1 066 läst ·
24 svar
1k läst
24 svar
Tecken på mögeltillväxt under laminatgolv?
Tack för din kommentar, det är precis vad jag också börjar misstänka!Magnus E K skrev:
60-73% relativ luftfuktighet, om det är ett korrekt uppmätt värde, borde inte kunna påverka papper och foton på det sättet. I en lägenhet (om det inte är marklägenhet på platta) borde det inte heller kunna skilja särskilt mycket mellan golv och tak. Däremot i t ex en källare kan dålig luftomsättning göra att du har över 80% nära golvet trots normala värden mitt i rummet, så då gäller det att
Magnus E K skrev:
60-73% relativ luftfuktighet, om det är ett korrekt uppmätt värde, borde inte kunna påverka papper och foton på det sättet. I en lägenhet (om det inte är marklägenhet på platta) borde det inte heller kunna skilja särskilt mycket mellan golv och tak. Däremot i t ex en källare kan dålig luftomsättning göra att du har över 80% nära golvet trots normala värden mitt i rummet, så då gäller det att mäta på rätt ställe.
Jag har hittills mätt luftfuktigheten mitt i rummet, men inte nära golv, väggar eller inne i förvaringsutrymmen där jag faktiskt haft problem med mögel på papper och foton. Som du säger kan luftfuktigheten skilja sig mycket mellan olika platser, så det är verkligen något jag ska se till att undersöka noggrannare.
Jag läste precis att det inte bara är nivån på luftfuktigheten som spelar roll, utan även hur länge den ligger på en hög nivå. Om luftfuktigheten är förhöjd under en längre tid kan materialen hinna dra åt sig fukt, vilket skapar lokala nivåer som är tillräckligt höga för mögeltillväxt även om värdena mitt i rummet verkar “normala”. Intressant!
Så ja, det känns helt rätt att mäta på fler strategiska platser och med fuktmätare för att få en bättre koll på var lukten och ev mögel kan finnas. Det blir nästa steg att kolla upp!
Tack!
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Tack för ditt perspektiv! Ja, det är absolut en viktig aspekt att undersöka. Och att det kan vara en orsak som bidrar till luftfuktigheten?C cpalm skrev:
Jag ska definitivt kolla upp om det kan finnas något sådant i byggnaden, för att utesluta det eller få det åtgärdat snabbt.
Men eftersom jag har sett höga luftfuktighetsvärden och onormal mögeltillväxt på saker , känns det som att både fuktinträngning och inomhusklimat behöver undersökas parallellt dock.
Tack för tipset! Tar med mig det som något att verkligen undersöka vidare. Tack!
NejJ jojo1 skrev:
Höga luftfuktighetsvärden kan som sagts tidigare uppträda naturligt på sensommaren.J jojo1 skrev:
Alternativet är att det kommer inifrån, typ tvätt, dusch och matlagning i kombination med otillräcklig ventilation.
Ja, ventilationen verkar fungera som den ska enligt den kontroll som gjorts, vilket tyvärr gör det hela ännu svårare att förstå. Det hade varit lite enklare om det var just det som var problemet 😅BirgitS skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fukt under golvtröskel
Badrum -
Tilluft braskamin. Underifrån eller genom skorsten?
Värme allmänt -
Hur lägger jag papp på mitt altantak som är strax under mitt hustak
Tak & Vind -
Tillfälligt elfel eller dåligt tecken. Värt att undersöka eller inte?
El -
mängder med mygg under huset - tecken på något?
Grund & Markarbeten