Ringde och pratade med kundtjänst idag för att få en förklaring till de 45 000 som Telia vill ha av mig. Kvinnan hävdade att det var nätbrist och att det var långt till närmaste skåp. Det gick inte att "pruta på priset", däremot kunde jag skicka in en ny begäran och se om någon har sagt upp sin telefon/fax i området och därigenom få det billigare. Snacka om att det känns som värsta lottodragningen!!

Robert_Maria, hur bar ni er åt för att slippa 7000:- i installationsavgift? Läser på er hemsida men förstår inte hur det gick till, hade Telia klantat sig på något vis eller? Jag skulle gärna ringa telia och fråga hur de kan behandla sina kunder olika beroende på om man ringer till rätt/fel person...

45000:- för telefon!? Låter ju helt sjukt. Då skulle jag på allvar fundera på att köra enbart mobiltelefon vilket jag i princip gör idag. Har teleabonnemang enbart för bredband. Har ingen fast telefon ens...

Turbo3G som är påväg kanske slår hårt på Felia om man har tur. 2 mb innan sommaren för halva befolkningen och kanske, kanske att det även når mig innan 2008. Väl värt att vänta på. Å då skippar jag GÄRNA telia (3 pratar om 300 kr/mån fri tankning)

Har man rätt argument och pratar med rätt person går det att få vilket företag som helst att ändra på sig. Det var just att man behandlar sina kunder olika som argumenten byggde på.

WeeBe skrev:
Robert_Maria, hur bar ni er åt för att slippa 7000:- i installationsavgift? Läser på er hemsida men förstår inte hur det gick till, hade Telia klantat sig på något vis eller? Jag skulle gärna ringa telia och fråga hur de kan behandla sina kunder olika beroende på om man ringer till rätt/fel person...

Fick idag offert på 7000 kr från Telia. Lättad för att det inte var mer, men surt att det ska behöva kosta så mycket... Kan ringa med mobilen ganska mycket innan jag kommer upp i den kostnaden... :mad:

imported_Anders_S skrev:
45000:- för telefon!? Låter ju helt sjukt. Då skulle jag på allvar fundera på att köra enbart mobiltelefon vilket jag i princip gör idag. Har teleabonnemang enbart för bredband. Har ingen fast telefon ens...
Menar du att du inte betalar fast kostnad för telefonen? endast för bredbandet?

Själv sitter vi med ett teleabb som vi inte kan säga upp så länge vi vill ha kvar bredbandet.
Fast telefoni är en föråldrad teknik som ingen mer än någons mormor kommer använda inom några år. (själv använder jag bara mobilen, hemma som borta)

Känns inte om de finns nån anledning att betala ens 5 kr till Kartelia om man kan få bredband på annat sätt.

Vi måste betala 20.000 för att få telefonen fram till tomtgräns. Sedan tillkommer kostnaden för grävningen och kabel fram till huset. Grannen som samtidigt som mig bad om en offert får betala 10.000. Telia vägrar förklara varför det skiljer och säger bara att det är dubbelkollat.

Kanske någon har telefonnummer till någon vänlig själ på Telia som kan förklara vad det beror på?

Boris73 skrev:
Menar du att du inte betalar fast kostnad för telefonen? endast för bredbandet?

Själv sitter vi med ett teleabb som vi inte kan säga upp så länge vi vill ha kvar bredbandet.
Fast telefoni är en föråldrad teknik som ingen mer än någons mormor kommer använda inom några år. (själv använder jag bara mobilen, hemma som borta)

Känns inte om de finns nån anledning att betala ens 5 kr till Kartelia om man kan få bredband på annat sätt.
Jag var nog otydlig. Jag betalar för den fasta telefonen, men jag har ingen telefonlur ens... Håller helt och hållet med dig, skulle helst slippa den förb-nnade fasta telefonavgiften. tyvärr får jag betala 125:- i månaden för ingenting, och sen för bredbandet då...

ok.då är jag med.
Känns precis som du säger. hoppas alternativ kommer inom kort

hej

Jag ringde vår tele operatör för att få en offert på installation av telefoni. Scannova som sköter installation vill ha 5000kr för att ta fram en offert, kan de stämma?

Det verkar helt uppåt väggarna. Man kan väl inte ta betalt för för att ta fram ett pris heller. Antigen har Scannova totalt missförstått det här med offerter eller så har någon sagt fel till dig.

Det stämmer säkert de uppgifter du har fått från Scannova. Har själv ringt till Glocalnet och frågat om en offert. De ville ha 5000 bara för att göra offerten. Sen trodde inte försäljaren att vi skulle få installationen billigare, eftersom Telia (scannova) redan har satt ett pris för den (vilket var 45000).

hej

det var glocalnet som jag ringde och frågade efter en offert och dem sa att scannova vill ha 5000 kr för en offert pga att dem måste göra fältbesök......

ringde sedan telia och hörde mig för om dem kunde ta fram en offert och det var inga problem, dem vill bara veta avståndet till närmaste telestation......gratis

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.