442 läst ·
7 svar
442 läst
7 svar
PoE switch för utomhusbruk?
Hej!
Har i mitt förråd denna PoE-switch: https://www.tp-link.com/nordic/business-networking/easy-smart-switch/tl-sg108pe/
Max PoE budget är 64W.
Den driver en accesspunkt utomhus och jag har nu beslutat att bygga ut med lite kameror från Reolink.
För att slippa dra mer nätverkskablar kors och tvärs från switchen inomhus, så skulle jag behöva en switch utomhus som kan drivas med PoE. Och ifrån den, vidare mot 3-4 enheter.
Har ni bra förslag på en väderbeständig PoE-switch för utomhusbruk som klarar detta och som inte är tokdyr?
Har i mitt förråd denna PoE-switch: https://www.tp-link.com/nordic/business-networking/easy-smart-switch/tl-sg108pe/
Max PoE budget är 64W.
Den driver en accesspunkt utomhus och jag har nu beslutat att bygga ut med lite kameror från Reolink.
För att slippa dra mer nätverkskablar kors och tvärs från switchen inomhus, så skulle jag behöva en switch utomhus som kan drivas med PoE. Och ifrån den, vidare mot 3-4 enheter.
Har ni bra förslag på en väderbeständig PoE-switch för utomhusbruk som klarar detta och som inte är tokdyr?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 364 inlägg
Jag gillar ju Unifi, de har många produkter som klarar "utomhusbruk" - jag har själv ingen erfarenhet av just utomhusmontage, men av Unifi som produkt. Jag har aldrig ångrat en sekund att jag spenderat nån tusenlapp extra på att slippa Netgear och sånt skit... Jag hade alltid nåt strul tidigare. Med UniFi är uptime i princip 100% (jag är normal hemmaanvändare med bara familjens enheter på nätet så... men för detta så funkar det otroligt bra).
Vet att MikroTik brukar komma upp som alternativ som diskuteras när man pratar bra konsumentprodukter som är lite mer pro hållet. Som jag förstår är de lite mer för de som kan detta med att konfa. Om du redan har något från någon av de tillverkarna - gå på samma som du har tidigare. Annars, välj det som passar vad du är villig att betala. Båda lär uppfylla den funktion du vill ha. Båda tillverkarna verkar ha produkter som är ämnade för vad du vill ha.
Vet att MikroTik brukar komma upp som alternativ som diskuteras när man pratar bra konsumentprodukter som är lite mer pro hållet. Som jag förstår är de lite mer för de som kan detta med att konfa. Om du redan har något från någon av de tillverkarna - gå på samma som du har tidigare. Annars, välj det som passar vad du är villig att betala. Båda lär uppfylla den funktion du vill ha. Båda tillverkarna verkar ha produkter som är ämnade för vad du vill ha.
Renoverare
· Stockholm
· 20 781 inlägg
Mikrotik har massor med utomhusprodukter bla
MikroTik netPower 16P
MikroTik netPower 16P
Renoverare
· Stockholm
· 20 781 inlägg
haha jag var nästan säker på du skulle dyka in här och förespråka mikrotik.AndersMalmgren skrev:
Men det viktiga tror jag är att välja antingen mikrotik eller unifi, eller nåt annat som är bättre än dem ( men då lär det kosta...). Dessa två märken håller vad jag förstår betydligt högre klass än de flesta andra konsumentprodukter man normalt köper.
Jag sitter fast i Unifi, då jag har en handfull APn redan...
Renoverare
· Stockholm
· 20 781 inlägg
Klicka här för att svara