Jag skall klä en del av mitt vitoljebehandlade askgolv från forbo med mjölkpapp,.
Pappen skall tejpas i kanterna mot golvet och jag är osäker på vilken tejp som skall användas.
Kom hem idag och rulle med papp samt en rulle tesa 4100 (typ kartongtejp), och en rulle tesa strong duct tape (silvertejp).
Främst vill jag att tejpen går att ta loss utan att skada parketten, sedan vil jag undvika t-röd för att få bort klistret.

Finns det någon tejp som jag kan använda för att få mjölkpappen att ligga still mot parketten?

Jag skulle använda gul maskeringstejp, typ Tesa precision 4334. Den kan sitta flera månader inomhus utan att lämna spår.

• Gilla
pbengtsson
  • Laddar…
Tack för tipset, jag har tidigare kört med de blå och rosa för målning och fogning, men de är för smala så den gula kan funka.

Kolla med golvleverantören. Vissa golvtillverkare tillåter inte att man tejpar på parketten. Detta pga. Att dagens lacker löses upp av limmet i tejpen.

Redigerat:
ullberg
De gula rosa och blå "maskeringstejperna" från Tesa lär inte lämna några märken, men de sitter inget vidare heller (kanske tillräckligt dock). Det finns en annan gul tejp, vet ej numret på den i Tesas sortiment, av plast, med räfflad yta. Den tejpen är min favorit för mjölkpapp, sitter bra (mot släta ytor) och lämnar inte märken även om den sitter ett tag.

Den får dock inte förväxlas med den släta gula plasttjepen. Den sitter lite för bra, och det finns en risk att den skadar underlaget (kanske inte ett trägolv iof)

/U

• Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Det blev en orange från Tesa, denna använder deras egna hantverkare enl. butiken.
Svar kommer på söndag om golvet överlevde.

P pbengtsson skrev:
Det blev en orange från Tesa, denna använder deras egna hantverkare enl. butiken.
Svar kommer på söndag om golvet överlevde.
hur gick det? Blev det märken av tejpen?

Nybyggaren_76 Nybyggaren_76 skrev:
hur gick det? Blev det märken av tejpen?
Nix, inga märken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.