12 600 läst ·
114 svar
13k läst
114 svar
Telias monopolställning
Nej men skanova kanske har? De kanske kommer ihåg den nu när jag bett om offert på mitt nybygge. Hoppas kan man ju alltidmycke_nu skrev:
Jaha..idag ringde de från nån installationsfirma. Skanova var tydligen inte alls inblandade. De ville dra en luftledning rakt igenom skogen och in i huset...känns inte det om väldigt 1900-tal? Trodde de ville bli av med så mycket luftledningar som möjligt, och framför allt känns det inget bra att dra den genom en skog....Måste ju gå att lösa på något annat sätt....
Det är klart att det är billigare,,,men lägger man till reparationskostnad för att det blåser omkull ett träd varannat år så blir det kanske dyrt i längden...-MH- skrev:
Det var bara telefontråd det gällde...fibern ligger nedgrävd i gatan i tomtgränsen, den är enbart indragen för vårat bostadsområdes skull, men jag kommer ändå inte att kunna koppla in mig på den trots att skåpet för att koppla in den står precis utanför tomten...mycke_nu skrev:
Har varit och pratat med grannarna idag och fått reda på hur idiotiskt det hela är. Vårat stadsnät Varberg Energi har byggt ut hela området med fiber, de har även precis byggt ut området på andra sidan vägen ca 600 meter bort med fiber. Men de har inga planer på att ansluta den här två områdena så att de går att använda, de har bara plöjt ner en massa pengar på fibrer och teknikhus och sånt som de inte tänker använda till nåt...hur korkat som helst. Ska be att få en riktigt ordentlig förklaring av dem i morgon...
Ska ta och tuta lite vett i folket på stadsnätet istället...kollade runt lite grann vilka adresser som var anslutna, och hittade en adress ca 200m från där det står ett fiberskåp som tillhör "våran" fiber som var anslutet...de måste ha haft lite otur när de tänkte där.-MH- skrev:
Bara för att en fastighet är ansluten behöver det inte innebära att grannen har möjlighet att ansluta. Kan vara fullt och om de ska uppgradera / sätta aktiv utrustning lär de vilja vänta tills det blir några fler anslutningar kanske.
Eller menade de att INGEN i området var ansluten och att inte ens stammen var driftsatt?
Eller menade de att INGEN i området var ansluten och att inte ens stammen var driftsatt?
Jo, tråden har nu fått en lite annan vändning är rubriken anger. Jag förstår jhenrikj att man blir irriterad när man gör stora förberedelser för fibernät, men sedan inte nyttjar dem.
Och samtidigt så begränsar detta intressat från andra intressenter att bygga infrastruktur då risken finns att t.ex. Varberg Energi plötsligt ser en affär i detta och då plötsligt fortsätter utbyggnaden.
Kanske därför som Telia bara erbjuder kopparanslutning tills Varberg Energi bestämt sig vad man vill göra med sina fiberinvesteringar.
Och samtidigt så begränsar detta intressat från andra intressenter att bygga infrastruktur då risken finns att t.ex. Varberg Energi plötsligt ser en affär i detta och då plötsligt fortsätter utbyggnaden.
Kanske därför som Telia bara erbjuder kopparanslutning tills Varberg Energi bestämt sig vad man vill göra med sina fiberinvesteringar.
Moderator får gärna ändra trådrubriken till "Krångligt att få möjlighet till kommunikation med omvärlden" eller nåt ;=)
Hur som helst, snokandet går vidare och jag väntar på svar från Varberg Energi. Vad jag har kommit fram till själv är följande. Området som ligger jämte är inkopplat och driftsatt. Där är ca 20 fastigheter och 3 av dessa är inkopplade, så det räckte tydligen med det. Det borde innebära att det finns massor med ledig plats i deras teknikhus för jag har svårt att tro att de bygger ut ett område och inte tar kapacitet för hela området. Om de då inte får in alls så många kunder de hoppats på så kanske de kan tänka sig att plöja ner fibern de där 2-300 meter det är frågan om och koppla in oss istället. Det måste ju vara intressant för en nätägare att deras investeringar kommer till nån form av nytta? Framförallt känns det som väldigt slöseri med pengar om kommunala bolag först gräver ner en massa fibernät och sedan vägrar ansluta det för att bostadsområdet är för litet. De visste redan när de grävde ner kabeln hur stort området var och att det inte hade nån möjlighet att växa, varför gräva ner fibern om de ändå inte tänker ge nån chans att utnyttja den?
Men som du själv säger Anders. Telia bygger inte ut något fibernät i Varberg på grund av att vi har vårat stadsnät som täcker i princip hela stan samt alla mindre tätorter runt omkring. Det enda området som har fiber från Telia i Varberg idag är de nya områden söder om stan som byggs just nu där det ändå dras för telefonen, men i resten av stan bryr sig Telia inte, och det är störande.
Hur som helst, snokandet går vidare och jag väntar på svar från Varberg Energi. Vad jag har kommit fram till själv är följande. Området som ligger jämte är inkopplat och driftsatt. Där är ca 20 fastigheter och 3 av dessa är inkopplade, så det räckte tydligen med det. Det borde innebära att det finns massor med ledig plats i deras teknikhus för jag har svårt att tro att de bygger ut ett område och inte tar kapacitet för hela området. Om de då inte får in alls så många kunder de hoppats på så kanske de kan tänka sig att plöja ner fibern de där 2-300 meter det är frågan om och koppla in oss istället. Det måste ju vara intressant för en nätägare att deras investeringar kommer till nån form av nytta? Framförallt känns det som väldigt slöseri med pengar om kommunala bolag först gräver ner en massa fibernät och sedan vägrar ansluta det för att bostadsområdet är för litet. De visste redan när de grävde ner kabeln hur stort området var och att det inte hade nån möjlighet att växa, varför gräva ner fibern om de ändå inte tänker ge nån chans att utnyttja den?
Men som du själv säger Anders. Telia bygger inte ut något fibernät i Varberg på grund av att vi har vårat stadsnät som täcker i princip hela stan samt alla mindre tätorter runt omkring. Det enda området som har fiber från Telia i Varberg idag är de nya områden söder om stan som byggs just nu där det ändå dras för telefonen, men i resten av stan bryr sig Telia inte, och det är störande.
Då kan vi återgår till originalämnet tråden igen då....för den som önskar, för min del är tråden avslutad. Fick precis svar från Varberg Energi. Om några veckor byggs hela vårat område ut fullständigt. Scania betalar för hela kalaset eftersom de vill ha fiber till sin serviceanläggning nån km bort och den fibern dras via våran kanalisation. Det enda jag behöver stå för är inkopplingsavgiften till huset på 10 000:-, känns betydligt lättare att betala än 7000 för en luftburen koppartråd av Telia. Dessutom hamnar jag i öppet stadsnät med många olika operatörer. Vissa dagar känns livet helt klart bättre än andra.
Håller med, 10.000 för en fiberanslutning är ett helt ok pris, grattis.
Så kontentan blir nog av tråden att börjar någon gräva ned infrastruktur så får vi någon form av monopol i just det området för t.ex. fiber då det inte är finansierbart med parallella fibernät. Så här är det Varberg Energi som har monopol på fiber och bestämmer när man vill fortsätta sin utbyggnad.
Så kontentan blir nog av tråden att börjar någon gräva ned infrastruktur så får vi någon form av monopol i just det området för t.ex. fiber då det inte är finansierbart med parallella fibernät. Så här är det Varberg Energi som har monopol på fiber och bestämmer när man vill fortsätta sin utbyggnad.