12 600 läst ·
114 svar
13k läst
114 svar
Telias monopolställning
Kan nog inte hålla med dig då de opertörer som finns på marknaden kan och om de vill offerera dig en tjänst. Men nu är det nog så att många av dem istället håller sig till mobila abonnemang utanför de tätorter som de erbjuder koppar/fiber anslutna tjänster.Pepparkaka skrev:Det är detta som är det stora problemet. Den enda, i alla fall enligt mina efterforskningar för något år sedan, som kunde leverera nyinstallation av fast telefon till oss var Telia. Telia hävdade att de tar ut den faktiska kostnaden för detta, men ändå måste man förbinda sig till just Telia i ett antal år - trots att man har betalat kabledragningen själv.
Jag konstaterade då att DDR-sverige fortfarande lever inom vissa kretsar, och gjorde precis som benjon66 - jag sa nej tack.
Så det som uppfattas som "kunde leverera" ska nog i vissa fall istället läsas som "vill leverera". Och utifrån hur PTS reglerar så är en mobil access tillräcklig utifrån rätten till "elektronisk kommunikation".
Vad menar du med slår åt båda hållen? Om det blir billigare än 7000 så får du betala 7000, blir det dyrare får du betala rubbet, telefonbolagen kan aldrig förlora men det kan du göra. Sen om det är billigt eller dyrt spelar inte så stor roll.v-g skrev:
Nope!AndersS skrev:Finns nog ett missförstånd här. De operatörer, t.ex. Telia, Bredbandbolaget, etc, som tillhandahåller bredband, IP-TV, mm, kan vid beställning av detta också offerera anslutningsdelen om det saknas men kräver då viss bindningstid för de tjänster som beställs t.ex. 24 månader. Varken Telia, Bredbandsbolaget, etc, har någon produkt eller affärside att till enskilda konsumenter att enbart leverera en anslutning av fiber eller koppar.
Däremot så kan det finnas möjlighet att t.ex. ansluta sig till vissa stadsnät och sedan välja operatör för tjänster.
Och jag håller med om att det inte är helt enkelt att greppa hur den nya tele/IT marknaden fungerar och vem som gör vad och säljer vad. Det gamla upplägget att man beställer en "telefon" är lite annorlunda idag.
För att jag överhuvudtaget skulle få en fast lina från Skanova dvs Telia för 7000:- så SKULLE jag vara tvungen att köpa ett antal tjänster på 24 månader. Annars så skulle det inte bli någon lina alls.
/B
Vad är det egentligen som är problemet?
7000 är snorbilligt och kraftigt subventionerat av abonnemnagsavgifterna. Du tycker att du skall ha något för långt under vad det kostat Telia, och nu är du sur när du inte får det.
Kom igen nu.
Som jämförelse kan du betrakta att det kostade oss ca 28000 PLUS MOMS per hus att bygga ett eget fibernät, och då ställde medlemarna ändå upp med tusentals gratistimmar. För att ställa upp switcharna och ansluta oss till stamnätet krävde Telia mångårig anslutning med ensamrätt av våra 166 medlemmar.
Gräv själv, så dämpas nog din upprödhet en smula.
7000 är snorbilligt och kraftigt subventionerat av abonnemnagsavgifterna. Du tycker att du skall ha något för långt under vad det kostat Telia, och nu är du sur när du inte får det.
Kom igen nu.
Som jämförelse kan du betrakta att det kostade oss ca 28000 PLUS MOMS per hus att bygga ett eget fibernät, och då ställde medlemarna ändå upp med tusentals gratistimmar. För att ställa upp switcharna och ansluta oss till stamnätet krävde Telia mångårig anslutning med ensamrätt av våra 166 medlemmar.
Gräv själv, så dämpas nog din upprödhet en smula.
Men det är ju det som jag skriver, dvs Bredbandsbolaget, Telia, etc, säljer tjänster men kan också leverera din anslutning men du får då troligtvis binda dig x månader för t.ex. telefoni, bredband, etc.benjon66 skrev:
Skanova är ett eget bolag inom TeliaSonera koncernen som säljer tjänster i form av fiber eller koppar till opertörer under eget varumärke bl.a. till TelisSoneras egen verksamhet som använder varumärket Telia för att kunna ansluta konsumentkunder vid leverans av andra tjänster. Du som konsument kan inte köpa från Skanova.
Jag håller med dig om att den nya "telefoni/internet" marknaden kan verka krånglig då t.ex. Skanova levererar till flera opertörer än Telia.
Redigerat:
Men alltså...det kostar inte 7000, du får betala självkostnadspris för vad skanova får betala, varenda krona. Men skulle det vara så att det mot förmodan blir billigare än 7000 så får du betala detta. Tidigare var det 7000 alltid men så är det inte längre.mycke_nu skrev:Vad är det egentligen som är problemet?
7000 är snorbilligt och kraftigt subventionerat av abonnemnagsavgifterna. Du tycker att du skall ha något för långt under vad det kostat Telia, och nu är du sur när du inte får det.
Kom igen nu.
Som jämförelse kan du betrakta att det kostade oss ca 28000 PLUS MOMS per hus att bygga ett eget fibernät, och då ställde medlemarna ändå upp med tusentals gratistimmar. För att ställa upp switcharna och ansluta oss till stamnätet krävde Telia mångårig anslutning med ensamrätt av våra 166 medlemmar.
Gräv själv, så dämpas nog din upprödhet en smula.
Jag är nog lite trög, för jag fattar fortfarande inte vad problemet är.
Man betalar vad det kostar, antingen direkt eller delvis subventionerat via bundet abonnemang på viss tid.
Telia/Skanova vill ha minst 7000 för att täcka sina kostnader. Flyttar du till vår socken får du betala minst 13 000 plus arbete, grävmaskin, blåsutrustning, svetsutrustning och material. Nätavgifter tillkommer.
Den som inte gillar det läget får försöka förklara varför någon annan skall subventionera deras anslutning.
Man betalar vad det kostar, antingen direkt eller delvis subventionerat via bundet abonnemang på viss tid.
Telia/Skanova vill ha minst 7000 för att täcka sina kostnader. Flyttar du till vår socken får du betala minst 13 000 plus arbete, grävmaskin, blåsutrustning, svetsutrustning och material. Nätavgifter tillkommer.
Den som inte gillar det läget får försöka förklara varför någon annan skall subventionera deras anslutning.
Vad som är problemet var att jag uppfattade att du trodde att priset var 7000 och det var subventionerat via abonnemangsavgifter, jag ville bara påpeka att så inte längre var fallet utan man får betala varenda krona som det kostar att installera telefonen, det blir aldrig billigt längre.....det ändrades för några år sedan, tidigare kostade det alltid 7000 oavsett faktisk kostnad.
Vad som är märkligt är att du kan få fiber inblåst, inkopplad i huset, fiberkonverterare och allt för 10 000, grävningen är redan färdig, men det kostar 8000 att koppla upp en luftledning på samma avstånd, det tycker jag är märkligt.
Vad som är märkligt är att du kan få fiber inblåst, inkopplad i huset, fiberkonverterare och allt för 10 000, grävningen är redan färdig, men det kostar 8000 att koppla upp en luftledning på samma avstånd, det tycker jag är märkligt.
Suck.... nyinflyttade som vi är (flyttade in 3 maj) i hus ....väntar vi fortfarande på att DDR Telia skall få tummen ur & koppla in fast bredband & telefoni...ena ursäkten efter den andra & maken till saktfärdighet...men, så blir det då de är de enda som kan leverera till vår adress (avsaknaden av konkurrens visar tydligt sitt ansikte). Om vi får inkopplingen som beräknat så kommer det att ske ca 4 veckor efter beställningen lades hos Telia.
Det får nog ändå räknas som snabbt (för att vara telia)..det brukar ju ta flera veckor bara att få ett ADSL abonnemang även om man redan har telefon.Veritas skrev:Suck.... nyinflyttade som vi är (flyttade in 3 maj) i hus ....väntar vi fortfarande på att DDR Telia skall få tummen ur & koppla in fast bredband & telefoni...ena ursäkten efter den andra & maken till saktfärdighet...men, så blir det då de är de enda som kan leverera till vår adress (avsaknaden av konkurrens visar tydligt sitt ansikte). Om vi får inkopplingen som beräknat så kommer det att ske ca 4 veckor efter beställningen lades hos Telia.
Veritas skrev:Suck.... nyinflyttade som vi är (flyttade in 3 maj) i hus ....väntar vi fortfarande på att DDR Telia skall få tummen ur & koppla in fast bredband & telefoni...ena ursäkten efter den andra & maken till saktfärdighet...men, så blir det då de är de enda som kan leverera till vår adress (avsaknaden av konkurrens visar tydligt sitt ansikte). Om vi får inkopplingen som beräknat så kommer det att ske ca 4 veckor efter beställningen lades hos Telia.
Problemet är att det saknas konkurrens -Ja Varför? Jo ingen av de andra operatörerna på marknaden är intresserade att fixa det ! Det finns ingen lönsamhet i det tycker de utan plockar så att säga russinen ur kakan o skiter i resten
Så visst är det fiffigt med konkurens för att få bästa(lägsta) pris alltid -NOT !
Vilket betyder att vi får vara tacksamma att Telia fixar det på fyra veckor.. Vad händer när inte dom heller vill göra det?? Jo, det kan jag berätta baserat på egen erfarenhet; Man får gräva själv och betala vad det VERKLIGEN kostar.
Jag kan lova att det kostar mer än sju tusen, snarare 30, och tar mer än 4 veckor. Vi fixade fiber själva på två år.
Sluta gnälla. Ni är vuxna nu, pojkar och flickor.
Jag kan lova att det kostar mer än sju tusen, snarare 30, och tar mer än 4 veckor. Vi fixade fiber själva på två år.
Sluta gnälla. Ni är vuxna nu, pojkar och flickor.
Egentligen är det lite av Citymail över hela avregleringen, det skulle satts upp lika regler för alla. Fast det är klart då vore det säkert samma priser ändå.
Det är väl Relacom eller vad de nu heter som gör installationerna tycker jag mig ha sett?
Det är väl Relacom eller vad de nu heter som gör installationerna tycker jag mig ha sett?
Det är NTS /Ericsson som har installationerna och felavhjälpningen. Utredningar osv ligger på Eltel och Relacom.v-g skrev:
Jo, du har rätt i att det är citymail skit över hela avregleringen, samma skit med apoteken.
Allt detta kommer sluta med följande:
De på landsbygden kommer få ha mobiltelefon, de kommer få posten en gång i veckan och skall de köpa mediciner får de köra 10mil till närmsta stället och sen betala hutlösa priser...
//Anders