Kan det inte vara så att installation/flyttning etc kostar mer om beställningen av jobbet gjorts efter mars (?) 2006? Min installation beställdes i januari - tror jag - och kostade inte mer än en flyttning. Grannen, vars hus blev färdigt på sensommaren och som beställde flyttning samtidigt, fick betala 9.000.

Det är klart att de kan ha ändrat reglerna. I vårt fall rekvirerade vi bara ut kabel i september 2005. Beställningen av inkopplingen gjordes i juli 2006.

Ni som har fått betala större summor: har Telia grävt ner kabeln åt er eller har de bara gjort inkopplingen?

Ni som bara har betalat flytt: har ni haft någon annan som grävt ner kabeln?

Enligt Telia ändrades reglerna sommaren 2006 (vet inte om det var juni eller Juli).
Nu är lägsta avgift 7000. Då ingår INTE nedgrävning av rör på tomten, däremot drar dom ledningen.

Betalade flytt. Stod själv för nergrävning av rör (med dragtråd). Gjorde beställningen i början av 2006 (innan sommaren alltså). Så det skulle ju kunna förklara det låga priset.

Kommer att få betala 10 000 för inkoppling av telefon. Allt beror ju på hur långt det är till nästa granne och telefonstolpe/ledning. Vi bygger i ett äldre område så de har satt en telefonstolpe vid vår tomtgräns. Sen kommer vi att få det nergrävt från gränsen till huset eftersom vi ville ha det så.

/Maria

grunch skrev:
7000kr i ett nybyggt villa område har jag fått betala

Samma summa här, fast ute på vischan och inget villaområde.

45000 för allt, kabel, gräv, moms och inmätning samt inkoppling. Ny tomt och 120 meter till granne som har telefon. Kabel i mark och taskigt bemötande när jag försynt undrade om det kanske kunde tänkas bli billigare om jag ordnade med kabel med dragsnöre när jag ändå lägger ned el. ICKE!!! De vill gräva själva för att veta var och hur samt ta "smällen" där de går över annans mark... Än lever kopparmonopolet! :)

Vi fick betala 7 tusen för inkopplingen! Har dock lite sympati för att telia tar betalt för hela installationen! Förr betalade man bara en bråkdel av kostnaden men då hade alla televerket som operatör! Självklart kan inte telia betala inkopplingen till folk när många sedan ringer med en annan operatör!

Nu börjar våra Telia kostnader att klarna, vi pratar inte längre med kundtjänst utan med en trevlig dam på reklamationsdelen istället :-?
Hittills har vi inte betalt någonting, installationen var gratis pilotområde, hela inkopplingen skedde nästan en månad för sent därav reklamationsavdelningen på bredband.
Däremot fick vi pluspoäng hur vi hade placerat in röret för fibern i huset :)

Fick betala 7000kr i höstas för installationen. Sen dök det upp en faktura på 550kr för flytt av vårt telefonnummer också... :o Då fick jag spel och jobbade mig upp genom Telias chefer tills den räkningen revs och vi fick en ursäkt 8-)

// Jonas

.

Har pratat med kundtjänst, Acesscenter och reklamationsavdelningen. 7000 ska de ha fortfarande. Till detta kommer NYTT abonemang, NYTT bredbandsabonemang med de kostnaderna för en flytt mellan riktnummerområden går ju inte att ordna.

Man kan ju bli knäpp för mindre.

Så här ligger det till enligt Telia(-aset!)
Efter 8 mars 2006 får alla som vill ha nytt telefonabonnemang (alltså till en ny villa) betala vad det kostar att ansluta villan. Behöver de gräva en massa, utöka antalet anslutningar i närmaste telestation etc får man betala hela den kostnaden. Det är inte förhandlingsbart.

Vårt hus stod färdigt 30 juni 2006 på sista tomten i ett område med 15 år gamla hus. Då hade vi kopplat ihop Telias rör vid tomtgräns med röret in i huset. Teleskåpet står tvärs över gatan. Kabeln skulle bli max 25 meter lång. Detta vill Telia ha 7.000 kr. Det är deras minipris. Det är inte förhandlingsbart!

Hur kan Telia begära 7 lax för 25 meter kabel, en timmes jobb och en knapptryckning? Anläggningen är ju för övrigt redan avskriven (15 år gammal) och ingen annan kan komma att köpa just den anslutningen. Området är ju fullbyggt!
Förba-de skittelia!

Vi väntar på att energibolaget kommer och blåser i fiber i de gröna rören istället. Skulle det kosta 20.000 kr ska jag gladeligen betala det när jag kan ringa hur mycket jag vill och få 10MBit/10MBit för 325 kr/mån. Dessutom slipper vi teleabb för 125 kr/mån till Telia.

vad finns det för alternativ till telia? Energibolaget, var står dom i det här?

Ringde igår till Telia och begärde offert till vårt nybygge. De skulle återkomma om ett par veckor. Ska bli spännande att se vad den slutar på!

Telia är inte orubbliga, vi berättar mer i vår blogg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.