Har telia fortfarande monopol på installationer i nya hus eller har man andra valmöjligheter?
Måste man börja med ett abonemang hos telia för o sedan kanske byta eller hur funkar det?

Jag är nästan säker på att du får bara en kabel indragen till en överlämningspunkt inomhus, den delen har Telia fortfarande monopol på, dvs. ingen annan får koppla in i telias skåp eller på en kabel ute i gatan. Den delen av installationen tar dom dock inget extra för så länge det är i stadsplanerat område och inte fritidshus. Fast det är nog dagsnoteriong på vad dom tar betalt för så kolla.

Därefter kan vem som helst dra inomhus, det finns dessutom inget krav på behörighet eller liknande. Däremot så kan du åka på felsökningskostnad om det är du som gjort fel i din installation (i extrem fall kan man störa andras linjer med en felkoppling i ett hus).

Numera kan man ju ha abbonemang (alltså inte bara operatörsdelen) även hos Tele2 och kanske några andra. Då tror jag att du kan beställa installationen (in till överlämning ) av dom också. Men i praktiken så hyr dom tjänsten av telia. Så det är ingen skillnad.

Vill du bli helt oberoende av Telia så måste du gå på IP telefoni och få egen fiberledning eller liknande av ex. bredbandsbolaget, observera att det oftast är ADSL dom erbjuder, och då måste man även ha en Telia linje med abonemang, efterssom man då använder telias kopparledningar.

Så då måste jag ringa telia så dom kopplar in första jacket, sedan kan jag t.ex. ringa tele2 för ett abonemang?

edit. Vem vill inte bli oberoende.... ;D

Om det är Tele2 du vill ha så skulle jag kolla med dom först, antingen så kan du beställa även installationen via dom, eller så bör dom kunna tala om hur su skall få telia att göra det utan att automatiskt bli telia kund.

Sedan vet jag att telia ibland kan ha extremt lång leveranstid för sina installationer (typ 8 veckor), och den blir kanske inte bättre om dom skall installera åt tele2... Då kanske det är smartare att låta dom göra alltihop och sedan snabbast möjligt byta.

Ok, tackar för svaren :)

Hemmakatten
Har pratat med "vår" teleoperatör. Det är så att om man har abonemang hos andra än Telia så får man betala dyra pengar för installationen/flytten av abonnemanget. Blev mycket tydligt uppmanad att ha kvar Telia tills vi flyttat.

Hos Telia betalar man den vanliga flyttkostnaden (ca 500kr). Till det kommer en mindre avgift för rör och teleledningar. De kör ut och lämnar materialet vid tomten. Man sjäklv får se till att rören blir nedgrävda fram till huset. Sedan kommer de och installerar i huset (kostar 350kr har jag för mig).

975:- + 350:- = 1325:- :P För ett helt nytt telenummer med en tekniker som kommer ut o installerar.
Den summan fick jag idag när jag ringde o beställde.
Dom hade en 6 dagars väntetid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.