2 905 läst ·
24 svar
3k läst
24 svar
Spåra gamla telerör
Sida 1 av 2
Jag håller äntligen på att dra nätverkskablar i mitt Myresjöhus från slutet av 80-talet.
Huset är lyckligtvis bestyckat med telefonuttag i nästan varje rum så jag har tänkt att dra nätverkskabeln i de rören från båda ändarna av slingan (de ligger ju i seria) och på det sättet kan jag med lite tur och hårt arbete få trådat nätverk i alla rum.
Problemet är att jag lyckas inte hitta första jack i huset. Eller rättare sagt, jag har mätt och vet hur rören ligger mellan alla uttagen utom just var röret till första jacket tar vägen. Det sticker troligen upp på kattvinden och elektrikern menade att det ibland gick ut till elskåpet men där hittade jag inget som såg relevant ut.
Kattvinden är tyvärr ganska låg och bökig att jobba på så en traditionell kabelsökare med signalsökare lär bli svår att använda (under 50 cm fiberull på innertaket).
Finns det någon smart pryl som ger ljud ifrån sig som man kan skicka in i röret så man kan lyssna sig till var röret tar vägen?
Tack på förhand,
Håkan
Huset är lyckligtvis bestyckat med telefonuttag i nästan varje rum så jag har tänkt att dra nätverkskabeln i de rören från båda ändarna av slingan (de ligger ju i seria) och på det sättet kan jag med lite tur och hårt arbete få trådat nätverk i alla rum.
Problemet är att jag lyckas inte hitta första jack i huset. Eller rättare sagt, jag har mätt och vet hur rören ligger mellan alla uttagen utom just var röret till första jacket tar vägen. Det sticker troligen upp på kattvinden och elektrikern menade att det ibland gick ut till elskåpet men där hittade jag inget som såg relevant ut.
Kattvinden är tyvärr ganska låg och bökig att jobba på så en traditionell kabelsökare med signalsökare lär bli svår att använda (under 50 cm fiberull på innertaket).
Finns det någon smart pryl som ger ljud ifrån sig som man kan skicka in i röret så man kan lyssna sig till var röret tar vägen?
Tack på förhand,
Håkan
Kul idé! Har ingen tryckluft men jag kanske kan få någon av ungarna att trumpeta lite i en plastslang som förs in i röret. Då hittar man kanske änden. Jag är också lite intresserad av att ev hitta dragningen då jag (beroende på var röret slutar) då antagligen kommer kapa röret för att leda ned det till min patchpanel.
Japp, ska testa detta, samt kolla pärmen om jag kan lista ut något därigenom. Annars var ju tanken att också ev lyckas höra var röret ligger för att få en aning om var det är draget. Inte bara hitta första jack även om det givetvis skulle hjälpa.Müssli skrev:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 698 inlägg
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 059 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 059 inlägg
Var det ursprungligen luftledningar eller nedgrävda? Det kan vara en idé att vandra ett varv runt utsidan och titta noga längs både grund och takfot efter små dosor, omotiverade hål eller sladdar.
Ditt största problem är väl att få in flera ledningar i det befintliga röret. normalt är det ett 15,6 mm rör som går i en slinga från dosa till dosa.H hawkse skrev:Jag håller äntligen på att dra nätverkskablar i mitt Myresjöhus från slutet av 80-talet.
Tack på förhand,
Håkan
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 641 inlägg
I vårt hus från 72 gick det ut under marken, praktiskt för mig när jag ville dra nätverk ut till garaget.
Jo, det går i slinga men den börjar på ena sidan huset och går praktiskt nog från första jack jag hittar på övervåningen direkt ned på sutterängsplan och avhandlar där tre sovrum för att sluta i andra änden i huset uppe i köket. Jag drar alltså sutterängsplan från två håll i slingan och löser så den svåraste våningen i befintliga rör. På övervåningen går jag från kattvinden ned i väggarna till de platser jag behöver uttag.E elmont skrev:
Själva kabeldragandet i befintliga rör är... utmanande... men jag räknar med att lyckas få in minst ett, förhoppningsvis två kablar.
Här har nog aldrig varit luftledningar (byggt 1989 mitt i stan) även om man nästan skulle kunna tro det eftersom ledningarna från sista hittade dosa sticker upp rakt upp mot vinden. Bra tips att ta en titt runt utsidan, det ska jag göra.Karrock skrev:
Kan rekommendera schneiders 5,3mm cat6 kabel. Har själv dragit dubbla sådana i mina gamla 15mm telerör från 1970-talet.H hawkse skrev:Jo, det går i slinga men den börjar på ena sidan huset och går praktiskt nog från första jack jag hittar på övervåningen direkt ned på sutterängsplan och avhandlar där tre sovrum för att sluta i andra änden i huset uppe i köket. Jag drar alltså sutterängsplan från två håll i slingan och löser så den svåraste våningen i befintliga rör. På övervåningen går jag från kattvinden ned i väggarna till de platser jag behöver uttag.
Själva kabeldragandet i befintliga rör är... utmanande... men jag räknar med att lyckas få in minst ett, förhoppningsvis två kablar.
De här?C Cerb skrev:
https://cdon.se/hemelektronik/50m-d...ctassi-cat6-u-utp4-x-2-x-0-5-c100781930389570