Jag ska under altanen ha ett litet teknikutrymme dit jag drar fram el och vatten. Härifrån kommer sedan allt som jag dragit från diverse olika platser på tomten att anslutas. Det handlar om bla Pem slang för lite bevattning, utekök mm. Samt ett gäng markrör som går till utebelysning som jag skall ha på lite olika ställen på min tomt. Även belysning till tralldäcket osv.

När jag sedan klär in altanens underdel så kommer jag att göra en lucka så det är lätt att öppna och komma åt vid behov.

Min tanke är att ha TVÅ separata boxar (utrymmen) härunder. En för vatten, och en för el. Gärna en vattensäker box där elen huserar, den skall innefatta ett gäng transformatorer 220v -> 12v (med stickpropp) , och några shelly puckar för att kunna styra prylarna via app bla.

Och i vatten boxen skall alla slangar kopplas ihop via vattenventiler som också skall styras via shelly puckar.

Är det någon som har en smart lösning på hur jag ska göra? Ska jag bara bygga två lådor i trä? Eller finns det någon form av färdig plastlåda/skåp som kan funka till detta?

Vet inte riktigt hur jag ska sy ihop det här snyggt och prydligt och på ett bra sätt.

Vill bara ha lite smarta tips och idéer, få mig en knuff i rätt riktning!! :)

Bifogar en liten bild... (regeln i mitten kan jag ta bort.) det är i nuläget 5st markrör, 5st Pem slangar samt 2st flexrör.
Oorganiserade gula och gråa PEM-slangar och flexrör under en träkonstruerad altan, intill en betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C crazytok skrev:
Jag ska under altanen ha ett litet teknikutrymme dit jag drar fram el och vatten. Härifrån kommer sedan allt som jag dragit från diverse olika platser på tomten att anslutas. Det handlar om bla Pem slang för lite bevattning, utekök mm. Samt ett gäng markrör som går till utebelysning som jag skall ha på lite olika ställen på min tomt. Även belysning till tralldäcket osv.

När jag sedan klär in altanens underdel så kommer jag att göra en lucka så det är lätt att öppna och komma åt vid behov.

Min tanke är att ha TVÅ separata boxar (utrymmen) härunder. En för vatten, och en för el. Gärna en vattensäker box där elen huserar, den skall innefatta ett gäng transformatorer 220v -> 12v (med stickpropp) , och några shelly puckar för att kunna styra prylarna via app bla.

Och i vatten boxen skall alla slangar kopplas ihop via vattenventiler som också skall styras via shelly puckar.

Är det någon som har en smart lösning på hur jag ska göra? Ska jag bara bygga två lådor i trä? Eller finns det någon form av färdig plastlåda/skåp som kan funka till detta?

Vet inte riktigt hur jag ska sy ihop det här snyggt och prydligt och på ett bra sätt.

Vill bara ha lite smarta tips och idéer, få mig en knuff i rätt riktning!! :)

Bifogar en liten bild... (regeln i mitten kan jag ta bort.) det är i nuläget 5st markrör, 5st Pem slangar samt 2st flexrör.
[bild]
Inte helt lätt att få till sådant här, du kanske kan fixa till något med en ikea klämtare
https://www.ikea.com/se/sv/p/klaemtare-lada-med-lock-inom-utomhus-moerkgra-70292364/

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Nä lite lurigt att hitta en bra lösning...

Jag funderar på något liknande detta, typ apparatlåda i plast med genomskinligt lock.
Tom apparatlåda i plast med genomskinligt lock, storlek 35x29x12 cm.
Skapa konto

35x29x12cm

I denna kan man sedan montera en DIN skena och tex sätta sådana här uttag:
Grått vägguttagsmodul för DIN-skena med ett uttag och märkningar för elanslutningar.
Skapa konto

Även shelly finns ju för DIN montage:
Shelly enhet för DIN-montering med digital display som visar effektförbrukning och on/off-status.
Skapa konto

Men, det sticker ju ena iväg i pris om jag ska bygga det såpass seriöst. :)

Har ni några tips på var man kan finna sådana apparatlådor lite billigare?

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Hur tänker du ordna vattnet ut fryssynpunkt? Du måste kunna tömma systemet helt inför vintern.

Japp, det måste kunna kopplas loss och blåsas rent inför vintern.

Hur? Vet ej... Att skruva loss kopplingar är väl alternativet, men bökigt. Idéer?

Kan man kanske ha en kulventil som man kan öppna och stänga och blåsa igenom? Räcker det?

Typ:
Blå och svart kulventil med en blå spak på vit bakgrund.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.