Vi har också fått en offert från Telia på 7 000kr. 3G låter väldigt intressant, kan inte någon posta lite mer info om 3G. Är det någon som har det nu, kostnad, hur tycker ni det fungerar, osv.

Bygger Villa Kullaberg med Mjöbäcksvillan.
Beräknad inflytt vecka 27.

Har pratat med reklamationsavdelningen idag angående det bisarra pris jag ska få betala (45000) för installation av fast telefoni. De håller fortfarande fast vid att jag ska betala detta pris pga stora schaktarbeten. Har inte fått veta exakt hur mycket som ska schaktas eller var skåpet sitter. Sen hävdar de att det är nätbrist och att det inte är säkert att jag får plats i närmaste skåp utan måste till något annat. MEN HALLÅ!!, det är ju det jag precis frågade efter... var ligger skåpet, men nej, det kan de inte svara på! Å hon kunde fortfarande inte fatta varför jag inte vill betala..
De rådde mig i alla fall att ansöka om en ny offert och kanske få ner priset, eller så blir det dyrare. Det kunde hon inte lova..
Har någon något fler tips att komma med??

Hej

vi fick en offert av telai på nyinstallation på tot 7000 kr. den gäller fram till tomtgränsen. Från tomtgräns till huset får man gräva själv.
Är det någon som vet om man kan nyttja den redan grävda "rännan" som nyttjas av fjärrvärme för telefonin??

Guldring skrev:
Har någon något fler tips att komma med??
Ring och växla några ord med marknadschefen eller varför inte produktansvarig för fast telefon-privat.

Jag har haft en mailkonversation med Telia för att jag sett att de slagit upp en telestolpe mitt ibland nybyggena. Alltså är jag rädd att de skall mata husen med trådburen telefoni. Det svar jag fick var detta:
Hej!

0,25 Mbit/s LAN
Månadsavgift: 190 kr
Engångsavgift: 495 kr

10 Mbit/s LAN
Månadsavgift: 275 kr

100/10 Mbit/s LAN
Månadsavgift: 320 kr

100/100 Mbit/s LAN
Månadsavgift: 795 kr
Engångsavgift: 975 kr

Bredbandstelefoni
Kan erbjudas utan surf

Digital-tv
Enligt ordinarie erbjudande för tjänsten

Dessa tjänster kommer vi att kunna erbjuda på er nya adress. Att dra in anslutningen till ert hust kostar 7000 kronor.

Men om de kan trycka ut 100 Mbit så borde det väl inte vara trådburet va?
Telia själva svarar inte på just den frågan, utan skickade detta som svar...

Vi får fiber till vårt hus & anslutningsavgiften bjuder telia på. tro det eller ej:)

Jag hoppar in lite på denna tråd....

Vi skall bygga 7 km utanför stan och hoppas verkligen inte Telia tar ut alltför mycket av oss.

Tror ni de tar ut mer i avgift om man idag inte använder Telia som leverantör?.... Skall man byta tillbaka till Telia nu när det är lång tid kvar till huset är klart?....

Hoppas det det slutar på runt tio som många andra fått?....

Eller vilka andra alternativ finns?...

Mvh

Jonas

Håller på att kolla med Glocalnet. Enligt telefonist så är deras lägsta pris 5000:- men väntar på offert.

fick offert på 14500kr till mitt nybyggda hus som ligger i ett gammalt villakvarteer skåpen kan jag se 10-15m. jag får inte heller veta i vilket skåp de skall koppla in mig. Priset skyller de på grävarbeten, servitut mm. bara bortförklaringar. så tack och adjö telia.

ps grannarna har luftledningar ds

Fått svar från Glocalnet som installerar idag. Kostnaden blev som tecknande av nyabbonemang - 675:-.
Bättre än telias 7000:-

Hej!

Jag hade tänkt få min telefon inkopplad av Glocalnet eftersom det skulle kosta 675:-. Tyvärr vill scanova ha 5000:- i betalt av Glocalnet för att åka ut och kontrollera telestationen.
Till saken hör att jag själv la ner telekabel fram till stationen när el-bolaget grävde ner el-ledningen till tomten.
I vilket fall så vägrade jag betala 5000:- och tog mobilt bredband för 199:- i månaden i stället (via 3G nätet).
Lite synd att behöva använda mobiltelefonen för att ringa men så får det bli. Jag tänker bojkotta Scanovas mafia metoder.
Anledningen till att jag skriver är att jag tänkte tipsa om ett erbjudande jag såg hos Telenor.
Telenor Privat: Telenor Combox (Bredband & Fast telefoni)

Det hela går ut på (om jag fattat rätt) att man får en "låda" som kommunicerar via 3G-nätet (eller GPRS om 3G inte finns). Till lådan kan man ansluta sin vanliga telefon och ringa via.
Den fungerar också som en trådlös accesspunkt för hela huset som man kan surfa via.

Synd att erbjudandet inte fanns när jag tecknade mobilt bredband men det kanske går att ändra om mitt abonnemang.

/Olof

Hej

vi bygger i Linköping och hos oss bjuder (tänka sig) Telia på indragning av fiber, koppartråd finns inte med som ett alternativ hos telia.. så det blir IP telefoni framöver.
Jag var oxså i kontakt med Glocalnet men dem ville ha 5000 bara för att skicka ut en offert.
"En kund mindre att bry sig om är väl deras slogan"

mastma

Olof_n skrev:
Hej!

Anledningen till att jag skriver är att jag tänkte tipsa om ett erbjudande jag såg hos Telenor.
Telenor Privat: Telenor Combox (Bredband & Fast telefoni)

/Olof
Höjdare!!! Den skall vi ha :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.