Jag håller med lnilsson, testa. Du är ju medveten om att det eventuellt inte fungerar så bra, men att få det stabilare än ett wifi som ibland ger 0,5Mb/s borde ju vara möjligt att få till.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Måste man inte ligga på samma fas i båda ändar med powerplug? Är det krypterat eller kan grannarna också komma åt signalen?
Inget krav, men funkar bättre då.

I en TP-link FAQ rekommenderar de att man bryggar mellan faserna med ett extra par HomePlug och en nätverkskabel mellan för att få över signalen ”mellan faserna”.

Jag har hört att nätverk över elkabel i princip är ett trådlöst nät som skickas över elledningarna. Men jag antar att dom använder lägre frekvenser för att nå längre.

Jag har kört data över kablar från 1988. Det länkar tom upp i gigabit men det är så mycket trasiga paket att jag fick nöja mig med 100mbit. Så det är bara att testa och se vad som fungerar.

Jodå, det finns fyra portar i routern men det borde vara ännu säkrare att koppla direkt på fiberkonverteraren, om ingen annan behöver vara inkopplad samtidigt.
Säkrare som i stabilare uppkoppling? Möjligen, men jag skulle aldrig köra så förutom vid felsökning. Du exponerar datorn helt oskyddad mot internet. Minns när viruset/masken sasser spreds till Windows xp. Hade precis sanerat en dator och någon kopplade av misstag in den igen på fel sida routern för att lägga in uppdateringen som skulle reparera felet.
Det tog inte många sekunder innan den var smittad igen.

Det räcker sällan med en router om man kör trådlöst. Jag har 3 routrar sammankopplade i ett meshnätverk. Detta krävs för bra hastigheter. 20-30 Mbit säger ingenting om hur snabbt nätet är. Den anger hastigheten vid en speciell punkt. Inget om hur många paket som går förlorade, latenser eller i vilka zoner du behöver vara i för en bra uppkoppling. Trådat är bäst och det enklaste alternativet där du inte behöver trixa något. Har du låga hastigheter så skulle jag inte välja en lösning i form av en undermålig kabel.
Sen kan det vara bra att känna till att du behöver uppdatera firmware i AC RT-66 om du inte gjort det. De första som kom var så buggiga. Alternativet är dd-wrt som har tillgång av drivrutiner från broadcom wifi till skillnad mot FLOSS till openwrt.

Silver78 Silver78 skrev:
Det räcker sällan med en router om man kör trådlöst. Jag har 3 routrar sammankopplade i ett meshnätverk. Detta krävs för bra hastigheter. 20-30 Mbit säger ingenting om hur snabbt nätet är. Den anger hastigheten vid en speciell punkt. Inget om hur många paket som går förlorade, latenser eller i vilka zoner du behöver vara i för en bra uppkoppling. Trådat är bäst och det enklaste alternativet där du inte behöver trixa något. Har du låga hastigheter så skulle jag inte välja en lösning i form av en undermålig kabel.
Sen kan det vara bra att känna till att du behöver uppdatera firmware i AC RT-66 om du inte gjort det. De första som kom var så buggiga. Alternativet är dd-wrt som har tillgång av drivrutiner från broadcom wifi till skillnad mot FLOSS till openwrt.
Hehe, jo en router räcker garanterat. Sen kan man ha flera accesspunkter för att få bättre täckning.

• Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Hehe, jo en router räcker garanterat. Sen kan man ha flera accesspunkter för att få bättre täckning.
Ja. Du kan ha AP också. Anar att du förstod vad jag menade.

eller så kan man köpa en AP som funkar istället för att köpa en massa skräp.
när jag bode i lägenhet på 6'e våningen kunda jag utan problem stå på gatan utanför och ha hyffsat wi-fi. Nu i ett litet hus har jag wi-fi täckning överallt inne inklusive källaren och i stor del av trädgården.

Silver78 Silver78 skrev:
Ja. Du kan ha AP också. Anar att du förstod vad jag menade.
Ja, det gjorde jag. Ville bara förtydliga för de som tror att man ska ha flera routrar att det ska man inte ha.

• Gilla
WestPete och 2 till
  • Laddar…
Jag drog i helgen ur telefonledningarna ur rören och gjorde stjärnnät istället för att testa med telefonledningarna. Jag hittade en 4mm tunn CAT6-kabel (slim) hos Direktronic som drogs i telerören. Tre kablar ryms i ett 16mm rör. Fyra skulle kunna fungera också med få böjar på rören och korta sträckor. Mycket ledning blev det. 100m gick åt i ett nafs. Nästa gång (hus) får man dra med minst 20mm-rör istället. 130 mb istället för 0,7 med Wifi på arbetsplatsen blev ett lyft.

Redigerat:
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Bra, den där kabeln är en räddare i nöden :).

• Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Jag drog i helgen ur telefonledningarna ur rören och gjorde stjärnnät istället för att testa med telefonledningarna. Jag hittade en 4mm tunn CAT6-kabel (slim) hos Direktronic som drogs i telerören. Tre kablar ryms i ett 16mm rör. Fyra skulle kunna fungera också med få böjar på rören och korta sträckor. Mycket ledning blev det. 100m gick åt i ett nafs. Nästa gång (hus) får man dra med minst 20mm-rör istället. 130 mb istället för 0,7 med Wifi på arbetsplatsen blev ett lyft.
Nästa gång du bygger ett datanät drar du en eller två ledningar till varje dosa i ett stjärnnät.

• Gilla
ÖrjanA
  • Laddar…
Jag tycker man gödslat med tomrör men när det är klart är det ändå inte tillräckligt. Samtidigt är det svårt att förutspå tekniken 10 år framåt. Just nu känns trådat som bästa alternativet.

• Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
Ett rör/fördragenslang med två kablar i, till alla rum utom typ förråd/bad rum samt nått extra i tex vardagsrum, allt enligt Svensk standard. Det gäller naturligtvis i nyproduktion, i befintliga hus måste man naturligtvis anpassa sig efter verkligheten.

• Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.