5 082 läst ·
47 svar
5k läst
47 svar
Teletrådarna - ADSL
Sida 1 av 4
Vi har luftledningar in till första jacket. Om man skulle börja koppla om för att flytta första jacket till ett annat rum, och glömmer hur den grå luftledningen satt - spelar det nån större roll?
Ledningen in i huset och in i dosan i väggen är alltså helt grå och inget skiljer dom två trådarna åt.
Har lite prestandaproblem med mitt adsl, och börjar fundera om jag kan ha satt fel..eller om det kvittar-.
Ledningen in i huset och in i dosan i väggen är alltså helt grå och inget skiljer dom två trådarna åt.
Har lite prestandaproblem med mitt adsl, och börjar fundera om jag kan ha satt fel..eller om det kvittar-.
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Det spelar ingen roll hur du vänder de 2 trådarna. Däremot så är det ju givetvis viktigt att du sätter dem på ingående polskruvar i jacket (de 2 undre).
Spelar som sagt ingen roll längre men som lite info så är det skillnad på dessa trådar om du tittar lite närmare. Den ena har en liten "rygg" och brukar då kopplas på skruven till vänster.
Ok! Har inte kollat så noga, de ser så grå och trista ut
Men då spelar det alltså ingen roll bara dom sitter på nedre skruvarna, och det gör dom.
Telia vill ju att man prompt kör Tptest från första jacket, men om jag nu satt en sockerbit på inkommande trådar och dragit dom vidare 5 meter till ett annat jack och använder det som första ska väl knappast påverka adslprestandan nämnvärt??
Nog för att min 5meters tvåparskabel är mkt tunnare än inkommande gråa kabel, men det är ändå en vanlig typ av skarvkabel med fyra olikfärgade trådar.
Telia vill ju att man prompt kör Tptest från första jacket, men om jag nu satt en sockerbit på inkommande trådar och dragit dom vidare 5 meter till ett annat jack och använder det som första ska väl knappast påverka adslprestandan nämnvärt??
Nog för att min 5meters tvåparskabel är mkt tunnare än inkommande gråa kabel, men det är ändå en vanlig typ av skarvkabel med fyra olikfärgade trådar.
Sockerbit är vad Televerket själva skarvade med innan de fick grodäggen så så länge skarven är välgjord med god kontakt så är det i enlighet med deras standard.
Sen är alla skarvar av ondo när det gäller signalkvalitet men en bra skarv ska ha så marginell effekt att den enbart kan ses på riktigt känsliga testinstrument.
Det är dock en bra ide att koppla in sig där och testa bara för att.
Sen är alla skarvar av ondo när det gäller signalkvalitet men en bra skarv ska ha så marginell effekt att den enbart kan ses på riktigt känsliga testinstrument.
Det är dock en bra ide att koppla in sig där och testa bara för att.
Inga som helst problem med själva telefonen och dess ljud, och jag var noggrann med sockerbiten. Den satt förresten i dosan i väggen från början, någon hade redan gjort nån parallellkopping med den sockerbiten, vilket väl inte är speciellt lyckat. Nu är allt rätt kopplat, men jag får väl koppla tillbaka igen och mäta upp mer seriöst och se om förlängningen ger nån skillnad.
Första jacket sitter i sovrummet precis vid huvudet på mig, och där vill jag inte ha modem, router mm. Så det fick bli en förlängning in i en garderob.
Första jacket sitter i sovrummet precis vid huvudet på mig, och där vill jag inte ha modem, router mm. Så det fick bli en förlängning in i en garderob.
Sockerbiten har med stor sannolikhet inget med din dåliga hastighet att göra. Vad är det för hastighet du får eller vad är det för fel? Med tanke på att du har luftledning in så kanske du bor långt ifrån stationen och av den anledningen får sämre fart.
Mät noga efter sockerbiten!
Hade själv ett oförklarligt fel på min linje som jag efter mkt sökande lokaliserade till att det inte var kontakt genom sockerbiten! Den SÅG riktig ut, men ....
Hade själv ett oförklarligt fel på min linje som jag efter mkt sökande lokaliserade till att det inte var kontakt genom sockerbiten! Den SÅG riktig ut, men ....
Jag har fått uppgraderat från 8 till 24mbit, bor 1300meter från stationen och jag vet att Telia för någon vecka mätte och sa att modemet syncade på 18.5mbit vilket ju får räknas som rätt bra. Men då visade Tptest på min stationära dator ändå inte mer än ca 7mbit på både tcp och udp.
Igår sa dom att modemet syncade på 8mbit och Tptest ger fortfarande kring 7mbit.
Det känns som jag fått en mer stabil 8mbits uppkoppling och inte upp till 24...
Har gjort en ful skiss: http://img82.imageshack.us/img82/5333/skiss3pg.jpg
Jag förstår att min laptop inte kommer upp i så höga hastigheter trådlöst, men min stationära borde ju få bättre än 7...?
Den största skillnaden som jag ändå märker är att upload hastigheten ökat och är mer stabil.
Igår sa dom att modemet syncade på 8mbit och Tptest ger fortfarande kring 7mbit.
Det känns som jag fått en mer stabil 8mbits uppkoppling och inte upp till 24...
Har gjort en ful skiss: http://img82.imageshack.us/img82/5333/skiss3pg.jpg
Jag förstår att min laptop inte kommer upp i så höga hastigheter trådlöst, men min stationära borde ju få bättre än 7...?
Den största skillnaden som jag ändå märker är att upload hastigheten ökat och är mer stabil.
Koppla in datorn direkt utan router och kör TPtest igen då routern kanske inte klarar mer än 8 meg igenom. Testa även att starta om modemet. Och visst det kostar ju inget att skruva lite på sokerbiten om man vill det. 
Att den klarar 100meg mella switch portarna så säger inte det att den fixar det mellan Lan ocg Wan porten. Där ligger många på runt 8 meg om de är något år gammal. Sitter själv nu med en ny Netgear FWG114p framför mig som klarar 54 meg mellan dessa och det är en av de stöddigaste på privat segmentet. Så börja med att kolla utan router iaf. Vad är det för router du har så kan jag kolla lite.
Hittar inget ang troughput på din router här http://www.netgear.com/products/details/WGR614.php#power så testa utan är nog det lättaste.