Troberg, länken till den lagtexten om bindningstid, har du den kvar?
 
Nej, tyvärr. Datorn jag hade den på gick till den stora datorhallen i himlen strax efteråt. Du kan dock antagligen ringa vilken icke-Telia teleoperatör som helst och fråga, det är nog glada över att få pissa lite på Telias parad...
 
hokanp skrev:
Det är Skanova som äger nätet.
Skanova är ett dotterbolag till Telia, och dom debiterar såväl Telia som andra operatörer för användingen av kopparnätet. Hur man vänder och vrider på det går kopparnätet med förlust, och Telia har ingen skyldighet att leverera telefonanslutning.
 
Enligt svensk lag skall du kunna kunna få fast telefoni till ett rimligt pris. Om du kräver det så kan någon åläggas att fixa detta åt dig. Telia dömdes att ha den skyldighet alltid men den domen upphävdes av länsrätten.

Så det enda sättet att tvinga fram Telia att ansluta är nog att stämma Telia om de vägrar. En domstol kan då anse att Telia anses lämpliga att sköta anslutningen och ålägga dem att göra detta.
 
Hhm... om en vecka så flyttar vi från lägenhet in i hus på landet. Det jag kommer att sakna mest från lägenhets boendet är den fiberanslutning (100/10) inklusive IP telefoni för 299kr/mån (Bredbandsbolaget) vi haft de senaste 10 åren som har fungerat underbart! Snabbt som bara f-n & extremt stabilt.

Nu så är vi tvingade att ha Telia & då ADSL 6-8 Mbit/s ....:(

Skall bli mycket intressant att se hur förloppet går med Telia......
 
jhenrikj skrev:
Enligt svensk lag skall du kunna kunna få fast telefoni till ett rimligt pris. Om du kräver det så kan någon åläggas att fixa detta åt dig. Telia dömdes att ha den skyldighet alltid men den domen upphävdes av länsrätten.

Så det enda sättet att tvinga fram Telia att ansluta är nog att stämma Telia om de vägrar. En domstol kan då anse att Telia anses lämpliga att sköta anslutningen och ålägga dem att göra detta.
Vilken lag då??
 
Undrar varför inte Tele2, optimal Telecom osv som nu är så fruktansvärt bra vill "betala" för inkoppling. Tro mig det sitter BARA i pengarna. 7000 spänn är inte mycket till vinst för den som gör en inkoppling.

Det avregleringen har sett till är att det snart är helt omöjligt att få en telefon inkopplad för att ingen vill betala eftersom det i stort sett är ekonomiskt självmord.

Mobil i all ära men inget klår fast telefoni och fast anslutning (bortsett från fiber då men det kan vi glömma häruppe tror jag :rolleyes: )
 
Man kan tänkas sig en lösning såsom elnäten, men då lär abonnemangsavgiften för kabeln bli därefter.

Det ÄR dyrt med fast infrastruktur, att bygga och underhålla.
 
mycke_nu skrev:
Vilken lag då??
Lagen om elektronisk kommunikation, §5
 
Vilket Kapitel? Det finns många §5..
 
jhenrikj skrev:
Lagen om elektronisk kommunikation, §5
Om ni läser de tidigare länkarna som jag hänvisade till hos PTS, så ser ni att att försöka stämma en operatör är dömt att misslyckas.
Utifrån länsrättens domslut så lämnade PTS in ett förslag 2008 till "statsmakten" hur det skulle lösas för de som inte kan få rätten till telefoni/internet till marknadsmässigt pris, dvs lagen som det hänvisas till och det är utifrån tolkning av just den lagtexten som länsrätten fattat sitt domslut. Inget beslut har fattats om en generell hantering ännu och det är ju bara 1,5 år. ;)
Så utifrån detta så tror jag nog att ingen skulle vilja driva en rättslig process om man inte har en "obegränsad plånbok".
Det PTS däremot gjort är en upphandling av en leverantör som gör speciallösningar där man inte kan erbjuda "elektronisk kommunikation" utifrån marknadsmässiga villkor, men som jag förstått det så har man endast i några få fall behövt nyttja den funktionen. Det man också slår fast är att det kan och får kosta olika mycket beroende av geografisk förhållanden, dvs det finns inget fastställt minipris utan priset ska vara skäligt utifrån gällande förutsättningar.
 
Som anders påpekar så skulle en stämning inte leda någonstans.

Skyldigheten i Elkom gäller för en utpekad USO operatör. PTS försökte få Telia utpekade men misslyckades med detta.
Därmed är skyldigheterna i ELKOM idag bara en papperstiger då de inte gäller någon leverantör på marknaden
 
5 kap. Tjänster till slutanvändare m.m.

Samhällsomfattande tjänster

1 § Om det behövs för att nedanstående samhällsomfattande
tjänster skall finnas tillgängliga till överkomliga priser, får
den som bedöms lämplig för det förpliktas att till överkomligt
pris

1. uppfylla rimliga krav på anslutning till det allmänna
telefonnätet till en fast nätanslutningspunkt i stadigvarande
bostad eller fast verksamhetsställe åt var och en som begär
det,
Denna text måste innebära att om domstolen anser att en operatör är lämplig att tillhandahålla fast anslutning, så kan operatören dömas att göra detta. Och då gäller det alla operatörer. Vad PTS försökte var att få Telia att ha ensamt ansvar vilket länsrätten upphävde. Det är dock en rättighet enligt den här lagtexten att ha en fast anslutning, och då är det upp till en domstol att se till att man får det också....

Sen att det kan bli oerhört dyrt innan man fått rätt är ju en helt annan sak.
 
jhenrikj skrev:
Denna text måste innebära att om domstolen anser att en operatör är lämplig att tillhandahålla fast anslutning, så kan operatören dömas att göra detta. Och då gäller det alla operatörer. Vad PTS försökte var att få Telia att ha ensamt ansvar vilket länsrätten upphävde. Det är dock en rättighet enligt den här lagtexten att ha en fast anslutning, och då är det upp till en domstol att se till att man får det också....

Sen att det kan bli oerhört dyrt innan man fått rätt är ju en helt annan sak.
Och det var detta som PTS löste med sin speciella upphandling för de som inte kunde få anslutningar utifrån marknadsmässiga förhållanden och till skälig kostnad.
 
AndersS skrev:
Och det var detta som PTS löste med sin speciella upphandling för de som inte kunde få anslutningar utifrån marknadsmässiga förhållanden och till skälig kostnad.
Den upphandlingen handlade väl om att det fanns ca 45 abonnenter i Sverige som hade NMT450 som enda telefoni, och när det nätet släcktes ner så var det 3 stycken som inte kunde ersätta NMT med andra mobillösningar och PTS gjorde då nån upphandling för att säkerställa att även dessa 3 personer skulle kunna få telefon på något sätt. Det har alltså redan tidigare beslutats för alla dessa 45 att det inte är ekonomiskt försvarbart att dra dit fast telefoni när mobilen varit ett alternativ. Så är det i dag också.

Det är PTS som avgör om det är en skälig kostnad eller inte, och anser PTS att det är en skälig kostnad för en operatör att koppla in en fast lina så tycker jag att lagtexten är glasklar att man även då kan tvinga en operatör att göra detta. Anser PTS att operatören är lämplig, vilket Telia i 99% av fallen är, så kan de tvingas att koppla in telefonen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.