Hej!

Jag och min fru kommer förmodligen köpa ett vitt tegelhus inom kort. Huset är byggt med gråa fogar vilket vi gärna vill göra någonting åt. Att måla verkar inte så smart med tanke på att man måste göra om det var tionde år. Min tanke är istället att tvätta fasaden och lägga vit fog på den gamla fogen. Ett petigt arbete men det bör väl vara underhållsfritt.
Skulle gärna vilja veta lite om ett sådant arbete. Måste man fräsa ur fogarna först eller går det att lägga fog direkt på den gamla, rentvättade fogen? Går det att ha olika vita nyanser på fogmassan eller finns endast en? Vilka verktyg kan behövas? Frågorna är många. Tacksam för svar!

Joma7

Är fogarna starka, och det är bara den gråa färgen som stör, föreslår jag att du målar.

Att ta upp goda fogar, och foga om dem är ett stort arbete, och du kommer nog inte att lägga mer arbete på att måla, även om du gör det igen efter tio år eller så.

Beträffande fogmaterialet, det finns vit cement, och det går att bryta med beständiga färgpigment. Du får då blanda bruket själv, men det är med dessa mängder lätt.

Lägger du en tunn fog över den gamla, utan att fräsa ut, sitter den förmodligen inte längre än en färg, dessutom sticker den ut, och blir petig att göra, det kan oxå bli vatten kvar på väggen.

fogar är inte slätta och kommer alltid att samla mer smuts än tegel. . Målar du dom vita så för eller senare blir det skilnad igen och du får fortsätta med det pilliga målarjobbet med jämna mellanrum om du vill behålla dom vita. Karske om du tvättar hela fasaden så blir du nöjd med fogfärgen som den är när den blir rensat? Man ska inte skaffa sej mer jobb än sunt förnuft tillåter ;), tycker jag
gaia

DET FINNS VISST VITT TEGEL... från finland kan man man få ett kaolintegel som är vitt - men jag tror också att det är mexi.

Här är ett annat vitt tegel än det jag tänkte på och de är dyra, javisst men den finska stenen är ett fasad tegel i Finland så specielt känslig är den inte. tryckhållfasthet på 20-30MPa räcker en stund.
http://www.wienerberger.se/servlet/...81&lpi=1137406600947&sl=wb_se_home_se
Det jag menade i mitt tidigar inlägg var att det frågeställaren har på sitt hus är mexi/baskarp och inte vitt tegel och förklaringen på kalksandsten som "sammanpressad sand" var ju en snygg förenkling

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.