J JohanLun skrev:
Kan ni ha ett rör som läcker eller liknande? Jag skulle direkt på måndag ringa försäkringsbolag / besiktningsman.
Tack! Jag håller helt med, det ska kollas upp omgående. Verkligen uppskattat att du tar frågan på allvar!

C
J jojo1 skrev:
En unken jordig mögeldoft har upplevts under regniga perioder, oklart exakt från var i lägenheten.
Skulle snarast se det som ett tecken på att det tränger in regnvatten någonstans, och inte att det beror på hög luftfuktighet.

Magnus E K Magnus E K skrev:
60-73% relativ luftfuktighet, om det är ett korrekt uppmätt värde, borde inte kunna påverka papper och foton på det sättet. I en lägenhet (om det inte är marklägenhet på platta) borde det inte heller kunna skilja särskilt mycket mellan golv och tak. Däremot i t ex en källare kan dålig luftomsättning göra att du har över 80% nära golvet trots normala värden mitt i rummet, så då gäller det att
Magnus E K Magnus E K skrev:
60-73% relativ luftfuktighet, om det är ett korrekt uppmätt värde, borde inte kunna påverka papper och foton på det sättet. I en lägenhet (om det inte är marklägenhet på platta) borde det inte heller kunna skilja särskilt mycket mellan golv och tak. Däremot i t ex en källare kan dålig luftomsättning göra att du har över 80% nära golvet trots normala värden mitt i rummet, så då gäller det att mäta på rätt ställe.
Tack för din kommentar, det är precis vad jag också börjar misstänka!

Jag har hittills mätt luftfuktigheten mitt i rummet, men inte nära golv, väggar eller inne i förvaringsutrymmen där jag faktiskt haft problem med mögel på papper och foton. Som du säger kan luftfuktigheten skilja sig mycket mellan olika platser, så det är verkligen något jag ska se till att undersöka noggrannare.

Jag läste precis att det inte bara är nivån på luftfuktigheten som spelar roll, utan även hur länge den ligger på en hög nivå. Om luftfuktigheten är förhöjd under en längre tid kan materialen hinna dra åt sig fukt, vilket skapar lokala nivåer som är tillräckligt höga för mögeltillväxt även om värdena mitt i rummet verkar “normala”. Intressant!

Så ja, det känns helt rätt att mäta på fler strategiska platser och med fuktmätare för att få en bättre koll på var lukten och ev mögel kan finnas. Det blir nästa steg att kolla upp!

Tack!

C cpalm skrev:
Skulle snarast se det som ett tecken på att det tränger in regnvatten någonstans, och inte att det beror på hög luftfuktighet.
Tack för ditt perspektiv! Ja, det är absolut en viktig aspekt att undersöka. Och att det kan vara en orsak som bidrar till luftfuktigheten?

Jag ska definitivt kolla upp om det kan finnas något sådant i byggnaden, för att utesluta det eller få det åtgärdat snabbt.

Men eftersom jag har sett höga luftfuktighetsvärden och onormal mögeltillväxt på saker , känns det som att både fuktinträngning och inomhusklimat behöver undersökas parallellt dock.

Tack för tipset! Tar med mig det som något att verkligen undersöka vidare. Tack!

E Emma Gunnarsson skrev:
Skulle nästan helt säkert säga att det är parkett, en mäklare sa till mig en gång att om det var märken och hack så var det parkett, ett laminatgolv blev inte repigt påstod hon.
Ok! Tack!

C
J jojo1 skrev:
Och att det kan vara en orsak som bidrar till luftfuktigheten?
Nej
J jojo1 skrev:
Men eftersom jag har sett höga luftfuktighetsvärden och onormal mögeltillväxt på saker , känns det som att både fuktinträngning och inomhusklimat behöver undersökas parallellt dock.
Höga luftfuktighetsvärden kan som sagts tidigare uppträda naturligt på sensommaren.
Alternativet är att det kommer inifrån, typ tvätt, dusch och matlagning i kombination med otillräcklig ventilation.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Och apropå ventilation. Hur fungerar ventilationen i lägenheten, självdrag, centralfläkt etc.?
Fungerar utblåset genom ventilen i badrummet?

J jojo1 skrev:
Ok! Tack!
laminat brukar planken vara ca 120 cm långa och parkett ca 220-250 cm långa

BirgitS BirgitS skrev:
Och apropå ventilation. Hur fungerar ventilationen i lägenheten, självdrag, centralfläkt etc.?
Fungerar utblåset genom ventilen i badrummet?
Ja, ventilationen verkar fungera som den ska enligt den kontroll som gjorts, vilket tyvärr gör det hela ännu svårare att förstå. Det hade varit lite enklare om det var just det som var problemet 😅

BirgitS
Om det är självdrag så fungerar normalt inte ventilationen bra under sommarhalvåret även om OVK är godkänd.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.