320 läst ·
9 svar
320 läst
9 svar
Underlag altan på plattor
Hej,
Jag ska bygga altan på trädgårdsplattor, inte helt täckande utan ca 12 plattor som ska bära ramen på ca 22 kvm.
Jag har grävt bort all matjord och nådde fast sandjord efter ca 12-15 cm.
När jag läser guider och ChatGPT läser jag att jag ska köra 10 cm 11-16 Makadam som jag packar med en padda. Sen 2-3 cm stenmjöl över hela ytan för att finjustera pga lättare att justera så plattorna är i nivå.
När jag sedan skulle beställa sa de på grustaget att det va risk att stenmjöl glider mellan makadamen, men de hade ingen riktigt bra idé vad jag skulle göra.
Hur har ni gjort och vad rekommenderas i mitt fall?
Jag ska bygga altan på trädgårdsplattor, inte helt täckande utan ca 12 plattor som ska bära ramen på ca 22 kvm.
Jag har grävt bort all matjord och nådde fast sandjord efter ca 12-15 cm.
När jag läser guider och ChatGPT läser jag att jag ska köra 10 cm 11-16 Makadam som jag packar med en padda. Sen 2-3 cm stenmjöl över hela ytan för att finjustera pga lättare att justera så plattorna är i nivå.
När jag sedan skulle beställa sa de på grustaget att det va risk att stenmjöl glider mellan makadamen, men de hade ingen riktigt bra idé vad jag skulle göra.
Hur har ni gjort och vad rekommenderas i mitt fall?
Bärlager för stenplattor brukar vara 0-16, inte 11-16. Förklara det för chat gtp så får du se att den ändrar sig blixtsnabbt, den står sällan för vad den sagt är min erfarenhet. Står inför liknande projekt och tänker nog att 0-16 blir bra.
Okej, även när det inte är hel stenläggning? Plattorna ska ju bara bära bjälkarna/trallen. Dränerar bergkross 0-16 tillräckligt?M Mellanbarn skrev:
11-16 innehåller ju ingen 0-fraktion så den är en väldigt luftig och dränerade. Om du lägget 0-16 ovanpå så kommer alla små fraktioner rinna ner i makadammen under och plattan kommer att sätta sig. Använd antingen bara 11-16 (eller motsvarande) och lägg plattan direkt på den, eller så lägger du 0-16 som du packar och sedan avslutar med 0-4 innan du lägger plattan.
Bara för att förvirra lite extra så skulle jag rekommendera att du istället hyr en jordborr och borrar till frostfritt djup och sedan gjuter en plint. Då slipper du tjälskjutningar i altanen i framtiden. 😊
Bara för att förvirra lite extra så skulle jag rekommendera att du istället hyr en jordborr och borrar till frostfritt djup och sedan gjuter en plint. Då slipper du tjälskjutningar i altanen i framtiden. 😊
Dett är inga problem att lägga plattor i våg på makadam om man inte ska göra en hel. plattsättning. Med en altan kan man dessutom justera med längden på benen.
Har man sandjord är risken för tjälproblem låg men händer något så är det lättare att justera med plattor än med plintar.
Har man sandjord är risken för tjälproblem låg men händer något så är det lättare att justera med plattor än med plintar.
Okej, hade du byggt på 11-16 Makadam eller 0-16 bergkross?Z z_bumbi skrev:
11-16
För en träaltan enligt nuvarande benämningar dvs upphöjd så spelar det mindre roll för sjäva altanen. Ett trädäck ligger närmare marken och mår bättre av mindre fukt = makadam.
Makadam tar däremot längre tid för ogräs att få fäste i, med kross bör man tänka på var vattnet tar vägen och kross är tyngre att skyffla på plats.
Makadam är inte heller så kul att skyffla, ett tips är hörselskydd
För en träaltan enligt nuvarande benämningar dvs upphöjd så spelar det mindre roll för sjäva altanen. Ett trädäck ligger närmare marken och mår bättre av mindre fukt = makadam.
Makadam tar däremot längre tid för ogräs att få fäste i, med kross bör man tänka på var vattnet tar vägen och kross är tyngre att skyffla på plats.
Makadam är inte heller så kul att skyffla, ett tips är hörselskydd
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden