Hej!

Vi ska renovera alt riva befintligt garage och bygga ny bostadsyta.

De två alternativ jag väger mellan just nu är att sätta tegel på befintlig trästomme och isolera väggarna samt isolera den platta som finns där idag. Detta förutsätter förstås att trästommen och plattan är tillräckligt gedigna och i bra skick. Det platta taket ska nämligen göras om till sadeltak och jag gissar att det kan kräva en gedigen väggkonsstruktion. Idag vet jag inte hur det ser ut, men jag ställer frågan här ändå.

Det andra alternativet är att riva allt och gjuta ny platta (med ev nytt bärlager och tillkommande arbete) och mura nya väggar av leca (eller lättbetong).

Till båda alternativen kommer utvändig putsning och målning.

Boningshuset har idag trästomme med putsad tegelfasad, där man kan skönja teglet genom putsen, och därför överväger jag samma konstruktion i tillbyggnaden. Huset är byggt som en Skånelänga med säckaskurad putsfasad.

Vad tror ni uppskattningsvis om kostnaden? Kan man tjäna något på att utgå från den befintliga stommen och plattan eller är det i regel billigare att riva och bygga nytt?

Ska tillägga att jag har fått en offert för totalentreprenad för tillbyggnad i leca inkl ny platta på 2,1 mkr. Totala ytan på den planerade tillbyggnaden är ca 70 kvm, enplanshus, och en mindre del av detta kommer vara inglasad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.