5 082 läst ·
47 svar
5k läst
47 svar
Teletrådarna - ADSL
Apropå uppströmshastighet - uppgraderade för ett antal år sedan från Bonet/Bostream ADSL 4/1 till ett "Scream"-abbonemang. Detta marknadsfördes ju som "upp till" 24Mb/s, och även om jag från början haft klart för mig att jag pga avståndet till stationen aldrig kommer att komma upp till 24/24 så har jag hela tiden varit i tron att tekniken varit VDSL med symmetrisk bandbredd oavsett avståndet till station.
Nu har det visat sig att vad som egentligen levererats är ADSL 8/1. Rena rama lurendrejeriet enligt min åsikt.
Flera som kommit till samma insikt?
Nu har det visat sig att vad som egentligen levererats är ADSL 8/1. Rena rama lurendrejeriet enligt min åsikt.
Tror att Bostream hade ganka stora problem med att få VDSL att funka som det ska lite längre sträckor. Även om mer tryck i uppström skulle vara önskemål från mig och många av mina bekanta. Skulle bra mycke hellre ha 10/5 än det som nu med 24/1.
Kan inte göra annat än att instämma, men detta installerades långt innan Bredbandsbolaget kom in i bilden - ganska omgående efter att tjänsten lanserades, så nog var det "i början" alltid.mats_o skrev:
Om de hade sagt någonting vid beställning/installation hade det väl varit en annan sak, men nu mörkade man uppenbarligen bara och installerade ADSL 8/1 istället, "eftersom avståndet till stationen är för stort för VDSL", utan att säga något till mig. >
Precis som snuttjulle skriver så var det ju just detta med den symmetriska bandbredden som jag var ute efter.
Ungefär som om man skulle beställa en BMW men sedan få en Skoda "eftersom man ändå inte får köra fortare än 110".
VDSL/LRE går bara någon kilometer (vissa prylar kan skjuta 5/5 upp till 1.5km eller så), sedan är det stopp. Med stopp menar jag just att eländet inte synkar upp alls, och inte att man får kass men symmetrisk hastighet (jo, jag har erfarit det när jag skulle sätta upp en VDSL-länk på hyrd koppar som reserv till fiber - uppmätta avståndet var ca 100m över specifikationerna, och det blev ingen tillstymmelse till liv i något VDSL-modem på någon hastighet).cpalm skrev:Apropå uppströmshastighet - uppgraderade för ett antal år sedan från Bonet/Bostream ADSL 4/1 till ett "Scream"-abbonemang. Detta marknadsfördes ju som "upp till" 24Mb/s, och även om jag från början haft klart för mig att jag pga avståndet till stationen aldrig kommer att komma upp till 24/24 så har jag hela tiden varit i tron att tekniken varit VDSL med symmetrisk bandbredd oavsett avståndet till station.
Jag har även för mig att Skanova kräver en linjeutredning för att tillåta VDSL-frekvenserna på kopparaccess, och då blir det lätt nej även om du är under avståndet men din telelina är gammal, risig, har lite överhörning, etc, något som inte utgör formella hinder för ADSL.
Nu försvarar jag inte nödvändigtvis Bostreams marknadsföring och (bristande) information, men det har sina tekniska och politiska skäl att VDSL inte är helt lätt att få inkopplat (och nej, jag jobbar inte där, eller på någon annan ADSL-leverantör ö h t).
Någon av er ASDL-brukare som har länk eller lathund på antal mb genom ledningsavståndet ? När man tänker efter så är ASDL-principen den samma som på det glada 40/50-talet då Televerket körde ut "trådradio" på kopparledningarna i storstäderna (då mellanvåg på koppar). På opuppiniserade kopparledningar körde vi pilotton-stereo (78khz) när närradion startade på 80-talet och vi matade då genom hela sth:s innerstad vilkat borde vara runt 9 km koppar station-station.
Nu har jag iallafall konstaterat följande.
Med luftledningar och regn i luften
så kommer jag upp i ca. 12mbit om jag har datorn kopplad direkt i första jack och direkt i modemet.
Jag får även 12mbit om jag kopplar in trådlösa routern och kör med laptopen.
Men när jag kopplar om första jack så det hamnar fem längre bort så sjunker hastigheten via trådlöst till knappt 7mbit. Har inte testat sätta datorn direkt där vid nya jacket, men det ska givetvis också testas. Om det blir kring 7 då också kommer jag prova med en ny skarvkabel som är lite grövre. Tror att jag skruvat dit/bort den här så mkt nu att den börjar bli dålig.
Med luftledningar och regn i luften
Jag får även 12mbit om jag kopplar in trådlösa routern och kör med laptopen.
Men när jag kopplar om första jack så det hamnar fem längre bort så sjunker hastigheten via trådlöst till knappt 7mbit. Har inte testat sätta datorn direkt där vid nya jacket, men det ska givetvis också testas. Om det blir kring 7 då också kommer jag prova med en ny skarvkabel som är lite grövre. Tror att jag skruvat dit/bort den här så mkt nu att den börjar bli dålig.
Hoppsan !!
Kolla följande:
1. Där din gråa luftledning går in i huset, sitter det någon typ av skarv där eller en rund grej med Telia:s logga på husets fasad eller invid den metallkrok som luftledningen sitter fastsatt i?
2. Där den gråa går in genom väggen, är det sockerbit till annan typ av ledning eller går den rakt in i första jacket.
3. Har du använt Telias ledningar för dragning till andra jack i huset ( dom ledningarna är 2 par, vit/blå - grön/violett och är skruvade sinsemellan, eller används annan typ av ledning typ vit pv eller simpel ringledning typ dörrklocka.
4 Fick inte du med ett filter som ska sättas vid första jacket för ASDL ?
Prova annars följande från ditt första jack i sovrummet:
Koppla den gamla gråa direkt mot vit-blå ledning med sockerbit som går vidare till nästa jack utan att använda jacket i sovrummet, vid nästa jack-koppla in vit-blå på nedre skruvarna och anslut ev ASDL-filter, koppla grön-violett från de övre skruvarna i detta jack och anslut till första jacket i sovrummet. Sen kan du grenkoppla grön-violett i ditt andra jack till nästa jack nr 3-4-5 osv.
Anledningen till detta är att jag misstänker att du precis ligger på gränsen och när du kopplar i de andra jacken sänker du impedansen i ledningen tillräckligt för att bandbredden = hastigheten går ned. Du förlänger alltså nu kopplingen ned utan att belasta ledningen för mycket.
Skulle inte heller detta funka kan du ev prova att sätta ihop vit-grön och blå-violett och mata direkt från grå ledning ner till nästa jack, då har du utökat lednings-arean och förbättrat ledningens högfrekvensprestanda lite.
Testa och återkom.
Kolla följande:
1. Där din gråa luftledning går in i huset, sitter det någon typ av skarv där eller en rund grej med Telia:s logga på husets fasad eller invid den metallkrok som luftledningen sitter fastsatt i?
2. Där den gråa går in genom väggen, är det sockerbit till annan typ av ledning eller går den rakt in i första jacket.
3. Har du använt Telias ledningar för dragning till andra jack i huset ( dom ledningarna är 2 par, vit/blå - grön/violett och är skruvade sinsemellan, eller används annan typ av ledning typ vit pv eller simpel ringledning typ dörrklocka.
4 Fick inte du med ett filter som ska sättas vid första jacket för ASDL ?
Prova annars följande från ditt första jack i sovrummet:
Koppla den gamla gråa direkt mot vit-blå ledning med sockerbit som går vidare till nästa jack utan att använda jacket i sovrummet, vid nästa jack-koppla in vit-blå på nedre skruvarna och anslut ev ASDL-filter, koppla grön-violett från de övre skruvarna i detta jack och anslut till första jacket i sovrummet. Sen kan du grenkoppla grön-violett i ditt andra jack till nästa jack nr 3-4-5 osv.
Anledningen till detta är att jag misstänker att du precis ligger på gränsen och när du kopplar i de andra jacken sänker du impedansen i ledningen tillräckligt för att bandbredden = hastigheten går ned. Du förlänger alltså nu kopplingen ned utan att belasta ledningen för mycket.
Skulle inte heller detta funka kan du ev prova att sätta ihop vit-grön och blå-violett och mata direkt från grå ledning ner till nästa jack, då har du utökat lednings-arean och förbättrat ledningens högfrekvensprestanda lite.
Testa och återkom.
1. Nej
2. Den gråa går rakt in utifrån till första jack utan skarv.
3. Har använt 2pars ledning vit/blå grön/violett (bra mkt tunnare än den gråa stela kabeln)
4. Jomenvisst!
Såhär ser det ut nu:
Dom grå har jag satt sockerbit på och kopplat till grön/violett som går till nedre skruvarna i mitt "nya" jack fem meter bort. Dom övre skruvarna leder blå/vit ledning tillbaka till ursprungliga sovrums-jackets undre skruvar. Dom övre skruvarna har en grön/vit ledning som går ner till undervåningens enda jack där husets enda telefon sitter.
(Jacket i sovrummet används inte)
En grej jag upptäckte ikväll var att det blev ingen ton i telefonen om inte filtret satt ipluggat i nya förlängda jacket...
Hängde du med Funkis??
2. Den gråa går rakt in utifrån till första jack utan skarv.
3. Har använt 2pars ledning vit/blå grön/violett (bra mkt tunnare än den gråa stela kabeln)
4. Jomenvisst!
Såhär ser det ut nu:
Dom grå har jag satt sockerbit på och kopplat till grön/violett som går till nedre skruvarna i mitt "nya" jack fem meter bort. Dom övre skruvarna leder blå/vit ledning tillbaka till ursprungliga sovrums-jackets undre skruvar. Dom övre skruvarna har en grön/vit ledning som går ner till undervåningens enda jack där husets enda telefon sitter.
(Jacket i sovrummet används inte)
En grej jag upptäckte ikväll var att det blev ingen ton i telefonen om inte filtret satt ipluggat i nya förlängda jacket...
Hängde du med Funkis??
Hmmm.
Att telefonen bryts bort betyder att det är felkopplat i jacket, du har 2 skruvar högst upp som är en fjädrande kontakt och de andra 2 närmast är för telefonens utgående linje till nästa telefon. Standarden är att den översta vänstra skruven byglas med den närmaste övre vänstra skruven och sätts ihop med ledningen-sen gäller samma för den högra sidan, sen måste också plastpiggen i jacket finnas kvar.
Alltså linje in på nedre skruv 1-2 linje ut på 3-4, 3 byglas med 5 / 4 byglas med 6.
(5) ____0 0____(6)
(3) 0 0 (4)
(1) ___0 0____(2)
http://lix.hisvux.se/artikelregister/Datateknik/dt99-10/Sa_funkar_ADSL.html
http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=767050
Du skrev tidigare att du hade trådlöst , dra ur den trådlösa och testa om hastigheten går upp, den kan ev störa genom att sändarens mf-del kan interferera med ASDL frekvenserna som går upp till c:a 1,1 mhz.
Att telefonen bryts bort betyder att det är felkopplat i jacket, du har 2 skruvar högst upp som är en fjädrande kontakt och de andra 2 närmast är för telefonens utgående linje till nästa telefon. Standarden är att den översta vänstra skruven byglas med den närmaste övre vänstra skruven och sätts ihop med ledningen-sen gäller samma för den högra sidan, sen måste också plastpiggen i jacket finnas kvar.
Alltså linje in på nedre skruv 1-2 linje ut på 3-4, 3 byglas med 5 / 4 byglas med 6.
(5) ____0 0____(6)
(3) 0 0 (4)
(1) ___0 0____(2)
http://lix.hisvux.se/artikelregister/Datateknik/dt99-10/Sa_funkar_ADSL.html
http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=767050
Du skrev tidigare att du hade trådlöst , dra ur den trådlösa och testa om hastigheten går upp, den kan ev störa genom att sändarens mf-del kan interferera med ASDL frekvenserna som går upp till c:a 1,1 mhz.
TN-Funkis:
Det går inte att säga något genrellt om avstånd kontra hastighet tyvärr.
Det finns några påstådda generella diagram över detta men de tar inte hänsyn till kabelmatrial eller antalet adls förbindelser i kabeln. Att sen telia/skanova jobbar med dämpning och psedumetrar gör inte heller det livet enklare.
Som rena fakta däremot så synkar mitt modem 7.5/0.9 på 5460 "meter". Jag får dock inte mer än 2 Mbit av telia på det avståndet. Detta är jag faktiskt glad över då det är stenstabilt istället.
Det går inte att säga något genrellt om avstånd kontra hastighet tyvärr.
Det finns några påstådda generella diagram över detta men de tar inte hänsyn till kabelmatrial eller antalet adls förbindelser i kabeln. Att sen telia/skanova jobbar med dämpning och psedumetrar gör inte heller det livet enklare.
Som rena fakta däremot så synkar mitt modem 7.5/0.9 på 5460 "meter". Jag får dock inte mer än 2 Mbit av telia på det avståndet. Detta är jag faktiskt glad över då det är stenstabilt istället.
Till mats_o.
Har just lagt upp en poll på ADSL under rubriken teknik:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=24181
Anledningen är att jag körde en stormätning med Telia, testade olika filter och gjorde sen en egenhändig "balansering" av en lufledning som fick ganska anmärkningsvärda resultat. Efter det tog jag ett snack med några modemkonstruktörer och redde ut en del felkällor ytterliggare. Sen visar det sig att Telia , Brendbandsbolaget med flera håller på och byter ut delar av sina stationsutrustningar och härjar med utnivåerna, så om du nu har synk på 7,5, tror jag att med en just balansering har du då möjlighet att ev få 4 -5 stabilt, om du nu inte har en 5kw glad radioamatör som granne.
Telia:s senaste version är nu 3,4km, tidigare var det 2,5km för 8mb/s !
Har just lagt upp en poll på ADSL under rubriken teknik:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=24181
Anledningen är att jag körde en stormätning med Telia, testade olika filter och gjorde sen en egenhändig "balansering" av en lufledning som fick ganska anmärkningsvärda resultat. Efter det tog jag ett snack med några modemkonstruktörer och redde ut en del felkällor ytterliggare. Sen visar det sig att Telia , Brendbandsbolaget med flera håller på och byter ut delar av sina stationsutrustningar och härjar med utnivåerna, så om du nu har synk på 7,5, tror jag att med en just balansering har du då möjlighet att ev få 4 -5 stabilt, om du nu inte har en 5kw glad radioamatör som granne.
Telia:s senaste version är nu 3,4km, tidigare var det 2,5km för 8mb/s !