Hej!
Tänkte beställa lamellgardiner till huset, och har forskat en del i detta.
Jag tänkte ha motorer på två av dem, därav måste man tyvärr titta på de lite dyrare systemen,
annars hade Jysk mm funkat.
Men, har stött på en del frågor, och får lite olika svar hos olika fabrikat, och tänkte höra här om
någon kan delge sina erfarenheter.
Några av fönsterna är ganska smala, vilket gör att vi vill att lamellerna skall gå så långt ut som
möjligt till sidan när man har dem i "parkerat" läge. Vi fick hem en sats från ett företag, men redan
innan jag satte upp dem, så såg jag att de gick inte ända ut till kanten när man hade "parkerat dem",
utan de stannade ca 6-7 cm innan. Detta blir inte särskilt snyggt på ett smalt fönster, då man
i det läget har lamellerna i "mitten " på fönstret (ja, jag vet, överdriver lite, men ni förstår vad
jag menar, eller?).
Efter lite forskning, så har jag sett att Luxaflex kan få dem att gå hela vägen ut. MEN, inte när
man väljer motorstyrning. Stod hos en butik och kollade på detta, och det verkar som motorn på
Luxaflex väljer att svänga fullt vänster, sen fullt höger, innan den går tillbaka till parkerat läge,därav
måste de parkera en bit innan kanten, så att lamellen inte tar i fönstersmygen.
Göra alla system såhär??
Någon som har bra tips på olika motorstyrda lamellgardiner? Jag har kanske missat något
fabrikat? Luxaflex motorerna kostar ca 3600 styck, men tyvärr verkar det inte som jag hittar
någon som är direkt billigare heller
Jag tänkte styra detta med KNX. Vissa fabrikat har 230V, och vissa 24V. Vet någon vad det
är för typ av signaler till motorerna? Vad jag förstått på flertalet av dem, så bara vänder man
faserna för att antingen köra ut och vrida, eller köra tillbaka till parkerat läge. Stämmer det?
Tacksam för lite svar från er med erfarenhet i denna djungel.
mvh
Benny