5 593 läst ·
46 svar
6k läst
46 svar
Telefonledning som nätverkskabel, går det?
Inget krav, men funkar bättre då.imported_Benno skrev:
I en TP-link FAQ rekommenderar de att man bryggar mellan faserna med ett extra par HomePlug och en nätverkskabel mellan för att få över signalen ”mellan faserna”.
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Säkrare som i stabilare uppkoppling? Möjligen, men jag skulle aldrig köra så förutom vid felsökning. Du exponerar datorn helt oskyddad mot internet. Minns när viruset/masken sasser spreds till Windows xp. Hade precis sanerat en dator och någon kopplade av misstag in den igen på fel sida routern för att lägga in uppdateringen som skulle reparera felet.imported_Benno skrev:
Det tog inte många sekunder innan den var smittad igen.
Det räcker sällan med en router om man kör trådlöst. Jag har 3 routrar sammankopplade i ett meshnätverk. Detta krävs för bra hastigheter. 20-30 Mbit säger ingenting om hur snabbt nätet är. Den anger hastigheten vid en speciell punkt. Inget om hur många paket som går förlorade, latenser eller i vilka zoner du behöver vara i för en bra uppkoppling. Trådat är bäst och det enklaste alternativet där du inte behöver trixa något. Har du låga hastigheter så skulle jag inte välja en lösning i form av en undermålig kabel.
Sen kan det vara bra att känna till att du behöver uppdatera firmware i AC RT-66 om du inte gjort det. De första som kom var så buggiga. Alternativet är dd-wrt som har tillgång av drivrutiner från broadcom wifi till skillnad mot FLOSS till openwrt.
Sen kan det vara bra att känna till att du behöver uppdatera firmware i AC RT-66 om du inte gjort det. De första som kom var så buggiga. Alternativet är dd-wrt som har tillgång av drivrutiner från broadcom wifi till skillnad mot FLOSS till openwrt.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Hehe, jo en router räcker garanterat. Sen kan man ha flera accesspunkter för att få bättre täckning.Silver78 skrev:
Det räcker sällan med en router om man kör trådlöst. Jag har 3 routrar sammankopplade i ett meshnätverk. Detta krävs för bra hastigheter. 20-30 Mbit säger ingenting om hur snabbt nätet är. Den anger hastigheten vid en speciell punkt. Inget om hur många paket som går förlorade, latenser eller i vilka zoner du behöver vara i för en bra uppkoppling. Trådat är bäst och det enklaste alternativet där du inte behöver trixa något. Har du låga hastigheter så skulle jag inte välja en lösning i form av en undermålig kabel.
eller så kan man köpa en AP som funkar istället för att köpa en massa skräp.
när jag bode i lägenhet på 6'e våningen kunda jag utan problem stå på gatan utanför och ha hyffsat wi-fi. Nu i ett litet hus har jag wi-fi täckning överallt inne inklusive källaren och i stor del av trädgården.
när jag bode i lägenhet på 6'e våningen kunda jag utan problem stå på gatan utanför och ha hyffsat wi-fi. Nu i ett litet hus har jag wi-fi täckning överallt inne inklusive källaren och i stor del av trädgården.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Jag drog i helgen ur telefonledningarna ur rören och gjorde stjärnnät istället för att testa med telefonledningarna. Jag hittade en 4mm tunn CAT6-kabel (slim) hos Direktronic som drogs i telerören. Tre kablar ryms i ett 16mm rör. Fyra skulle kunna fungera också med få böjar på rören och korta sträckor. Mycket ledning blev det. 100m gick åt i ett nafs. Nästa gång (hus) får man dra med minst 20mm-rör istället. 130 mb istället för 0,7 med Wifi på arbetsplatsen blev ett lyft.
Redigerat:
Nästa gång du bygger ett datanät drar du en eller två ledningar till varje dosa i ett stjärnnät.imported_Benno skrev:
Jag drog i helgen ur telefonledningarna ur rören och gjorde stjärnnät istället för att testa med telefonledningarna. Jag hittade en 4mm tunn CAT6-kabel (slim) hos Direktronic som drogs i telerören. Tre kablar ryms i ett 16mm rör. Fyra skulle kunna fungera också med få böjar på rören och korta sträckor. Mycket ledning blev det. 100m gick åt i ett nafs. Nästa gång (hus) får man dra med minst 20mm-rör istället. 130 mb istället för 0,7 med Wifi på arbetsplatsen blev ett lyft.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Jag tycker man gödslat med tomrör men när det är klart är det ändå inte tillräckligt. Samtidigt är det svårt att förutspå tekniken 10 år framåt. Just nu känns trådat som bästa alternativet.
Ett rör/fördragenslang med två kablar i, till alla rum utom typ förråd/bad rum samt nått extra i tex vardagsrum, allt enligt Svensk standard. Det gäller naturligtvis i nyproduktion, i befintliga hus måste man naturligtvis anpassa sig efter verkligheten.