Hej, har en lite lustig lagning i tegelfasaden där förra ägaren satte in ett mindre fönster. Den första saken som ser intressant är att man hellre än att bryta ut gamla halva tegelsten (lite mer jobb) har man bara fyllt igen hålet, vilket göra att det verkligen syns att det är det man har gjort.Se de halva tegelstenar som ligger emot varanda. Sedan har man använt en ganska annorlunda bruk/fog färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
A) Kan det finnas något särskilt skäl till att man inte tog en halv sten och ersatte så att det blev mer symmetrikst - tänker bärande karm eller något. Eller var det bara för att det gick enklare att täcka igen det som det är nu...
B) Fogen som har använts har en helt annan färg vilket gör att detta framträder mycket mer - finns det något sättatt identifiera vad som använts på gamla fogar så att man kan få det någorlunda lika? Har ni några förslag?
Är du säker på att det är en annan färg? Dina gamla fogar kan mycket väl bara vara jäkligt smutsiga. Rengör någon fog jämte och se hur det blir. Annars finns det fogfärg man kan fylla i med från England. https://www.dyebrick.com/ t ex.
Är du säker på att det är en annan färg? Dina gamla fogar kan mycket väl bara vara jäkligt smutsiga. Rengör någon fog jämte och se hur det blir. Annars finns det fogfärg man kan fylla i med från England. [länk] t ex.
Den lagning är för att de var lata. Sen är bruket fel också.
Ditt gamla är ett b-bruk och det nya ser ut som c-bruk. Du kan prova att syra det (saltsyra 30% spätt i 1/3 vatten) det brukar bli lite mörkare ton och mer original look på fogen.
Glöm inte skölja bort det bara annars blir det fult
Ditt gamla är ett b-bruk och det nya ser ut som c-bruk. Du kan prova att syra det (saltsyra 30% spätt i 1/3 vatten) det brukar bli lite mörkare ton och mer original look på fogen.
Snabbt svar, detta är den lätta och billigaste lösningen och det kommer inte bli lika mörkt men kommer göra det lite mer i linje med det andra.
Jag har all tid i världen, och gillar att göra saker "rätt", så jag tror jag kör det jobbiga alternativet, och byter ut en sten/stenar då och då och lägger ny fog. Där man inte behöver byta sten kan man kanske fräsa ur fogarna bara och lägga b-bruk istället. Har ett ställe på andra sidan huset där jag kan exprimentera lite. I värsta fall får jag väl ta hit proffs, men detta bör jag kunna fixa själv. Har du något förslag på bra b-bruk (finja, weber?) och förresten vet du vilken typ av tegel man kan ha använt. Ser ut som att det är något vit grus nästan på vissa av dem.