kisumisu
A AndersS skrev:
Vem äger fibernätet och är det samma operatör som levererar bredbandstjänsten, och även TV-tjänsten?
Det Globalconnet
Ett företag som erbjuder "öppna nät".

Var ursprungligen Bredbandsbolaget och den tiden fungerade allt prima. Priserna var också helt okej! Sedan har det varit olika ägare openuniverse, Ip only osv. Priserna har höjts 50kr här, 50kr där och nu lagom till December höjdes det igen.

Hade lte ultimatum att höjs det önnu en gång år 2025 så går jag till mobilt.
Svurit också många gånger när sidor ej svarar, Youtube, Viaplay snurrar och hackar....man har fått ladda allt till offlinemode för att ha bra bild.

Allt verkar bli ett och samma skit. Då när BBB installerade här sålde just IP only också sina lösningar. Nu finns inte nåt av det kvar.

O nej, det är "öppet nät" och jag har själv aldrig haft fiber tv. Då jag kör parabol och marknät.
 
kisumisu
T TheGame skrev:
Ok då måste ni ha nån riktig usel kabelägare som inte kan se till basic funktion att nätet fungerar.

Nåja du har ju löst problemet nu med (nedgradering till) mobiltbredband
Nedgradering får man ju se om det blir.
Jag har idag tjänsten 1000/1000.
Bytte operatör i det öppna nätet.

Trodde det skulle lösa många problem.

Får aldrig mer än 700Mbit, kabel direktansluten till medieomvandlare testat med flera kablar och en annan dator. Ping brukar vara 25 då.
Men det mest irriterande är att sidor ej svarar osv.

Vi har förut haft 100Mbit och klarat gott med det.

Mobilt på en Telia mobil mobildata gav mig nu
Skärmdump av internethastighetstest med nedladdning 74,89 Mbit/s, uppladdning 34,97 Mbit/s, svarstid 31,72 ms och en knapp "Mät igen".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inga riktade antenner eller något.
Men vi ser ju sen hur det fungerar med deras router och abb.
 
Redigerat:
J JohanLun skrev:
vad spelar det för roll om det är fördröjt?

nån enstaka person kan väl störa sig på nån slags live event. minns att som boende i lägenhet när sverige var i final i nåt sportsammahang så kunde jag konstatera att "jublet" var fördröjt mellan olika lägenheter några sekunder. Eller var några sega på att jubla. Kanske om man ringer in till nån bingolotto? Men annars kan jag inte tänka mig nåt tillfälle där en sekunds fördröjning spelar någon roll? Annat än känslomässig. Rent praktiskt så kan ju inte ens sportevent spela nån roll.... eller... kanske om nån som gamblar tittar och bettar samtidigt?
Nu hittade jag ett exempel på när det spelar roll:

Tittade på F1 träning 2 live idag, streamade pitlane, onboard, trackposition, timing och main feed samtidigt. Vid ett tillfälle visade man både samma bil i onboard och main feed och dessa var 5-10 sekunder i osynk ungefär. Inte bra. Dock, så fort man inte följde just den bilen så spelade det ju inte längre någon roll att dessa streams inte var i exakt synk,.....och det viktiga var ju att streamarna till mig var i synk, inte att de var i realtid....
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Det Globalconnet
Ett företag som erbjuder "öppna nät".

Var ursprungligen Bredbandsbolaget och den tiden fungerade allt prima. Priserna var också helt okej! Sedan har det varit olika ägare openuniverse, Ip only osv. Priserna har höjts 50kr här, 50kr där och nu lagom till December höjdes det igen.

Hade lte ultimatum att höjs det önnu en gång år 2025 så går jag till mobilt.
Svurit också många gånger när sidor ej svarar, Youtube, Viaplay snurrar och hackar....man har fått ladda allt till offlinemode för att ha bra bild.

Allt verkar bli ett och samma skit. Då när BBB installerade här sålde just IP only också sina lösningar. Nu finns inte nåt av det kvar.

O nej, det är "öppet nät" och jag har själv aldrig haft fiber tv. Då jag kör parabol och marknät.
Men om det är ett öppet nät vem levererar bredbandstjänsten till dig, det är lite rörigt i texten ovan?
Jag förstår att det inte alltid är lätt att hålla isär fiberägare, tjänsteleverantör av bredbandet och på det en kommunikationsoperatör.
Och inte med att marknaden konsolideras genom uppköp.

LIte förklarande kring dessa bolag
Telenor köpte Bredbandsbolaget men Telenor har även ägt varumärket Open Universe med villafiber.
Global Connect har köpt IP Only och man köpte för några år sedan även Telenors verksamhet för villafiber inkl. Open Universe.
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Men om det är ett öppet nät vem levererar bredbandstjänsten till dig, det är lite rörigt i texten ovan?
Jag förstår att det inte alltid är lätt att hålla isär fiberägare, tjänsteleverantör av bredbandet och på det en kommunikationsoperatör.
Och inte med att marknaden konsolideras genom uppköp.

LIte förklarande kring dessa bolag
Telenor köpte Bredbandsbolaget men Telenor har även ägt varumärket Open Universe med villafiber.
Global Connect har köpt IP Only och man köpte för några år sedan även Telenors verksamhet för villafiber inkl. Open Universe.
https://www.netatonce.se/
 
apropå varierande fördröjning kan jag berätta om när jag för några år sedan åkte tåg under en pågående viktig fotbollsmatch för landslaget

det var väl en fem-sju personer i vagnen som följde matchen.

timingen när det gällde jubel och neeij uppvisade ett fullständigt och komiskt kaos
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Nedgradering får man ju se om det blir.
Jag har idag tjänsten 1000/1000.
Bytte operatör i det öppna nätet.

Trodde det skulle lösa många problem.

Får aldrig mer än 700Mbit, kabel direktansluten till medieomvandlare testat med flera kablar och en annan dator. Ping brukar vara 25 då.
Men det mest irriterande är att sidor ej svarar osv.

Vi har förut haft 100Mbit och klarat gott med det.

Mobilt på en Telia mobil mobildata gav mig nu
[bild]

Inga riktade antenner eller något.
Men vi ser ju sen hur det fungerar med deras router och abb.
Låter helt sjukt.
Ja mobilt bredband är nedgradering men i ditt fall blir det väll uppgradering.
Det är iaf väldigt fel och inte nått som ska anses standard med en direkt fiberuppkoppling utan kraftigt avvikande. Nånstans är det riktigt kajko med utrustningen och du borde fått avgift helt eller delvis återbetalt/till godo
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
[länk]
Något är märkligt här, att en bredbandsanlutning via fiber svaja/varierar som du beskriver visar på något felaktigt hos er om det är som du skriver att grannarna har samma problem.
Nu har du avbeställt annars skulle ni gått samman i gemensam felanmälan, gärna med en felsökning av någon kunnig person som i facktermer kan beskriva problemet.
 
A AndersS skrev:
Något är märkligt här, att en bredbandsanlutning via fiber svaja/varierar som du beskriver visar på något felaktigt hos er om det är som du skriver att grannarna har samma problem.
Nu har du avbeställt annars skulle ni gått samman i gemensam felanmälan, gärna med en felsökning av någon kunnig person som i facktermer kan beskriva problemet.
När vårt fibernät svajade så berodde det på att en granne kopplat in sin router på ett felaktigt sätt. På något sätt lyckades han få den att fungera med felaktig inkoppling, men den gav samtidigt paket stormar som gav DoS-attacker på grannarna...
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
asdf123
Jag har problem med att det är fördröjning på ljuset från min TV. Just nu måste jag sitta med näsan mot TV:en och trots detta är det fortfarande inte live. Någon som vet om det är någon leverantör som löst detta?
 
asdf123 asdf123 skrev:
Jag har problem med att det är fördröjning på ljuset från min TV. Just nu måste jag sitta med näsan mot TV:en och trots detta är det fortfarande inte live. Någon som vet om det är någon leverantör som löst detta?
Jepp, det finns en speciell pall man kan köpa i utvalda butiker. Man ställer den jättenära tvn och sätter sig sedan på den. Därefter är problemet nästan helt löst.
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Därefter är problemet nästan helt löst.
Och den permanenta lösning nås med en aning cyanokrylatlim på nästippen som sedan trycks mot mitten av bildrutan en kort stund. Då elimineras risken att problemet ska återkomma.
 
pacman42 pacman42 skrev:
När vårt fibernät svajade så berodde det på att en granne kopplat in sin router på ett felaktigt sätt. På något sätt lyckades han få den att fungera med felaktig inkoppling, men den gav samtidigt paket stormar som gav DoS-attacker på grannarna...
Precis, det krävs en "riktig" felsökning om/när det finns problem för flera fastigheter i området. Och ska göras förutsättningslöst, kan t.o.m. finnas olika orsaker för fastigheterna där man som lekman tolkar det som samma fel/problem.
Jag har haft ett tankesätt "är problemet obegripligt" är det ofta flera orsaker/fel och får lösas stegvis då symtom kan förändras efter första åtgärd.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och den permanenta lösning nås med en aning cyanokrylatlim på nästippen som sedan trycks mot mitten av bildrutan en kort stund. Då elimineras risken att problemet ska återkomma.
Det är väl den lösningen som kallas VR-glasögon iofs. Men en dutt lim är förstås billigare.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
O
S Sp1nd3l skrev:
MoQ löser ju fördröjningen och sägs dessutom vara snabbare än t.ex. marknät/satellit.
Jag tycker det låter som du blandar ihop latens och fördröjning av sändningen. Det är olika saker. Att optimera överföringens latens genom att använda UDP istället för TCP handlar mer om stabilitet än något annat, och även om det blir mindre latens så påverkar det inte fördröjningen nämnvärt. Som @pacman42 skriver kommer fördröjningen snarare ifrån processningkedjan innan datat sänds än i själva överföringen, och det man försöker lösa är i första hand skalbarhet och distribution över en instabil kanal.

När en sändning går ut via DVB eller IPTV så är det en enda videoström. Den kommer alltså direkt ifrån källan i rätt upplösning, rätt bitrate och i rätt paketeringen, och om den inte gör det handlar det om ett enda transkodningssteg. Sedan sänds den direkt på en enda stabil kanal med garanterad bandbredd som når alla mottagare.

När en sändning går ut OTT bygger i princip alla protokoll på videoströmmen kodas om till ett antal olika strömmar med olika kvalitetsnivåer, och sedan växlar mottagaren dynamisk mellan dessa beroende tillgänglig bandbredd. Den transkodning, paketering och buffring detta innebär är den största delen i fördröjningen. Sen spelar det ingen roll om det skickas med över UDP eller TCP, det är inte latensen i överföringen som skapar fördröjningen utan den har redan introducerats i materialet så som skall överföras. Förbättringen blir därför i stort sett försumbar.

Strömmarna är dessutom uppdelade i små korta snuttar (chunks). Att hoppa från en kvalitetsnivå till en annan görs mellan två snuttar. Mediaspelaren i din dator, tv, eller tv-box behöver alltså hela tiden mäta hur snabb nedladdning du har, och spekulativt ladda ned snuttar i förväg. Dessutom behöver den hinna ladda ned tillräckligt mycket av första snutten, och eventuellt nästkommande snutt, för att inte riskera att komma ifatt och få slut på data. Kommer den ifatt mitt i en snutt behöver den redan ha laddad ned hela samma snutt fast i en längre upplösning, tuggat sig igenom allt data, hitta en frame där går att göra skifta, osv. Det där relativt svårt att lösa snyggt och stabilt så ofta väljer man helt enkelt att hoppa tillbaks och spela om från föregående snutt och/eller visar en aktivitetsindikator och du får vänta tills den kommit ifatt. All den bufferhanteringen gör också att du för en fördröjning.

Att kasta hela den infrastruktur och de protokoll som idag används och göra något nytt direkt på QUICK tror jag inte kommer hända, åtminstone inte över en natt. Alla dessa protokoll som finns idag sitter uppepå HTTP, så snarare än nya protokoll direkt på QUICK kommer nog troligtvis bara se en övergång till HTTP3 med befintliga protokoll uppepå det mer eller mindre oförändrade.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.