Hej, jag behöver lite experthjälp. Det kommer in fyra trådar till villan - jag kopplade två av dem (svart/gul) till husets enda telejack, nedre paret eftersom det nedre polparet är in till ett teleuttag.

Just nu har vi alltså ett jack på entréplan, som fungerar utmärkt. Säg till om man behöver det andra paret till sitt enda telejack också.

Efter ett tag kom jag på att en telefon i källaren vore bra. Jag drog en förlängningskabel ned till källaren från jacket på entréplan och det fungerade utmärkt. När tiden var kommen köpte jag bredband (ADSL) till huset, och fick reda på att modemet skulle sitta i den första punkten. Detta var inget problem då förlängningen redan satt i det enda jacket huset hade, och måste därför vara det första.

Vi har fortfarande ett enda jack i huset, uppe på entréplan, i det jacket sitter följande:
1) En förlängning till källaren där det sitter...
a) ...ett modem
b) ...en elefon
2) Och en telefon

Detta fungerade bra, tills nu då jag ökat hastigheten på bredbandet och därmed fick ett nytt ADSL-modem. Supporten på Glocalnet berättade att olika modem är olika känsliga för parallellkoppling, och detta nya är tydligen känsligt eftersom det inte fungerar i min lösning.

Jag har provat att flytta om kablar i kontakterna hit och dit, men det verkar inte gå att seriekoppla det enda jack jag har i huset... denna förlängning ställer till det för min hjärna, jag vet inte hur jag ska tänka. Hur jag än kopplar är telefonerna parallellkopplade.

Notera nu åter igen att detta inte handlar om två jack som ska seriekopplas, utan jag har bara ett jack men de två telefoner jag har i jacket lyckas jag inte seriekoppla. Om det nu ens är möjligt att seriekoppla "inom jacket". Jag räknar med att modemet fungerar så fort jag lyckas få en seriekoppling ned till källaren via min förlängning.

Med förlängning menar jag helt enkelt en dosa som har fyra metall- och en plastpigg samt honor för dessa på sin baksida. En illustration av denna ses på punkt 8 här, alltså bilden har inget att göra med min koppling därhemma utan jag vill bara visa vad jag menar med förlängning: http://www.gavlenet.com/images/blandat/fiber_bef_villa.jpg

Kan någon lista ut hur jag ska gå tillväga för att få till en seriekoppling ned till källaren så att mitt nya, snabba modem fungerar? Att flytta första telejacket innebär stora problem, tyvärr, och jag vill inte ha modem ståendes uppe i hallen.

Detta ska faktiskt inte vara något problem.

En vanlig skarvpropp ska vara seriekopplad men den prioriterar det som sitter ovanpå sig själv.
Det finns skarvproppar av ett annat slag som prioriterar sin kabel i stället, ofta är dessa märkt pri mod och har en modularkontakt som anslutning. Om du sätter en sån i vägguttaget och ansluter källarkabeln till modularuttaget ska signalen först hamna i källaren där modemet sitter för att sen gå igenom källartelefonen för att slutligen åka upp igen och hamna i halltelefonen

Det låter ju underbart, mats_o, jag gissar att jag inte kan koppla en sån själv utan köper en i detaljhandel? Jag har sökt runt lite i diverse kataloger, inklusive ELFA, Kjell o co. samt Clas Ohlson, men hittar inte det jag söker.

simeon skrev:
Det låter ju underbart, mats_o, jag gissar att jag inte kan koppla en sån själv utan köper en i detaljhandel? Jag har sökt runt lite i diverse kataloger, inklusive ELFA, Kjell o co. samt Clas Ohlson, men hittar inte det jag söker.
Med risk för självmål, vilka leverar din telefoni?

ollebanan skrev:
Med risk för självmål, vilka leverar din telefoni?
Och vad har det med saken att göra?

Många "asiattelefoner, nummerpresentatörer mm" klarar inte av den svenska seriekopplingen trots att de ser ut som mellanproppar.

Enklast är väl att sätta fler jack och en apparat per jack och källartelefonen får en "fast ansluten kabel"

Protte

hempularen skrev:
Och vad har det med saken att göra?
Om jag har förstått rätt så behöver hon utrustning för telefoni och det finns i Telias butiker. Skulle vara lite halv komiskt, men för en del så går komiken över huvudet.

Jag har Glocalnet som leverantör av både ADSL och fast telefoni. Asiattelefoner tror jag inte vi har några =)

Det verkar som att det nya modemet inte fungerar uppe i hallen utan någon mellankoppling alls heller... kombon säger att han bara chansade på att använda svart och gul kabel av de som kommer in till huset, det kan vara det som är felet. Vilket par av svart, gul, grön och röd bör man använda? Behövs alla fyra kablar till det första jacket?

Okej, så här ser läget ut nu efter många timmars fipplande.

Modemet i källaren fungerar, men bara om det inte sitter något efter modemet, sitter det telefon/nummerpresentatör/skarvdosa i uttaget efter modemet får det ingen kontakt. Telefonen uppe fungerar, som sitter i vårt enda jack efter skarvdosan som går ner till källaren. Om man bara har telefon och inget modem i källaren fungerar det, alltså är jacket i källaren fungerande med 1 enhet. Går detta att lösa?

Om du vänder på steken då och sätter en skarvpropp i uttaget i källaren och ovanpå det modemet?
Det borde funka eftersom en vanlig skarvpropp som sagt skickar signalen igenom innan den lägger ut på sin kabel

Entréplansjacket:
1) Skarvpropp (går ned till källaren genom golvet)
2) Telefon (fungerar ej)

I källaren finns slutet på skarven från 1) och i den sitter:
A) Modem
B) Telefon (fungerar ej)

Om man sätter i B) Telefon här slutar A) Modem att fungera, men sätter man A) Telefon fungerar telefonen.

Jag hade alltså fel förut; telefonen på övre plan fungerar inte heller när modemet sitter i, alltså det enda som funkar är modemet just nu... allt efter är dött, både efter 1) och efter A) alltså.

Jag kan försöka förklara hur kablarna sitter nu i dosorna. Utifrån till första jacket i hallen sitter svart och gul i det nedre paret av kontakterna i dosan i hallen. I skarvproppen sitter färgerna i början av dosan på samma ställe som i slutet av dosan. Alltså vit/röd är det nedre paret i hallen och vit/röd är det nedre paret i källaren vad gäller skarvdosan. Detta verkar vara den mest logiska kopplingen, det kan bara inte vara fel... men telefonen däruppe fungerar inte, och om man sätter i telefonen i källaren efter modemet slutar modemet att fungera. Sätter man bara i telefonen och inte modemet i källaren fungerar båda telefonerna, men man kan prata i dem samtidigt. På Glocalnet sa de att jag inte kan parallellkoppla för att det bara finns ett jack, men det verkar ju inte stämma...

Det låter för mig som att det Mats föreslog förut är det jag letar efter, men jag vet tyvärr inte vart.

Kopplingarna är rätt.

Ett vanligt telefonabbonemang eller egentlige förbindelse använder bara två trådar och de ska sitta på de nedre anslutningarna. Så långt är det rätt.

Sen har vi en del att klura ut :)
Om du kopplar ur modemet och har en telefon nere och en uppe så kan du prata i munnen på dig själv om jag har förstått allt rätt. Vad händer om du byter plats på telefonerna? Det skulle kunna vara en "dum" telefon som är parralllellkopplad.

Nästa sak som vorde bra är några bilder på hur det ser ut i kontakterna. Vissa har kontakttungor som åstakommer parrallellkoppling

Okej, jag ska kolla om någon telefon är dum och ta lite bilder i morgon. Återkommer då. Tack så jättemycket för all hjälp hittills, det är guld värt. Kostar säkert nån tusenlapp att ta hit en tekniker och man är ju inte född med tummen i handen, så det skulle kännas aningen patetiskt att kolla på när teknikern gör det man (nästan) kan själv :)

Det gjorde ingen skillnad att skifta på telefonerna, tyvärr. Läget är alltså att ingen telefon fungerar, varken nere eller uppe, om jag sätter i modemet. Sätter jag i telefon i källaren fungerar det att använda telefon både i källaren och uppe i hallen, däremot.

Hallen jack+skarv
http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=bo0e3nfdlpj&thumb=4
Källaren skarvstart
http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=6vtzxzy2knx&thumb=4
Källaren skarvslut
http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=dgyftlzmdfe&thumb=4
Källaren skarvslut 2
http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=bs2xhzlbkdv&thumb=4

Det uttag som sitter i hallen saknar byglingarna mellan de övre skruvarna men vart går då den röda och gröna?
Den kabel som kommer in i hallen är någon form av skarvkabel, ingen installatör sätter sådana kabelskor vid en installation. Behöver inte betyda att det är fel för det.
Mellanproppen som ansluts i hallen kopplar signalen direkt ner till källaren sedan kommer signalen tillbaka och kommer till hondelen på mellanproppen. DÄR ÄR DET FELkopplat. Den röda och vita ska sitta ett snäpp nedåt på de nedre skruvarna, blecken upptill är rätt.

Sedan har ni nog ett fel till men det är nog inte i kablar och jack.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.