Det är som mats_o skriver. Kan du nå 80% av marknaden via satsningar på enbart tätorter i ett av europas största länder är det där man satsar, men med så få innevånare blir det på detta viset. Inget konstigt och där man når ännu flera med mobilkommunikation, vilket är den faktor som påverkar etableringsviljan. Det finns ingen drivkraft att 5-6 operatörer ska slåss om kunderna i ett område med 50-100 personer, där kanske 25% dessutom väljer att enbart ha mobilkommunikation.
 
Redigerat:
Visst kan det vara så att övriga bolag inte bryr sig om den kundgrupp som vill nyansluta sig till telefonnätet, men jag har svårt att tro att det är så enkelt. Om det vore lika enkelt för dem som för Telia att kontakta Skanova och begära fast installation, varför skulle de inte göra detta? Med samma typ av avtal som Telia skulle de då kunna få en kund med både fast telefon och bredband de närmaste 12, 18, 24 månaderna eller vad de nu skulle välja.

Vidare skulle man kunna fundera på vad som händer om även Telia skulle sluta med att erbjuda anslutning till det fasta telenätet - skulle vi det innebära att det aldrig mer skulle göras några anslutningar?
 
Tror faktiskt inte Telia för närvarande får sluta erbjuda fast lina där infrastrukturen finns. Vilket jag tycker alla som säljer telefoni borde ha som krav på sig. Att priset sedan blir så att ingen vill ta erbjudandet utan istället väljer mobilt spelar ingen roll. Eller visst har Telia oxå slutat erbjuda fast där de har dragit fram fiber?
 
Tar ett litet stickspår men ändå på samma område....hur många rikstäckande företag finns det som drar fiber? Det går en fiber utanför min tomt som inte tillhör vårat lokala stadsnät, och några andra lokala leverantörer av fiberanslutningar har vi inte. Kan det vara någon annans än skanovas? (Tror det är svartfiber som lades samtidigt som det kommunala vattnet drogs dit.)
 
De som förutom Banverket och Skanova som drog rikstäckande tidigt va väll Utfors vilka senare gick i KK och tags över av Bredbansdsbolaget tror jag det va. Sedan finns ju alla stadsnät men du sa ju rikstäckande. Vattenfall tror jag har rikstäckande.
 
snuttjulle skrev:
De som förutom Banverket och Skanova som drog rikstäckande tidigt va väll Utfors vilka senare gick i KK och tags över av Bredbansdsbolaget tror jag det va. Sedan finns ju alla stadsnät men du sa ju rikstäckande. Vattenfall tror jag har rikstäckande.
Hur tar man reda på vem som äger fibern som jag har utanför tomten då (eller svartfibern som jag tror att det är).
 
Gräv av den och se vem som kommer och lagar :D
 
v-g skrev:
Gräv av den och se vem som kommer och lagar :D
Den varianten tar vi ;=)
 
Hej ! naivt svarat det kanske inte ligger någon trafik på denna kabel. i så fall fär du vänta tills dödagar innnan det upptäcks att någon klippt av fiber, varför förstöra..

//goerana
v-g skrev:
Gräv av den och se vem som kommer och lagar :D
 
Eller så går det massor med värdefull trafik och du får ett skadeståndskrav på några miljoner..
 
Svartfiber är inte annat än vanlig fiber man kan hyra där det inte ligger någon typ av inteligent utrustning på. Hur man tar reda på vem som grävt förbi sitt hus kan nog vara svårt men borde kunna hittas vid typ utmärkning. Men bara för att typ Banverket (numera Trafikverket) har en kabel liggande där innebär det inte att du kan hyra internet den vägen. Just Banverket får enligt ägarna (staten) hyra ut "svartfiber" utan bara trafik över fibern. Har själv stora skanova stråket söder om Stockholm precis utanför gränsen men det hjälper mig inte ett dugg vid ev upphandling för internet på fiber då de inte säljer till privatperson.
 
du kan kolla med komunens lantemäterienhet också.

Är kabeln en fiber så är den ny nog för att de ska ha den inprickad med servitut på sina kartor
 
Har inte läst hela tråden men lite i början och jag förstår inte dessa som vill kalla Telia för Felia alltså... Har aldrig haft minsta problem med Telia vare sig det gäller bredband eller telefoni. En gång hade de avbrott ett tag men då fick vi en rejäl ersättning...
 
snuttjulle skrev:
Svartfiber är inte annat än vanlig fiber man kan hyra där det inte ligger någon typ av inteligent utrustning på. Hur man tar reda på vem som grävt förbi sitt hus kan nog vara svårt men borde kunna hittas vid typ utmärkning. Men bara för att typ Banverket (numera Trafikverket) har en kabel liggande där innebär det inte att du kan hyra internet den vägen. Just Banverket får enligt ägarna (staten) hyra ut "svartfiber" utan bara trafik över fibern. Har själv stora skanova stråket söder om Stockholm precis utanför gränsen men det hjälper mig inte ett dugg vid ev upphandling för internet på fiber då de inte säljer till privatperson.
Där är skyltat "Opto" längs diket där kablen går, men kompletteringsskylten är blank, så jag tror att det är förberett för fiber men inte blåst.

Är fullt medveten om att man inte kan koppla in sig hur som helst, men det lokala stadsnätets svar på frågan om fiber till området var att det var många km att bygga ut för att få dit en fiber, detta var innan jag hittade skyltarna. Längs med fibern står utanför varje hus den passerar ett litet teleskåp, men det behöver ju inte betyda att fibern är kopplad där, det kan ju ligga annat i diket som inte är utmärkt med skyltar.

Vägen är en återvändsgata och jag har inte hittat att fibern skulle ta vägen nånstans efter sista skåpet, hittar inga fler skyltar, så min förhoppning var att de passade på att lägga dit den i samband med att de drog in vatten till de 4 nya tomter som styckades av på området (det var iom avstyckningen som hela området försågs med kommunalt vatten). Men ingen verkar kännas vid den än så länge...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.