimligt pris, så egentligen betalar man aldrig vad det kostar. Fast då kommer Telia med motkrav om bindningstid mm.jhenrikj skrev:
//Anders
Stämmer inte. I mina samtal med Telia har de uttryckligen sagt att de debiterar den faktiska kostnaden, och ibland lite till. Utöver detta kräver de att man är ansluten till Telia med både fast telefon och bredband en längre tid.aedwall skrev:
Detta ska du nog ta lite med en nypa salt, utifrån hur man definierar "faktisk kostnad, och ibland lite till".Pepparkaka skrev:
Men även om vi utgår från att det stämmer så är det i linje med vad jag skrivit tidigare, dvs att deras affärside är att sälja tjänster och för att man då ska ta på sig ansvaret att hantera en anslutning är motkravet att man binder sig x månader för vissa tjänster.
Skanova är ju Telia, de har ju t.o.m samma organisationsnummer.aedwall skrev:
TeliaSonera Skanova Access Aktiebolag
Org.nummer: 556446-3734
TeliaSonera Aktiebolag bifirma (Skanova Networks)
Org.nummer: 556103-4249
Så att någon kan påstå att Telia inte har monopol är en ren lögn.
Det är nog lite mera komplicerat. Skanova är ett bolag inom TeliaSonerakoncernen det stämmer, men det har inget med begreppet monopol.John J skrev:
Skanova hanterar koppar och fiberförbindelser, dvs det fysiska mediet som du oftast gräver ned i marken.
Hur det gamla kopparnätet ska hanteras och säljas till flera operatörer med varumärken som t.ex. Telia, Tele2, etc, regleras utifrån beslut av PTS och även prissättning. Däremot så finns det mera frågetecken kring fiber där PTS vill reglera det på motsvarande sätt som koppar, men där jag misstänker att TeliaSonera kommer att driva frågan vidare i rättsinstans då det även omfattar framtida investeringar.
Och som jag noterat tidigare så tar jag inte ställning till "rätt eller fel" utan försöker förklara hur det fungerar.
Sista kapitlet i historien för min del skrevs igår. Då kom blanketterna för installationen av fibern. Det visade sig att det i slutändan blev ca 100:- billigare att få fibern installerad ända in i huset än vad Telia skulle ha för en luftledning....8000 pix för fiber i öppet stadsnät, känns som om det för ovanlighetens skull är kunden som rånar installatören ;=)
Det funkar så att Skanova säljer alla tjänster till alla operatörer inkl. Telia för samma pris.
Men jag vet av egen erfarenhet att det knappt är någon annan än Telia som vill ta i någon som vill ha en installation till ett nytt hus.
Ett par operatörer sa rent ut att det är för mycket jobb för för lite pengar att hantera offerter och beställning. "Teckna ett avtal med Telia så får de fixa din inkoppling så är du välkommen att byta till oss sedan"
Kändes som en väldigt seriös inställning..
Men jag vet av egen erfarenhet att det knappt är någon annan än Telia som vill ta i någon som vill ha en installation till ett nytt hus.
Ett par operatörer sa rent ut att det är för mycket jobb för för lite pengar att hantera offerter och beställning. "Teckna ett avtal med Telia så får de fixa din inkoppling så är du välkommen att byta till oss sedan"
Kändes som en väldigt seriös inställning..
Klicka här för att svara