4 486 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Tele - seriekoppla med förlängning
Den röda och gröna i jacket i hallen är bara där utifall vi skulle behöva sätta in ett ytterligare jack, men de leder ingenvart. Kabelskorna i dosorna är helt och hållet improvisation, tog vad som fanns hemma bara. Det är ingen installatör som gjort det med andra ord 
Jag flyttade det rödvita paret ett steg uppåt nu i skarvdosan i hallen. Det gjorde ingen skillnad, telefonerna fungerar inte.
Jag flyttade det rödvita paret ett steg uppåt nu i skarvdosan i hallen. Det gjorde ingen skillnad, telefonerna fungerar inte.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är nog något fel på det som sätts i jacken också, som jag misstänkte. Utan mätinstrument så är det nästan hopplöst.
Over and out.
Protte
Over and out.
Protte
Nu har vi löst det. Vi gjorde en ful lösning som fungerar istället för att hålla på och krångla. Tänkte som så att vi tog svart/gul (som kommer utifrån in i villan) direkt ned till källaren, ingen mellankoppling, genom att koppla ihop svart/gul med blå/gul i skarvdosan. Sedan i skarvdosan i källaren kopplade vi ihop röd/vit med husets enda jack uppe i hallen.
På så sätt är nu den tidigare skarvdosan som slutar i källaren numera ett riktigt jack, första jacket, och jacket uppe i hallen (det tidigare första jacket) är numera det andra jacket.
På så sätt är nu den tidigare skarvdosan som slutar i källaren numera ett riktigt jack, första jacket, och jacket uppe i hallen (det tidigare första jacket) är numera det andra jacket.
Det verkar vara ett glapp nånstans, för nu fungerar bara modemet igen... har en multimeter som visade 47.5 V förut men bara 0.03 V numera.
Det jag inte fattar är följande; hur fasen kan modemet fungera men inte telefonen? Jag sätter i telefonen i det jack där modemet just nu fungerar - får ingen ton alls, har testat med flera olika telefoner och sladdar/kopplingar.
Det jag inte fattar är följande; hur fasen kan modemet fungera men inte telefonen? Jag sätter i telefonen i det jack där modemet just nu fungerar - får ingen ton alls, har testat med flera olika telefoner och sladdar/kopplingar.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Om du har råkat kortsluta sladdarna så kan telefonstationen koppla ifrån telefonanslutningen av säkerhetsskäl. Förenklat sett:
Se det som en form av automatsäkring på strömförsörjningen till telefonen. Den kommer igång själv om ett tag. ADSL-förbindelsen behöver inte alls påverkas av detta då denna inte använder sig av strömmen på kabeln utan endast använder ledarna som en form av antenn till mottagaren i telestationen.
Se det som en form av automatsäkring på strömförsörjningen till telefonen. Den kommer igång själv om ett tag. ADSL-förbindelsen behöver inte alls påverkas av detta då denna inte använder sig av strömmen på kabeln utan endast använder ledarna som en form av antenn till mottagaren i telestationen.
Där ser man! Det var mycket viktig info, tack så mycket!it-snubben skrev:Om du har råkat kortsluta sladdarna så kan telefonstationen koppla ifrån telefonanslutningen av säkerhetsskäl. Förenklat sett:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden