9 594 läst ·
28 svar
10k läst
28 svar
Trött på Telias monopol i fibervärlden.
Sida 1 av 2
Efter att länge försökt få rätt till öppet fiber fast Telia vägrar blev droppen ännu en höjning av bredbandet.
Nu har vi sagt upp all media med Telia, ca 12000 om året.
Om jag så ska betala för en ny fiber in i huset är det värt bara för att slippa deras monopol.
Fick dessutom bättre pris på TV-kanalerna direkt av Viasat och att vi kan använda dem på andra ställen än hemma.
Jag hoppas fler följer trenden att våga vara besvärlig för principerna.
Nu har vi sagt upp all media med Telia, ca 12000 om året.
Om jag så ska betala för en ny fiber in i huset är det värt bara för att slippa deras monopol.
Fick dessutom bättre pris på TV-kanalerna direkt av Viasat och att vi kan använda dem på andra ställen än hemma.
Jag hoppas fler följer trenden att våga vara besvärlig för principerna.
Ja det är det Telia spelar på så det kan du räkna med om du sitter låst hos dem, de har höjt med 720/år nu och kommer säkert att fortsätta.SueCia skrev:
Vi har möjlighet att köra 4G med obegränsad datamängd så det tänker vi prova.
Troligen har vi en annan möjlighet att få fiber som jag håller på att undersöka.
En vän idag har Telia Öppen Fiber kontaktade kundtjänst och hotade med att byta leverantör pga av prishöjningen. Han fick då följande erbjudande:
Annars är väl Bahnhof en snäppet billigare leverantör i Telia Öppen Fiber.
https://www.oppenfiber.se/tjanster
Håller i övrigt med dig om att Telia Öppen Fiber är under all kritik.
Kanske är något?
https://www.oppenfiber.se/tjanster
Redigerat:
Skillnaden för oss är att Telia påstår att vårt heter Villafiber och inte är fritt att byta, i vårt kontrakt står endast bredband via fiber. Tyvärr fick vi bara muntligt på att det betydde att det var fritt att byta efter tre års bindning.mg765 skrev:En vän som också har Telia Öppen Fiber kontaktade kundtjänst och hotade med att byta leverantör pga av prishöjningen. Han fick då följande erbjudande:
Kanske är något?
[länk]
Deras prissättning och metod för att effektivt göra det ovärt att välja andra leverantörer i sitt öppna fiber. Men det är ju inte så konstigt, jag hade gjort likadant om jag var Telia.JeppeKa skrev:
Här konkurrerar de mot Örebro Stadsnät (OpenUniverse), och det finns få fördelar med att välja Telia. Jag kunde välja mellan båda när vi drog in fiber och Telia var i snitt 15-20% dyrare på jämförbara hastigheter.
Redigerat:
Andra fiberoperatörer som Comhem, Bahnhof, Telenor, etc, har börjat sälja fiberanslutning via Skanovas fibernät som används för Telia Öppen Fiber. Det installeras nu i vår ganska många sådana fiberanslutningar.
Det som blir gemensamt är det fysiska fibernätet utan de aktiva utrustningarna, dvs varje operatör har sina egna switchar och kundutrustning.
Det som blir gemensamt är det fysiska fibernätet utan de aktiva utrustningarna, dvs varje operatör har sina egna switchar och kundutrustning.
Jag antar att TS inte har Telia Öppen Fiber, utan nån annan lösning där Telia är ensam operatör. Öppen fiber är ett ganska nytt påfund och används framför allt när man bygger med EU-bidrag eftersom man då är skyldig att bygga ett öppet nät. I mer tätbebyggda/lönsamma områden är det inte ovanligt att operatörerna bygger egna nät på egen bekostnad och då behöver man inte släppa in några andra operatörer.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Hej
Vi har också Felias fiber, och kör allt där igenom, tycker med det börjar bli hutlöst dyrt! Vi har 10gbit surf, tele, samt 2 tv Abb, liten/stor, men tyvärr äger de asen fibern, så inte så mycket att göra.
Samt de som har fri fiber, så kostar 300kr/månad att hyra fibern, sen tillkommer varje leverantörs tjänst, så det blir minst lika dyrt.
Fick brev att Felia skulle höja, men när blir den höjningen? Och hur mycket? Vi har 4G med fullt ös, så klart det funkar, men upp med antenn på huset och boxer känns inte så coolt..
Kollade precis, bredband 10mbit, 2 tv Abb Stor, telefoni, 799:-/mån.
Vi har också Felias fiber, och kör allt där igenom, tycker med det börjar bli hutlöst dyrt! Vi har 10gbit surf, tele, samt 2 tv Abb, liten/stor, men tyvärr äger de asen fibern, så inte så mycket att göra.
Samt de som har fri fiber, så kostar 300kr/månad att hyra fibern, sen tillkommer varje leverantörs tjänst, så det blir minst lika dyrt.
Fick brev att Felia skulle höja, men när blir den höjningen? Och hur mycket? Vi har 4G med fullt ös, så klart det funkar, men upp med antenn på huset och boxer känns inte så coolt..
Kollade precis, bredband 10mbit, 2 tv Abb Stor, telefoni, 799:-/mån.
Redigerat:
Ja där tvistar vi, Telia påstår att det inte är öppet fiber , dvs fritt att byta och vi säger att det ska vara öppet eftersom det var vad som sades. Det står inget i kontraktet att det är låst.useless skrev:Jag antar att TS inte har Telia Öppen Fiber, utan nån annan lösning där Telia är ensam operatör. Öppen fiber är ett ganska nytt påfund och används framför allt när man bygger med EU-bidrag eftersom man då är skyldig att bygga ett öppet nät. I mer tätbebyggda/lönsamma områden är det inte ovanligt att operatörerna bygger egna nät på egen bekostnad och då behöver man inte släppa in några andra operatörer.
Telia har inte betalt installationen. Den är betald av oss via tomten då gatan anlades med rör i samband med att vi köpte den samt att vi betalt 25000 för installationen plus 650kr/månad bundet i tre år.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Äger Telia fibern, då är det deras utbud som gäller..